Από τι κινδυνεύουν αμερικανικοί κολοσσοί

Από τι κινδυνεύουν αμερικανικοί κολοσσοί

2' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πριν από λίγες ημέρες ο διεθνής οίκος αξιολόγησης Standard & Poor’s δημοσίευσε μία σύντομη έκθεση για την Βοeing. «Η Βοeing αντιμετωπίζει πιστωτικούς κινδύνους σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, εάν η αμερικανική Τράπεζα Εξαγωγών – Εισαγωγών δεν ανανεώσει την εντολή της και τη δικαιοδοσία της», αναφέρεται στον τίτλο του κειμένου.

Σε όρους δολαρίου η Boeing είναι η μεγαλύτερη μεμονωμένη εξαγωγική εταιρεία των Ηνωμένων Πολιτειών. Είναι μία από τις ισχυρότερες βιομηχανίες της χώρας. Απασχολεί περισσότερα από 150.000 άτομα και το 2013 έστειλε επιταγές 48 δισ. δολαρίων σε περίπου 15.600 υπεργολάβους της. Ανταγωνιζόμενη με την ευρωπαϊκή Αirbus και την καναδική Bombardier, εκμεταλλεύεται τα οφέλη των δανειακών εγγυήσεων και της χρηματοδότησης που παρέχεται από την Τράπεζα Εξαγωγών – Εισαγωγών, ακριβώς όπως και οι ανταγωνίστριές της στηρίζονται στις δικές τους υπηρεσίες εξαγωγικών πιστώσεων.

Χωρίς την αρωγή της Τράπεζας η Βοeing θα έχανε συμβόλαια από τους ανταγωνιστές της. Συν τοις άλλοις, ο αμερικανικός κολοσσός της αεροναυπηγικής, όπως παρατηρεί η Standard & Poor’s, ενδεχομένως να διακινδυνεύσει την πιστοληπτική του κατάταξη, εάν έπρεπε με άλλον τρόπο να χρηματοδοτεί και να εγγυάται δάνεια στους πελάτες του, ώστε να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά του.

Σε πρόσφατο άρθρο της η εφημερίδα The Wall Street Journal σχολίασε θετικά την έκθεση του διεθνούς οίκου αξιολόγησης, γιατί και εκείνη υποστήριζε πως σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα η εταιρεία θα μπορούσε να εξεύρει πόρους. Σημειωτέον πως η εφημερίδα αυτή ήταν μία από τις συντηρητικές φωνές, που κινητοποιούνται κατά της ανανέωσης της εντολής της Τράπεζας. Πολλοί συντηρητικοί οργανισμοί όπως οι Heritage Action for America και Americans for Prοsperity έχουν αναγάγει σε σκοπό της ζωής τους να διαλύσουν την Τράπεζα Εξαγωγών – Εισαγωγών και βρήκαν συνοδοιπόρους τους Ρεπουμπλικανούς της Βουλής των Αντιπροσώπων και τον πρόεδρο της Επιτροπής Χρηματοπιστωτικών Υπηρεσιών της Βουλής. Η Γερουσία πιθανώς να ψηφίσει νομοσχέδιο για την ανανέωση της δικαιοδοσίας της Τράπεζας τον Αύγουστο, αλλά εάν δεν την ακολουθήσει αμέσως μετά και η Βουλή, τελικώς ίσως να μην υπάρξει η ζητούμενη ανανέωση.

Οι αμερικανικές επιχειρήσεις, οι οποίες στηρίζονται στη δική της γκάμα χρηματοπιστωτικών προϊόντων για να ολοκληρώσουν συμφωνίες, είναι αναμφίβολο πως θα πληγούν με μια τέτοια εξέλιξη. Πολλές είναι μικρές και μεσαίου μεγέθους μονάδες, οι οποίες μπορούν να αναπτύξουν εξαγωγικές δραστηριότητες μόνο εάν λάβουν αρωγή από την Τράπεζα Εξαγωγών – Εισαγωγών. Αλλες, οι οποίες επίσης θα δεχθούν καίριο χτύπημα, θα είναι κολοσσοί του μεγέθους των Boeing, General Electric και Caterpillar. Είναι σημαντικό να δοθεί έμφαση σε αυτούς τους ομίλους για δύο λόγους. Πρώτον, οι πελάτες τους λαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της βοήθειας της Τράπεζας.

Οσο και αν αυτό φαίνεται απολύτως λογικό -οι μεγαλύτερες εταιρείες κάνουν και τις μεγαλύτερες συμφωνίες-, αυτό επίσης τις έχει θέσει στο στόχαστρο της Δεξιάς, η οποία θεωρεί πως η σχέση τους με το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα αποτελεί το παράδειγμα του «καπιταλισμού της διαπλοκής».

Δεύτερον, τα περισσότερα από τα επιχειρήματα εναντίον της Τράπεζας περιστρέφονται γύρω από την αρωγή, την οποία προσφέρει στους μεγάλους ομίλους και όχι την αντίστοιχη προς τους μικρούς. Λόγου χάριν, επισημαίνεται από τους υποστηρικτές της άποψης αυτής ότι οι κολοσσοί έχουν τους δικούς τους τρόπους και τα μέσα να συνδράμουν την πελατεία τους στο να χρηματοδοτήσει μία συμφωνία μαζί τους. Αυτό είναι αλήθεια. Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί πως δεν είναι οι εταιρείες που πιέζουν για τη χορήγηση δανειακών εγγυήσεων αλλά οι πελάτες τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή