ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ψώνια από απόσταση στη φετινή Black Friday σε Ευρώπη και ΗΠΑ

Ψώνια από απόσταση στη φετινή Black Friday σε Ευρώπη και ΗΠΑ

Η αγοραστική μανία που υπό τη μορφή αμερικανικού εθίμου κατέκλυσε την Ευρώπη, γνωστή ως Black Friday, φημίζεται για τον υπερβολικό συνωστισμό καταναλωτών στα καταστήματα. Προτού, όμως, ακόμη πλήξει η πανδημία την αγορά, η προσέλευση των  καταναλωτών στα καταστήματα διά της φυσικής παρουσίας είχε ήδη μειωθεί καθώς τα τελευταία χρόνια αυξάνεται διαρκώς το ποσοστό αυτών που κάνουν τις αγορές τους μέσω Ιντερνετ. 

Η φετινή χρονιά σίγουρα είναι διαφορετική, αφού πολύ λιγότεροι εμφανίστηκαν στα καταστήματα. Οπως, όμως, επισημαίνει σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg, αυτό δεν σημαίνει πως οι αγορές θα είναι περιορισμένες καθώς όλα δείχνουν πως θα σημειωθεί ρεκόρ online πωλήσεων ενόψει των φετινών εορτών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Adobe Analytics, φέτος οι πωλήσεις που θα γίνουν ηλεκτρονικά θα είναι αυξημένες κατά 40% σε σύγκριση με τα επίπεδα της Black Friday του 2019 και θα υπερβούν τα 10 δισ. δολάρια.

Οπως τονίζει το Bloomberg, οι χαμένοι της φετινής χρονιάς θα είναι κάποιες μικρές επιχειρήσεις με περιορισμένη παρουσία online. Ενδέχεται, πάντως, να τύχουν ιδιαίτερης στήριξης από την τάση που αναπτύσσεται φέτος σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες να γίνουν τα γιορτινά ψώνια από την εγχώρια αγορά. Διπλή πίεση αντιμετωπίζουν, άλλωστε, πολλά καταστήματα ευρωπαϊκών χωρών που μένουν αναγκαστικά κλειστά εξαιτίας της πανδημίας.

Θα κληθούν τώρα σε μικρό χρονικό διάστημα αφενός να ανταποκριθούν στις online παραγγελίες και παράλληλα να προετοιμαστούν για να ανοίξουν, αφού όλα δείχνουν πως οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα αποφασίσουν τέτοιου είδους χαλάρωση των περιορισμών για τις λίγες ημέρες των εορτών.

Για τις μεγάλες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, όμως, γι’ αυτές που έχουν καλά οργανωθεί online και είναι εξοικειωμένες με τη διαχείριση των παραγγελιών, θα είναι πραγματικά πολύ καλά τα φετινά Χριστούγεννα.

Προβλέποντας τη στροφή όλο και περισσότερων καταναλωτών στο online εμπόριο, πολλές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις λιανικής διαφημίζουν τις εκπτωτικές προσφορές από την αρχή και για το σύνολο του Νοεμβρίου και όχι μόνο για την τελευταία Παρασκευή του μηνός. Στόχος τους ήταν, άλλωστε, να διανείμουν τη ζήτηση σε όλη τη διάρκεια του Νοεμβρίου ώστε να μπορέσουν να τη διαχειριστούν καλύτερα. Κάποιες άλλες και μάλιστα ιδιαίτερα γνωστές αλυσίδες, όπως οι Marks & Spencer Group και Next Plc, δεν συμμετέχουν φέτος στην Black Friday με το επιχείρημα ότι έτσι κι αλλιώς προσφέρουν χαμηλές τιμές όλο τον χρόνο. Στη Γαλλία ειδικότερα, η Black Friday προσέλαβε πολιτική χροιά καθώς οι ιδιοκτήτες μικρών καταστημάτων διαμαρτυρήθηκαν πως η εντολή της κυβέρνησης να παραμείνουν κλειστά τα καταστήματα κάνει ένα μεγάλο δώρο στην Amazon. Το αποτέλεσμα ήταν να αποφασίσει η Amazon, και να την ακολουθήσουν κάποιες άλλες λιγότερο γνωστές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, να αναβάλει την Black Friday μέχρι τον επόμενο μήνα. Εν ολίγοις, να περιμένουν μέχρις ότου ανοίξουν όλα τα καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων εμπορικών κέντρων.

Την ίδια στιγμή, στα μεγάλα καταστήματα των ΗΠΑ ο κόσμος ήταν λίγος, όπως ήταν, άλλωστε, αναμενόμενο λόγω της πανδημίας. Εκατομμύρια Αμερικανοί που δεν μπορούν ή φοβούνται να πλησιάσουν τα εμπορικά κέντρα έχουν δαπανήσει κυριολεκτικά δισεκατομμύρια δολάρια στέλνοντας παραγγελίες από τα κινητά τους τηλέφωνα ή τους φορητούς υπολογιστές. Οι κερδισμένοι της φετινής χρονιάς είναι σαφώς οι Amazon, Walmart και Target, καθώς θα απορροφήσουν το μεγαλύτερο μέρος των αγορών που θα γίνουν ψηφιακά φέτος. Και σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία, φέτος το 9% των online αγορών είναι από καταναλωτές που αποφάσισαν για πρώτη φορά στη ζωή τους να ψωνίσουν μέσω Ιντερνετ.