Βαριά κληρονομιά στον νέο ηγέτη της Ford

Βαριά κληρονομιά στον νέο ηγέτη της Ford

4' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η αυτοκινητοβιομηχανία Ford γράφει πάντα Ιστορία τόσο για την ίδια την Αμερική, όπου γεννήθηκε, ενηλικιώθηκε και ωρίμασε, όσο και για τον υπόλοιπο κόσμο. Ο τελευταίος επικεφαλής της, ο Αλαν Μαλάλι, ο οποίος αναμένεται να συνταξιοδοτηθεί προς τα τέλη του χρόνου και να αντικατασταθεί από τον Μαρκ Φιλντς, αφήνει πίσω του ακόμα μία λαμπρή σελίδα. Κράτησε το πηδάλιο της Ford σε μια πολύ δυσμενή φάση της πορείας της. Οταν ξέσπασε η κρίση το 2008, όλος ο κλάδος στις ΗΠΑ αλλά και στην Ευρώπη κατέρρεε υπό το άχθος των χρεών και της δραστικής μείωσης πωλήσεων.

Στην ομάδα των αποκαλούμενων «Τριών Αδελφών», η General Motors πτώχευσε και έλαβε κρατική στήριξη, ενώ η Chrysler εξαγοράστηκε εξ ολοκλήρου από τη FIAT. Μόνον η Ford κατόρθωσε να επιβιώσει, χωρίς να υποχρεωθεί σε πτώχευση. Ο Αλαν Μαλάλι επέλεξε να αποδεσμεύσει την εταιρεία του από δευτερεύουσας σημασίας περιουσιακά στοιχεία και εμπορικά σήματα (όπως η Jaguar) και να δώσει έμφαση στα δυνατά σημεία της, όπως τα οικογενειακά αυτοκίνητα στην αμερικανική και τη διεθνή αγορά, αλλά και στην ανάπτυξη καινοτομικών τεχνολογιών εξοικονόμησης καυσίμων. Μετά τη θύελλα, ο Αλαν Μαλάλι παραδίδει στον διάδοχό του μια εταιρεία σε εξαιρετική οικονομική κατάσταση, η οποία συσσώρευσε κέρδη της τάξεως των 42,3 δισ. δολαρίων την τελευταία πενταετία, όταν από το 2006 έως το 2008 είχε σοβαρές ζημίες 30,1 δισ. δολαρίων. Στα μέσα της εβδομάδας ο διεθνής οίκος αξιολόγησης της Fitch Ratings αναβάθμισε τις προοπτικές της Ford σε «θετικές», ενώ μέχρι πρότινος τις χαρακτήριζε «σταθερές». Ειδικότερα, μέσα στο 2013 οι αυξημένες πωλήσεις του μοντέλου Escape, των αγροτικών F-Series και των σεντάν Fusion συνέβαλαν στο να ανέλθουν 11% οι πωλήσεις της εταιρείας. Ειδικότερα, στην αγορά της Κίνας, η οποία αποτελεί και τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο, η Ford διαθέτει το προνόμιο να υπερακοντίζει την Toyota.

Ο νέος CEO

Εκεί έγκειται και η μεγαλύτερη πρόκληση για τον Μαρκ Φιλντς: να εξακολουθήσει με τον ίδιο ρυθμό την πορεία και τα επιτεύγματα του προκατόχου του, Αλαν Μαλάλι, ο οποίος διαβλέπει σε βραχυ- και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα τις πωλήσεις στην Κίνα να βαίνουν διογκούμενες. «Ο Αλαν Μαλάλι θα μείνει στην Ιστορία ως ένας από τους σημαντικότερους ηγέτες στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία», επισημαίνει ο Τζέφρι Ζόνενφελντ, αναπληρωτής πρύτανης της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Γέιλ. «Αναπτέρωσε το ηθικό σε εποχές δύσκολες και γι’ αυτό είναι ένα σπάνιο δείγμα ανθρώπου, που επιτυγχάνει στροφή 180 μοιρών σε μια εταιρεία». Εξίσου επιτυχημένη είχε αποτιμηθεί και η πορεία του στην Boeing, την οποία στήριξε στην αναδιοργάνωσή της και από την oποία μεταπήδησε στη Ford. Προσπέρασε τις «Σειρήνες», που του ζητούσαν να ηγηθεί της Boeing, και εισάκουσε την έκκληση του προέδρου της Ford, Μπιλ Φορντ.

