ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Arrivederci Italia» από την Fiat

fiat
fiat-spa-ceo
2503900108
2504140108
2510990108
a-man-works-
fiat9602

Η Fiat, η έβδομη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, μετονομάστηκε σήμερα σε Fiat Chrysler Automobiles και ανακοίνωσε ότι μετακινεί την έδρα της εκτός Ιταλίας, ενώ σχεδιάζει την εισαγωγή του στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, το οποίο θα είναι και το πρωτεύον για τη διαπραγμάτευση της μετοχής των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών.

Η Fiat, η οποία πρόσφατα συγχωνεύτηκε με την Κράισλερ, μετακινεί τα κεντρικά γραφεία της διοίκησής της στην Ολλανδία και μεταφέρει τη φορολογική της έδρα στη Βρετανία. Η εταιρία παράλληλα θα εισαγάγει τις μετοχές της στη Γουόλ Στριτ, ενώ θα παραμείνει εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Μιλάνου. Η διοίκηση της Fiat Chrysler διατείνεται ότι οι κινήσεις αυτές δεν έχουν στόχο την αποφυγή καταβολής φόρων, παρά το ότι η Βρετανία διαθέτει ένα πολύ πιο ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για τις επιχειρήσεις από ό,τι η Ιταλία.

Σε ανακοίνωσή του ο όμιλος ανέφερε ότι δεν αναμένει σημαντική μεταβολή των φόρων που καταβάλει, ενώ ανέφερε εξάλλου πως κατέγραψε υψηλότερα προ φόρων κέρδη από το αναμενόμενο το 2013, αλλά αναμένει χαμηλότερα κέρδη το 2014.

Η ιταλική εταιρία έλεγχε την αμερικανική από το 2009, αλλά εξαγόρασε το υπόλοιπο 41,5% των μετοχών της αυτό τον μήνα.

Νωρίτερα σήμερα, στη συνάντηση του Διοικητικού Συμβουλίου της Φίατ στην ιστορική της έδρα, στο Τορίνο, ανακοινώθηκε ότι τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 1,95 δισεκ. ευρώ το 2013, από 0,9 το προηγούμενο οικονομικό έτος. Οι πωλήσεις της σε παγκόσμιο επίπεδο αυξήθηκαν 3% στα 4,35 εκατ. οχήματα, αν και η εταιρεία συνέχισε να χάνει χρήματα στην Ευρώπη. Το καθαρό της χρέος αυξήθηκε ελαφρά από 6,55 σε 6,65 δισεκ. ευρώ. Το ΔΣ της εταιρείας απέκλεισε το ενδεχόμενο να δώσει μερίσματα στους μετόχους, για να διατηρήσει το επίπεδο ρευστότητάς της.

Στον όμιλο Fiat Chrysler ανήκουν μάρκες όπως οι Jeep, Dodge, Alfa Romeo, Maserati and Ferrari. Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat, τόνισε ότι «πρόκειται για μια ιστορική ημέρα».

Ο πρόεδρος του ΔΣ Τζον Ελκάν —εγγονός του Τζάνι Ανιέλι—, πρόσθεσε ότι «ξεκινά μια νέα εποχή για την ιστορική αυτή βιομηχανία (. . .) με ικανοποιητικά επίπεδα ανταγωνιστικότητας».

Παρατηρητές επισημαίνουν ότι μένει να φανεί αν θα συνεχίσουν να λειτουργούν και με ποιο ρόλο οι μονάδες παραγωγής στην Ιταλία, ιδίως η ιστορική βιομηχανία του Μιραφιόρι.

Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Ενρίκο Λέτα κάλεσε τους Ιταλούς να υποστηρίξουν τη Φίατ και στη νέα της ενσάρκωση. Καθώς η εταιρεία θα γίνει «ένας παγκόσμιος παίκτης», το ζήτημα της φορολογικής της έδρας «είναι ένα εντελώς δευτερεύον ζήτημα», είπε ο Λέτα στις Βρυξέλλες, παρά το ενδεχόμενο το ιταλικό κράτος να απολέσει έσοδα. «Από πού πραγματικά μετράει είναι οι θέσεις εργασίας, ο αριθμός των οχημάτων που πωλήθηκαν, η ανταγωνιστικότητα. . . είναι ένας δρόμος ώστε μια μεγάλη ιταλική βιομηχανία να γίνει παγκόσμιο. Νομίζω ότι όλοι οι Ιταλοί θα έπρεπε να την υποστηρίξουν», πρόσθεσε ο Ιταλός πρωθυπουργός.

«Το ζήτημα του πού θα είναι τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας είναι έλασσον», είχε δηλώσει πρότινος ο κ. Μαρκιόνε, ο οποίος ζει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, ταξιδεύοντας. «Σήμερα η ισχύς μετακινείται από τη μία πλευρά του κόσμου στην άλλη». Στις αρχές του μηνός η Fiat απέκτησε τον πλήρη έλεγχο της Chrysler, ολοκληρώνοντας μία διαδικασία, η οποία είχε ξεκινήσει το 2009, όταν οι μεγαλύτερες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν χρεοκοπήσει. «Εν τέλει πρόκειται για μία απολύτως ορθολογική απόφαση» δηλώνει ο Εριχ Χόιζερ, αναλυτής αυτοκινητοβιομηχανίας της International Strategy & Investment Group στο Λονδίνο. «Η εισαγωγή στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης αποτυπώνει την πραγματικότητα αυτού του κλάδου και, εν τέλει, θα είναι προς το συμφέρον του ομίλου, όταν χρειαστεί να καλύψει τις δανειοληπτικές της ανάγκες».

Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε προσβλέπει στην ανάδειξη ενός ομίλου παγκοσμίου βεληνεκούς, ώστε να μπορεί να ανταγωνιστεί τις General Motors και Vokswagen. Ο πρόεδρος της Fiat, Τζον Ελκαν, ανέφερε πως οι όροι της συγχώνευσης θα καταρτιστούν στην αυριανή συνεδρίαση του Δ.Σ.