ΒΡΕΤΑΝΙΑ

Κρίσιμη η εορταστική περίοδο για το βρετανικό κλάδο λιανικής

φωτ. REUTERS CONNECT

Με την πανδημία του κορωνοϊού να συνεχίζει να δημιουργεί χάος σε ολόκληρη τη Βρετανία, τελικά τα πολυκαταστήματα και οι αλυσίδες λιανικής θα είναι αυτές που θα δώσουν μία εορταστική νότα σε μία περίοδο που η χώρα στηρίζεται στις καταναλωτικές δαπάνες περισσότερο από κάθε άλλη μεγάλη ευρωπαϊκή οικονομία. 

Με το lockdown στη Βρετανία να έχει κλείσει όλα τα μεγάλα καταστήματα τουλάχιστον έως τις 2 Δεκεμβρίου, η «διάσωση» των επόμενων έξι εβδομάδων από τον Covid-19 θεωρείται κρίσιμης σημασίας για τη βρετανική οικονομία αλλά και για την κυβέρνηση που δέχεται έντονες επικρίσεις ότι αδυνατεί να θέσει υπό έλεγχο την πανδημία. 

Πιθανή παράταση του lockdown σε ένα τρίμηνο που το λιανεμπόριο χαρακτηρίζει «χρυσό», θα ήταν καταστροφικό για έναν κλάδο που έχει ήδη «γονατίσει» από την πανδημία. Ο Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος είναι ο μήνας που εκπροσωπεί τη μία σε κάθε πέντε στερλίνες που ξοδεύονται σε δαπάνες στον κλάδο λιανικής. 

Το τελευταίο lockdown αναμένεται να κοστίσει στους λιανεμπόρους περί τα 9 δισ.στερλίνες (12 δισ.δολάρια), γεγονός που σημαίνει ότι η δραστηριότητα του επόμενου μηνός θα είναι άκρως σημαντική, όπως αναφέρουν αναλυτές. Οι δαπάνες των νοικοκυριών είθισται να αυξάνονται 25% κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων. Πέρυσι, το 14% των ετήσιων πωλήσεων της John Lewis προήλθε από τις πωλήσεις στη διάρκεια των πέντε τελευταίων εβδομάδων του έτους. Η φετινή σεζόν είναι ακόμη πιο σημαντική για το συγκεκριμένο όμιλο λιανικής που μετρά μία ιστορία 91 ετών και αποτελεί ένα μικρόκοσμο της οικονομικής δυσπραγίας, με τις περικοπές θέσεων εργασίας  να αυξάνονται ολοένα και περισσότερο. Στις αρχές Νοεμβρίου είχε ανακοινώσει ότι θα περικόψει περί τις 1.500 θέσεις εργασίας, ανεβάζοντας τις μέχρι σήμερα απολύσεις της περίπου στο 4% του συνολικού δυναμικού. Μόνο το πρώτο οκτάμηνο του 2020, οι περικοπές θέσεων εργασίας στο βρετανικό λιανεμπόριο πλησίασαν τις 125.000, σύμφωνα με το Centre for Retail Research. Eρευνα της Deloitte το 2019 έδειξε ότι οι Βρετανοί καταναλωτές επρόκειτο να ξοδέψουν περίπου 39% περισσότερα από το μέσο όρο συγκριτικά με τους αγοραστές στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων. 

Πηγή: Bloomberg