ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΟΠΕΚ και ΙΕΑ διαφωνούν για την παραγωγή πετρελαίου

Θα επιταχυνθεί ή θα επιβραδυνθεί, αναλόγως οπτικής γωνίας… Ο λόγος για την αύξηση της πετρελαϊκής ζήτησης το ερχόμενο έτος, με τον ΟΠΕΚ και τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) να υιοθετούν αντίθετες εκτιμήσεις αυτή την εβδομάδα, διευρύνοντας περαιτέρω το χάσμα απόψεων που πυροδότησε τον Ιούνιο η αποτυχία των μελών του καρτέλ να συμφωνήσουν σε αύξηση της παραγωγής για να ανακόψουν την άνοδο των τιμών του «μαύρου χρυσού».

Πρώτος ο ΟΠΕΚ, την Τρίτη, έκανε εκτιμήσεις για το 2012 στη μηνιαία έκθεσή του. Απεφάνθη ότι η παγκόσμια κατανάλωση θα αυξηθεί το ερχόμενο έτος κατά 1,32 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ήτοι με ρυθμούς βραδύτερους από τους φετινούς. Για φέτος, αναθεωρεί προς τα κάτω τις προβλέψεις του, κάνοντας λόγο για αύξηση κατά 1,36 εκατ. βαρέλια ημερησίως, έναντι 1,38 εκατ. που ανέμενε στην προηγούμενη μηνιαία έκθεση. Επιμένει, βεβαίως, ότι η φετινή πετρελαϊκή ζήτηση θα είναι η υψηλότερη στα χρονικά, όμως τονίζει ότι τη μεγαλύτερη της αναμενόμενης επιβράδυνση της αύξησής της θα επιφέρει η «ασταθής» παγκόσμια οικονομία. Οπως τονίζει, η προοπτική για τη ζήτηση είναι πολύ αβέβαιη και θα εξαρτηθεί από παράγοντες όπως η ταχύτητα ανάκαμψης της Ιαπωνίας από την πυρηνική καταστροφή και το τσουνάμι, καθώς και από τις επιπτώσεις των πετρελαϊκών τιμών στις ανεπτυγμένες οικονομίες. Ειδικά για τα δικά του πετρέλαια, πάντως, προβλέπει ότι η ζήτηση θα διαμορφωθεί στα 30,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2012, έναντι 30 εκατ. φέτος.

Και στον αντίποδα, η ΙΕΑ. Για επιτάχυνση της ζήτησης κάνει λόγο η σύμβουλος ενεργειακής πολιτικής 28 ανεπτυγμένων χωρών, επίσης στην πρώτη πρόβλεψή της για το 2012. Στη μηνιαία έκθεσή της, που δόθηκε στη δημοσιότητα μια ημέρα μετά εκείνη του ΟΠΕΚ, εμφανίζεται πιο αισιόδοξη από το καρτέλ και προβλέπει αύξηση της κατανάλωσης κατά 1,47 εκατ. βαρέλια ημερησίως, στα 91 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Λιγότερο αισιόδοξη είναι για φέτος, προβλέποντας αύξηση της ζήτησης κατά 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Για το 2012 προβλέπει και αύξηση της παραγωγικής δυνατότητας των διυλιστηρίων κατά 2,4 εκατ. βαρέλια αργού ημερησίως, με την Κίνα να ευθύνεται για το μεγαλύτερο μέρος αυτής.