Ψυχραιμία και δουλειά

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πριν από μια εβδομάδα ανέστειλαν την απεργία τους μετά σχεδόν τρεις εβδομάδες οι 14.000 οδηγοί ταξί της Αθήνας. Η απεργία είχε εξοργίσει τους τουρίστες, ενώ είχε δώσει ένα ακόμη πλήγμα στην εικόνα της Ελλάδας. Οι οδηγοί, που ήδη βλέπουν να μειώνεται η δουλειά τους καθώς η κρίση εξωθεί τους Αθηναίους στα μέσα μαζικής μεταφοράς, αντιδρούν στο σχέδιο της κυβέρνησης να απελευθερώσει το επάγγελμά τους καταργώντας τους περιορισμούς στις άδειες ταξί.

Η τιμή μιας άδειας ταξί, στη μαύρη αγορά, έχει υποχωρήσει σε περίπου 30.000 ευρώ από περίπου το τριπλάσιο ποσό στο οποίο ανερχόταν πριν από τρία χρόνια. Εκτός από τα ταξί, άλλα περίπου 140 κλειστά επαγγέλματα απελευθερώθηκαν προ μηνός. Ωστόσο, η ρύθμιση που θα στηρίξει το νέο καθεστώς τους δεν είναι ακόμη έτοιμη και αυτό καταδεικνύει πως μετά 15 μήνες στήριξης από την Ευρωπαϊκή Ενωση και το ΔΝΤ, οι περισσότεροι Ελληνες πολιτικοί δεν δείχνουν ζήλο για τις μεταρρυθμίσεις. Η πρόσφατη αναταραχή στις αγορές ενδέχεται να σημαίνει πως οι ιθύνοντες θα χρειαστούν πολύ περισσότερο καιρό για να πείσουν τράπεζες, ασφαλιστικά Ταμεία και ιδιώτες κατόχους ελληνικών ομολόγων να συμμορφωθούν με το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους.

Δεν είναι, όμως, αυτό το πρόβλημα της Ελλάδας. Ελάχιστοι πιστεύουν πως η συμφωνία θα κατορθώσει να καταστήσει διαχειρίσιμο το χρέος της Ελλάδας και ο στόχος της επιστροφής της στις αγορές το 2014 δείχνει υπερβολικά αισιόδοξος. Το πρόβλημα είναι πως όσο εντείνεται η ανησυχία για τις πολύ μεγαλύτερες οικονομίες της Ιταλίας και της Ισπανίας φαίνεται πως το δεύτερο πακέτο διάσωσης της Ελλάδας θα είναι και το τελευταίο. Ισως γι’ αυτό ο πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου, κάλεσε τους υπουργούς του να επισπεύσουν τις μεταρρυθμίσεις. Κεντρικό ρόλο θα διαδραματίσει ο νέος υπουργός Οικονομικών, Ευάγγελος Βενιζέλος. Είναι πρόθυμος να φέρει αποτελέσματα, ενώ έχει θέσει στον εαυτό του δύο στόχους: να προωθήσει αρκετές ιδιωτικοποιήσεις για να ικανοποιήσει τους δανειστές της Ελλάδας και να αντιστρέψει την ολέθρια πτώση των φορολογικών εσόδων που έχει οδηγήσει σε εκτροχιασμό τον προϋπολογισμό.

Το δημοσιονομικό έλλειμμα έχει εκτιναχθεί κατά σχεδόν 30% σε ετήσια βάση μέσα στους πρώτους έξι μήνες του 2011. Η αύξηση θα ήταν 60% αν δεν είχε περικόψει τις επενδύσεις ο προκάτοχος του κ. Βενιζέλου. Σύμφωνα με ανεξάρτητους οικονομολόγους, χωρίς δραστικά μέτρα για τη μείωση των δαπανών και την τόνωση των εσόδων του κράτους το δημοσιονομικό έλλειμμα μπορεί να φθάσει φέτος στο 13,5%, ενώ ο στόχος είναι 7,5%. Ο κ. Βενιζέλος κατέφυγε σε μια φορολογική αμνηστία για να αυξήσει τα έσοδα και ήταν η δεύτερη σε χρονικό διάστημα μικρότερο του ενός έτους. Τέτοιου είδους τακτικές δεν βρίσκουν, όμως, σύμφωνο το ΔΝΤ εφ’ όσον μια φορολογική αμνηστία ενθαρρύνει τους φορολογουμένους να αθετούν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις προσβλέποντας σε μια μελλοντική αμνήστευσή τους. Επιπλέον τα 2 δισ. ευρώ που αναμένεται να αποφέρει στο κράτος το μέτρο αυτό μάλλον δεν θα είναι αρκετά για να εξουδετερώσουν το συνεχές έλλειμμα, καθώς το τρίτο συναπτό έτος ύφεσης οδηγεί σε διαρκή μείωση τις καταναλωτικές δαπάνες και τα κέρδη των επιχειρήσεων.

Σε ό, τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, βάσει της τελευταίας συμφωνίας με την Ε. Ε. και το ΔΝΤ πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τον Ιανουάριο περισσότερες από 20 συμφωνίες. «Ανέφικτη αποστολή» εκτιμά ανώτατο κυβερνητικό στέλεχος. Θα μπορούσαν ενδεχομένως να προχωρήσουν μία ή δύο υποθέσεις που έχουν δρομολογηθεί και κάποιοι Ευρωπαίοι επενδυτές εκδηλώνουν ενδιαφέρον προσβλέποντας σε μειωμένες τιμές. Δεδομένου, όμως, πως μέχρι στιγμής οι ιδιωτικοποιήσεις δεν έχουν αποφέρει παρά μόνον 390 εκατ. ευρώ στα ταμεία του κράτους, ο στόχος των 5 δισ. ευρώ για φέτος είναι μάλλον ανέφικτος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή