ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανάκαμψη μεν, πλην όμως, αναιμική

anakampsi-men-plin-omos-anaimiki-2013673

Ισως για την Ευρωζώνη η περίοδος κατά την οποία η μία ύφεση διαδεχόταν την άλλη να έχει παρέλθει. Οι περισσότερες οικονομίες των κρατών–μελών της αναπτύσσονται και το συνολικό ποσοστό απασχόλησης έχει αρχίσει να ενισχύεται. Επιπλέον, βελτίωση παρατηρείται στο πεδίο της αγοράς αυτοκινήτων, η οποία είχε καταβαραθρωθεί το 2011 και το 2012, με τη δεύτερη ύφεση να οξύνεται.

Οι πωλήσεις οχημάτων στη Γηραιά Ηπειρο αυξάνονται τους τελευταίους έξι μήνες σε μηνιαία βάση. Παρά ταύτα, το να ισχυριστούμε ότι τα πράγματα πηγαίνουν καλύτερα δεν είναι το ίδιο με το να πούμε πως τα πράγματα είναι καλά. Λόγου χάριν, η Ενωση Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών ανακοίνωσε πως οι πωλήσεις νέων οχημάτων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση αυξήθηκαν σε ποσοστό 8% τον Φεβρουάριο εν συγκρίσει με τον ίδιο μήνα του 2013. Ωστόσο, προσφάτως διευκρίνισε πως σε απόλυτους αριθμούς τα συνολικά 861.058 αυτοκίνητα που πουλήθηκαν είναι τα δεύτερα χαμηλότερα δεδομένα μέχρι σήμερα για τον μήνα Φεβρουάριο από το 2003, όταν ξεκίνησε η συγκέντρωση στοιχείων για την Ε.Ε. των 28 μελών.

Εάν συγκρίνουμε τώρα την ανάκαμψη της οικονομίας στις Ηνωμένες Πολιτείες, η οποία επήλθε μετά την ύφεση, αυτή ήταν βραδεία αλλά σταθερή. Αντιθέτως, καθώς ξεσπούσε η κρίση στην Ευρωζώνη με την Ελλάδα, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία να χρειάζονται πακέτα σωτηρίας από τους διεθνείς δανειστές, τότε ξεκινούσε η δεύτερη ύφεση. Αυτό μπορεί να καταστεί σαφές στα στοιχεία του ΑΕΠ για τη Γαλλία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ιρλανδία, την Ισπανία και την Ελλάδα, αν και όχι για τη Γερμανία. Η δεύτερη ύφεση της ευρωπαϊκής οικονομίας έχει τις απαρχές της στα τέλη του 2011 και φθάνει στην κορύφωσή της το πρώτο τρίμηνο του 2013.

Σήμερα φαίνεται πως οι οικονομίες της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και της Ιρλανδίας δείχνουν σημάδια ανάπτυξης, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με την Ελλάδα. Το καλύτερο το οποίο μπορούμε να ισχυριστούμε για τη χώρα είναι ότι η οικονομία της επιδεινώνεται με πιο αργούς ρυθμούς, στην Ιταλία η κάμψη συνεχίζεται και στην Ισπανία, αν και η οικονομία αναπτύσσεται, οι έχοντες εργασία δεν αυξάνονται. Στις άλλες χώρες γενικά η απασχόληση ενισχύεται, αν και σε χαμηλά επίπεδα, ενώ στην περίπτωση της Ελλάδας η πρόσληψη 6.900 ατόμων το τέταρτο τρίμηνο (0,2%) δεν μπορεί να θεωρηθεί απόδειξη βελτίωσης. Η Στατιστική Υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ενωσης δημοσιοποίησε πριν από λίγες ημέρες τα στοιχεία του τετάρτου τριμήνου, αφού διασφάλισε πως η μεθοδολογία ήταν συμβατή σε όλες τις χώρες.

Ακόμα, όμως, και με τη βελτίωση του τελευταίου τριμήνου ο αριθμός των εργαζομένων στις περισσότερες χώρες της Ευρωζώνης διαμορφώνεται σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα από εκείνα στα τέλη του 2007. Πολλές από τις εν λόγω χώρες έχουν πληγεί λόγω της απώλειας της ανταγωνιστικότητάς τους έναντι της Γερμανίας και η απώλεια αυτή δεν μπορεί να αντισταθμισθεί από την υποτίμηση του νομίσματος – άλλωστε, όλες οι χώρες χρησιμοποιούν ενιαίο νόμισμα. Η Γερμανία, όπου η απασχόληση καταγράφει αύξηση σχεδόν 5% από την αντίστοιχη του 2007, έχει βοηθηθεί από το ότι το ευρώ είναι πιθανώς ασθενέστερο από ό,τι θα ήταν ένα γερμανικό νόμισμα.

Στη Βρετανία, η οποία δεν ανήκει στην Ευρωζώνη, οι θέσεις εργασίας είναι σχεδόν 3% περισσότερες από το 2007, ενώ στις ΗΠΑ η απώλεια θέσεων εργασίας εξαλείφθηκε.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί πως αποκαλυπτικός δείκτης της οικονομικής υγείας μιας χώρας είναι οι πωλήσεις αυτοκινήτων. Αυξάνονται όταν βελτιώνονται οι συνθήκες και υποχωρούν με την οικονομία σε κάμψη.

Ωστόσο, όταν η κάμψη αυτή συνεχιστεί, τότε συνολικά οι καταναλωτές αποφεύγουν αγορές τέτοιες, προτιμώντας μεταχειρισμένα οχήματα, εάν είναι αναπόφευκτη μια τέτοια δαπάνη. Και αυτό σε καμία άλλη χώρα δεν είναι τόσο εμφανές όσο στην Ελλάδα. Ακόμα και με μια ελαφρά άνοδο στα τέλη του 2013 και τους δύο πρώτους μήνες του 2014, το τελευταίο δωδεκάμηνο οι πωλήσεις ιδιωτικής χρήσεως αυτοκινήτων στη χώρα είναι σχεδόν 80% κάτω από τα επίπεδα του 2007.