Ωστόσο, έναν ρόλο «μεταμορφωτή» διαδραμάτισε και ο διάδοχός του, Μαρκ Φιλντς, ο οποίος υπηρετεί 25 χρόνια την αυτοκινητοβιομηχανία. Το 2000 και σε ηλικία 39 ετών ανέλαβε τις δραστηριότητες της ιαπωνικής Mazda, όταν ακόμα η Ford είχε τον έλεγχό της. Σε συνεργασία με άλλα υψηλόβαθμα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας οργάνωσαν την ανασυγκρότησή της. Το επόμενο βήμα τον έφερε στον βραχίονα της Ford Βορείου Αμερικής, τον οποίο επίσης εξυγίανε με τα προαναφερθέντα στελέχη και πάλι. Οσοι τον γνωρίσαν από τη θητεία του στην Ιαπωνία τον εκτιμούν ιδιαίτερα, ενώ όλοι αναγνωρίζουν τη σεμνότητα και την αυτοσυγκράτησή του. «Αναδίδει χάρη και εκπέμπει πολλή ενέργεια, αλλά σε όλες τις καλές και τις κακές στιγμές δεν χάνει την ψυχραιμία του», παρατηρεί ο πανεπιστημιακός Ζόνενφελντ, ο οποίος είχε φοιτητή τον Μαρκ Φιλντς στο Γέιλ.

Συν τοις άλλοις, το τελευταίο δεκαεπτάμηνο ο κ. Φιλντς θήτευσε δίπλα στον κ. Μαλάλι και αυτό τον βοήθησε πολύ. «Στα 53 του χρόνια με την προσεγμένη και κομψή του εμφάνιση -την οποία δεν την είχε πάντοτε- μπορεί να περάσει για 38άρης», παρατηρούν αναλυτές. «Κι αυτό θα τον ευνοήσει όταν θα απευθύνεται στο αγοραστικό κοινό των νεαρών οδηγών». Ακόμα πιο σημαντική ήταν η πρωτοβουλία ειλικρίνειας, για την οποία επαινέθηκε από τον Αλαν Μαλάλι: το 2006 ήταν το πρώτο από τα στελέχη που ανέφερε προς τους ανωτέρους του πρόβλημα στην παραγωγή. Κανείς δεν το είχε κάνει μέχρι τότε σ’ εκείνη τη χρονιά, που η εταιρεία είχε ζημίες 17 δισ. δολαρίων.

Αφθονο ρευστό

Πολλοί διερωτήθηκαν πώς η Ford κατόρθωσε να μην πτωχεύσει όταν όλος ο υπόλοιπος κλάδος κατέρρεε, εργοστάσια έκλειναν και χιλιάδες απολύσεις ανακοινώνονταν και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Το 2006, μόλις δύο χρόνια πριν παύσει να υπάρχει ρευστό στην αγορά, ο επικεφαλής της, Αλαν Μαλάλι, είχε υποθηκεύσει ολόκληρη την εταιρεία, ακόμα και το εμπορικό της σήμα. Αυτό του έδωσε ρευστό, άρα και την ευχέρεια να συνεχίσει να αναπτύσσει νέα μοντέλα, όταν οι ανταγωνίστριες αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν άδεια ταμεία.

Ξεκίνησε να δουλεύει από πολύ μικρή ηλικία αδειάζοντας τα κιβώτια του σούπερ μάρκετ, είναι φιλικός με τους συνεργάτες του, αλλά και σκληρός όπου χρειάζεται. Ενα από τα πολλά σημαντικά που κληροδοτεί στη Ford είναι η ομαδοσυνεργατική δουλειά. «Εφτιαξα ένα δωμάτιο πολέμου στα κεντρικά της εταιρείας για τις εβδομαδιαίες συναντήσεις και ζήτησα οι μάνατζερ να χρωματίζουν με κίτρινο, κόκκινο και πράσινο τα χαρτοφυλάκιά τους, βαθμολογώντας την πρόοδο των πρότζεκτ που είχαν. Περνούσε ο καιρός και μου έλεγαν πως όλα πάνε καλά», θυμάται ο ίδιος. «Κι εγώ απαντούσα: έχουμε ζημίες δισεκατομμυρίων δολαρίων». Σταδιακά όσοι συμμετείχαν στις συναντήσεις, αντί να κάνουν κριτική μεταξύ τους, άρχισαν να προτείνουν λύσεις.

Ενα ακόμα επίτευγμα του Αλαν Μαλάλι είναι η «Μία Ford»: η ανάπτυξη ενός και μόνον μοντέλου άπαξ, το οποίο προσαρμόζεται σε όλες τις αγορές. Οταν ανέλαβε τη Ford, υπήρχε ευρωπαϊκή και αμερικανική εκδοχή του μοντέλου Focus. Υπό τον Μαλάλι, το αμερικανικό Focus έχει ελάχιστες διαφορές από το ευρωπαϊκό και αμφότερα επανασχεδιάζονται ταυτόχρονα. «Το σημαντικότερο που κάνουμε είναι πως δημιουργούμε μια συναρπαστική και αναπτυσσόμενη Ford», δήλωσε πρόσφατα σε συνέδριο στις ΗΠΑ. «Ανταγωνιζόμαστε με τις καλύτερες εταιρείες του κόσμου εδώ στις ΗΠΑ».

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή