ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ρωσική οικονομία αρχίζει να αισθάνεται τις συνέπειες των κυρώσεων της Δύσης

i-rosiki-oikonomia-archizei-na-aisthanetai-tis-synepeies-ton-kyroseon-tis-dysis-2044830

Τις επιπτώσεις των αλλεπάλληλων οικονομικών κυρώσεων αρχίζει να αντιμετωπίζει η Ρωσία, καθώς μειώνουν την παραγωγή τους μεγάλες δυτικές βιομηχανίες σε μια στιγμή που η οικονομία της φλερτάρει ήδη με την ύφεση και το νόμισμά της καταβαραθρώνεται έχοντας ήδη υποτιμηθεί κατά 15% έναντι του δολαρίου. Μετά τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, τη Volkswagen, που τον περασμένο μήνα ανακοίνωσε ότι αναστέλλει για 10 ημέρες την παραγωγή στη μονάδα της Καλούγκα στη Ρωσία, η Opel, ευρωπαϊκός βραχίονας της General Motors, ανακοίνωσε χθες ότι μειώνει την παραγωγή της στη χώρα και περικόπτει 500 θέσεις εργασίας.

Την απόφασή της υποκίνησε η μείωση του μεριδίου αγοράς της στη Ρωσία στο 7,8% μέσα στους πρώτους οκτώ μήνες του έτους από το 9% στο οποίο βρισκόταν την αντίστοιχη περίοδο του 2013. «Η Ρωσία ήταν η τρίτη σε μέγεθος αγορά μας πέρυσι, μετά τη Βρετανία και τη Γερμανία», σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος της Opel, Καρλ Τόμας Νόιμαν, που τόνισε πως «τώρα η αγορά έχει παγιδευθεί σε μια σοβαρή κρίση». Εξέφρασε, βέβαια, την πίστη της εταιρείας στο «μακροπρόθεσμο δυναμικό» της Ρωσίας, αλλά τόνισε πως οι τιμές πιέζονται και το ρούβλι υποχωρεί διαρκώς. Η Opel, που πουλάει στη Ρωσία τα μοντέλα της Chevrolet και της Cadillac, θα μειώσει την παραγωγή στη μονάδα της στην Αγία Πετρούπολη στην οποία παράγονται τα Opel Astra και Chevrolet Cruze. Οπως, πάντως, διευκρίνισε, οι περικοπές δεν αφορούν τις προγραμματισμένες επενδύσεις στην κοινοπραξία της μητρικής GM με τη ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία Avtovaz. Οι κυρώσεις έχουν πλήξει ευρύτερα τον κλάδο των αυτοκινητοβιομηχανιών, που βλέπουν να υποχωρεί δραματικά η ζήτηση τους τελευταίους μήνες. «Η ζήτηση βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση τελευταία και καμία από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που παράγουν στη Ρωσία δεν θα μπορέσει να αποφύγει τη μείωση της παραγωγής της», σχολιάζει σχετικά στο Reuters η Τατιάνα Χρίστοβα, αναλύτρια της εταιρείας ερευνών αγοράς IHS Automotive. Οπως ανέφερε η ίδια, η παραγωγή επιβατικών και επαγγελματικών αυτοκινήτων στη Ρωσία ενδέχεται να κάνει «βουτιά» 14% το 2014 και νέα πτώση 6,5% το επόμενο έτος. Και η Avtovaz, άλλωστε, ανακοίνωσε τον Αύγουστο ότι στο διάστημα Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου θα μειώσει την παραγωγή των μοντέλων της Lada κατά 25.000 οχήματα, αλλά τόνισε πως το προσωπικό της θα εξακολουθήσει να λαμβάνει τις αποδοχές του στο ακέραιο.

Κρατικό σωσίβιο

Η Ρωσία έχει να αντιμετωπίσει τη μείωση των εσόδων της από το πετρέλαιο εξαιτίας της υποχώρησης της τιμής του σε επίπεδα κάτω από τα 98 δολάρια το βαρέλι, και οι προβλέψεις μιλούν για μείωση της παγκόσμιας ζήτησης. Στο μεταξύ, το ρωσικό κράτος δεν δαπανά τα απαιτούμενα κεφάλαια σε επενδύσεις που θα στήριζαν την οικονομία της χώρας. Στην επισήμανση αυτή προέβη χθες ο Αλεξέι Κούντριν, πρώην υπουργός Οκονομικών της Ρωσίας, με συχνά επικριτική στάση προς την πολιτική του Βλαντιμίρ Πούτιν. «Σε μια δύσκολη στιγμή σαν αυτή θα ήταν χρήσιμη μια αύξηση των δημοσίων επενδύσεων, γιατί αυτό χρειάζεται η αγορά τώρα», τόνισε ο κ. Κούντριν και πρόσθεσε πως είναι περιορισμένη η στήριξη που παρέχει στην οικονομία η ρωσική κυβέρνηση καθώς έχει δεσμευθεί σε εκτεταμένες κοινωνικές δαπάνες. Εξέφρασε, μάλιστα, τη διαφωνία του στη δέσμευση που έχει αναλάβει ο Ρώσος πρόεδρος να μειώσει τις οικονομικές ανισότητες μεταξύ των Ρώσων αυξάνοντας τους μισθούς. Προειδοποίησε, άλλωστε, πως οι κυρώσεις θα επιφέρουν αντίκτυπο στη ρωσική οικονομία σε ένα με δύο χρόνια ακριβώς επειδή έχουν περιορίσει τις ευκαιρίες για επενδύσεις.