Νίκη για Uber, Lyft – Ήττα για τους εργαζόμενους της «gig economy»

Νίκη για Uber, Lyft – Ήττα για τους εργαζόμενους της «gig economy»

1' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μία μεγάλη ήττα υπέστησαν στις αμερικανικές κάλπες όσοι δουλεύουν για τη λεγόμενη «gig economy», καθώς κολοσσοί της Silicon Valley όπως η Uber και η Lyft κέρδισαν το δικαίωμα να αντιμετωπίζουν τους οδηγούς τους ως συμβασιούχους και όχι ως υπαλλήλους. 

Μαζί με τις εκλογές για την ανάδειξη του επόμενου Αμερικανού προέδρου, οι ψηφοφόροι στην Καλιφόρνια κλήθηκαν να ψηφίσουν για το λεγόμενο «Proposition 22», το μέτρο που επιτρέπει στις εταιρείες Uber, Lyft, DoorDash, Postmates και Instacart να παρακάμψουν έναν πολιτειακό νόμο που στοχεύει να δώσει στους οδηγούς τους το ίδιο καθεστώς προστασίας που απολαμβάνουν οι μισθωτοί υπάλληλοι. 

Οι εταιρείες ξόδεψαν 200 εκατ. δολάρια για να στηρίξουν το «Proposition 22», κάτι που σημαίνει ότι είναι το ακριβότερο μέτρο που τέθηκε ποτέ προς ψηφοφορία σε αμερικανικές εκλογές. 

Με το 60% των ψήφων να έχει καταμετρηθεί, το μέτρο περνά με ποσοστό 58% υπέρ έναντι 42% κατά, με αποτέλεσμα το Associated Press να ανακοινώσει ότι θα περάσει. 

Το «Proposition 22» έγινε το σύμβολο της πικρής μάχης για το μέλλον της gig economy. Το πέρασμά του αποτελεί μία ήττα στην προσπάθεια των εκατομμυρίων που δουλεύουν σε τέτοιες ευέλικτες μορφές εργασίας να κερδίσουν βασικά δικαιώματα όπως ο κατώτατος μισθός, η πληρωμένη άδεια ασθενείας και το επίδομα ανεργίας. 

Τα επιχειρηματικά μοντέλα των εταιρειών εφαρμογών στηρίζονται στους λεγόμενους «gig works», δηλαδή τους ανεξάρτητους συμβασιούχους, για να κρατούν το εργατικό κόστος χαμηλό.  Εάν εφαρμοζόταν ο νόμος που τους ζητούσε να τους αντιμετωπίζουν ως υπαλλήλους, οι δραστηριότητές τους θα κατέληγαν να είναι ακόμα πιο ζημιογόνες, απειλώντας το ίδιο το μοντέλο λειτουργίας τους. 

Οι εταιρείες πάλεψαν σκληρά για να περάσει το «Proposition 22», με διαφημίσεις και απευθείας μηνύματα στα οποία ξεκαθάριζαν ότι μόνο ένα μικρό μέρος από τους συμβασιούχους τους θα προσλαμβάνονταν ως υπάλληλοι, με αποτέλεσμα οι λιγότεροι οδηγοί να φέρουν μεγαλύτερους χρόνους αναμονής και αύξηση στο κόστος των υπηρεσιών τους. Ο διευθύνων σύμβουλος της Uber, Ντάρα Κοσρουσάχι είχε υπολογίσει ότι το κόστος των μετακινήσεων με τα αυτοκίνητα της εταιρείας θα διπλασιαζόταν εάν το μέτρο δεν περνούσε. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή