Οταν τα ναύλα πέφτουν, τα ορυχεία κερδίζουν περισσότερα

Οταν τα ναύλα πέφτουν, τα ορυχεία κερδίζουν περισσότερα

1' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κέρδη ρεκόρ σημειώνουν οι μεγάλες εταιρείες ορυχείων όπως οι όμιλοι Rio Tinto και BHP Billiton Ltd, χάρη στη μείωση των ναύλων φορτίου στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τουλάχιστον 10 ετών. Η μείωση οφείλεται στο ότι ο αριθμός των πλοίων είναι ο μεγαλύτερος στην Ιστορία. Το κόστος της μεταφοράς σιδηρομεταλλευμάτων στην Κίνα από τη Βραζιλία, δηλαδή του μεγαλύτερου δρομολογίου, ανέρχεται σήμερα στο 10% της αξίας του εμπορεύματος, ενώ μόλις το 2003 ανερχόταν στο 64%. Σύμφωνα, μάλιστα με τον Σβιρ Μπιορν Σβένινγκ, διευθυντή της Fearnley Consultants στο Οσλο, το ποσοστό αυτό δεν θα αυξηθεί μέχρι τουλάχιστον το 2013. Οι τιμές των σιδηρομεταλλευμάτων διπλασιάσθηκαν σε τρία χρόνια, καθώς οι εταιρείες ορυχείων δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στην εκτίναξη της ζήτησης από τα χαλυβουργεία και στις ελλείψεις που εξακολουθούν να καταγράφονται στην αγορά σε ένα φάσμα προϊόντων από τον χαλκό μέχρι το καλαμπόκι. Μέρος του χάλυβα που έλειπε χρειαζόταν για το μεγαλύτερο πρόγραμμα ναυπήγησης πλοίων στην Ιστορία. Ετσι εκτινάχθηκαν οι τιμές των σιδηρομεταλλευμάτων και παράλληλα συρρικνώθηκε κατά 95% ο ναύλος για τα μεγάλα φορτηγά πλοία. «Είναι το όνειρα κάθε εταιρείας ορυχείων σιδηρομεταλλευμάτων», επισημαίνει ο Τζον Μπανσκίεβιτς, ιδρυτής της Freight Investor Services, που εκτιμά πως χειρίζεται περί το 40% των συμφωνιών μεταφοράς φορτίου και συνήθιζε να στοιχηματίζει στο κόστος της μεταφοράς. Ο ίδιος τονίζει πως «ο ναύλος αποτελούσε άλλοτε κρίσιμο τμήμα του κόστους των σιδηρομεταλλευμάτων και σήμερα δεν είναι σχεδόν τίποτε».

Σύμφωνα με το χρηματιστήριο Baltic του Λονδίνου, που δημοσιοποιεί τους ναύλους περισσότερων από 50 θαλάσσιων δρομολογίων, ο ναύλος για τα μεγάλα φορτηγά πλοία ανέρχεται σήμερα μόλις σε 11.314 δολάρια την ημέρα για μία μονή διαδρομή ενώ τον Ιούνιο του 2008 βρισκόταν στις 234.000 δολάρια την ημέρα. Οι διαπραγματευτές παραγώγων φορτίου προεξοφλούν πως το κόστος δεν θα υπερβεί τις 18.075 δολάρια μέχρι το 2016. Συνήθως ο ναύλος είναι ευμετάβλητος και αυξομειώνεται σε ποσοστά της τάξης του 18% ή και επιπλέον, εκτός από τους τελευταίους 12 μήνες. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της UBS AG, η παγκόσμια ζήτηση για σιδηρομεταλλεύματα θα αυξηθεί κατά 7,3% φέτος φθάνοντας τα 1,8 δισ. τόνους. Στο ίδιο χρονικό διάστημα η προσφορά θα αυξηθεί κατά 2,5% φθάνοντας στους 1,81 δισ. τόνους. Εκτιμάται, έτσι, πως η μεγαλύτερη εταιρεία εξαγωγών σιδηρομεταλλευμάτων στον κόσμο, η Rio Tinto, θα εμφανίσει καθαρά κέρδη ύψους 18,9 δισ. δολαρίων φέτος, αυξημένα κατά 32% σε σύγκριση με το 2010.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή