Η Βραζιλία χρειάζεται κάτι περισσότερο από έναν τίτλο στο Μουντιάλ

Η Βραζιλία χρειάζεται κάτι περισσότερο από έναν τίτλο στο Μουντιάλ

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Βραζιλία έχει πολλές πιθανότητες να κερδίσει τον τίτλο στο φετινό Μουντιάλ (Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου), το οποίο μόλις ξεκίνησε. Ωστόσο, το κόστος της φιλοξενίας των ποδοσφαιρικών συναντήσεων σε συνδυασμό με ορισμένες ακριβές υποσχέσεις διατυπωμένες από την πρόεδρο Ντίλμα Ρουσέφ, η οποία θέλει να επανεκλεγεί, ενδεχομένως να καταστήσει πύρρεια μία κατάκτηση του Μουντιάλ. Η οικονομία της χώρας παραπαίει. Το 72% των πολιτών είναι δυσαρεστημένο από το πώς πηγαίνουν τα πράγματα. Αυτό δεν προκαλεί έκπληξη, δεδομένου ότι πέρυσι εκατομμύρια Βραζιλιάνοι είχαν πλημμυρίσει τους δρόμους των μεγάλων πόλεων, διαμαρτυρόμενοι για τις αυξήσεις τιμών, την κακή ποιότητα δημοσίων υπηρεσιών και τα δισεκατομμύρια που σκορπούσε η κυβέρνηση σε στάδια και αεροδρόμια.

Πολλοί από τους ξένους επενδυτές στη Βραζιλία, όμως, εμφανίζονται αισιόδοξοι. Σύμφωνα με δημοσίευμα του τελευταίου τεύχους του περιοδικού Bloomberg Markets, «εταιρείες ευρέος φάσματος, από τη Forever 21 Inc. με φθηνά και χαρούμενα ρούχα για νέες γυναίκες μέχρι την BMW με τα πολυτελή αυτοκίνητα, είχαν στοιχηματίσει πολλά στη Βραζιλία από το 2013». Η χώρα βρίσκεται στην 7η θέση διεθνώς ως προς το πόσο δελεαστική είναι για όσους προβαίνουν σε άμεσες ξένες επενδύσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία τoυ McKinsey Global Institute. Επιπλέον, το Σάο Πάολο είναι έκτο στη σειρά με κριτήριο το πόσες θυγατρικές μεγάλων ξένων ομίλων φιλοξενεί. Αυτές οι εταιρείες μπορούν να ικανοποιήσουν τις καταναλωτικές ανάγκες δεκάδων εκατομμυρίων Βραζιλιάνων, οι οποίοι την τελευταία δεκαετία έχουν αφήσει πίσω τους τη φτώχεια και είδαν το βιοτικό τους επίπεδο να ανεβαίνει. Είναι μαγνήτης για τις επιχειρήσεις και, το σπουδαιότερο, ένας καταλύτης για την αναβάθμιση της παραγωγικότητας.

Αυτή αυξήθηκε μόλις 1,2% την περίοδο 1990-2012 έναντι 8,4% της Κίνας και 4,4% της Ινδίας. Τα εμπόδια για τη βελτίωση της παραγωγικότητας και του ανταγωνισμού είναι τόσο ηχηρά, ώστε απέκτησαν το δικό τους όνομα και λέγονται «το βραζιλιάνικο κόστος». Εν συντομία, το προσωνύμιο αυτό συμπυκνώνει όλων των ειδών τα εμπόδια, από τις υπανάπτυκτες υποδομές της μέχρι την υπερανεπτυγμένη γραφειοκρατία της. Ενα από τα σοβαρότερα προσκόμματα στην προώθηση της ανταγωνιστικότητας της Βραζιλίας είναι το δαιδαλώδες φορολογικό σύστημα. Κατά την Παγκόσμια Τράπεζα, η εναρμόνιση με 27 διαφορετικούς φορολογικούς κώδικες μπορεί να κοστίσει στις επιχειρήσεις 2.600 εργατοώρες τον χρόνο, τις περισσότερες από κάθε άλλη χώρα στον κόσμο. Επιπλέον, οι πολυεθνικές, που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στη Βραζιλία, πρέπει να προσαρμοστούν σε υψηλούς δασμούς και νόμους, που απαιτούν από αυτούς να χρησιμοποιούν εγχώριας παραγωγής εξαρτήματα και Βραζιλιάνους προμηθευτές. Αυτά τα εμπόδια μπορούν να δώσουν μία εξήγηση, γιατί ένας Βραζιλιάνος πληρώνει 144% περισσότερα από έναν Αμερικανό να αγοράσει ένα Toyota Corolla, ακόμα και αν αυτό κατασκευάζεται στη χώρα του, 329% περισσότερα για ένα Sony PlayStation 4 και 84% για ένα ζευγάρι Nike. Mιλώντας τώρα, για την πραγματική πραγματικότητα, το 2014 είναι μια χρονιά εκλογών. Ηδη η πρόεδρος Ντίλμα Ρουσέφ έχει αυξήσει τις κρατικές δαπάνες, έχει διπλασιάσει τις επιδοτήσεις καυσίμων και ετοιμάζεται να κάνει νέους εχθρούς. Κατά τους συμβούλους της, η μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος θα υλοποιηθεί μετεκλογικά. Ενόψει, μάλιστα, των Ολυμπιακών του 2016, αμέσως μετά το Μουντιάλ, έχει πολλά μεγαλόπνοα έργα υποδομών να ολοκληρώσει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή