ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προτιμούν τη Silicon Valley από τη Wall Street οι νέοι

protimoyn-ti-silicon-valley-apo-ti-wall-street-oi-neoi-2046623

Οι περισσότερες ευκαιρίες για τους φιλόδοξους και χαρισματικούς νέους βρίσκονται στις αμερικανικές εταιρείες υψηλής τεχνολογίας, στον χώρο της γνωστής Silicon Valley, που ανταγωνίζονται για να προσελκύσουν νέα ταλέντα. Διαθέτουν, βέβαια, και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα καθώς ο τομέας τους έχει εξελιχθεί στη Μέκκα των καλύτερων και ευφυέστερων της χώρας. Επί χρόνια οι απόφοιτοι των καλύτερων πανεπιστημίων της Αμερικής, όπως είναι τα Harvard, Yale και Cornell, που άλλοτε ονειρεύονταν να εργαστούν στη Wall Street τώρα έχουν στραφεί στη Silicon Valley και η τάση αυτή ενισχύεται.

Η εικόνα προκύπτει από εκτεταμένη έρευνα του περιοδικού Fortune σύμφωνα με την οποία το ποσοστό των αποφοίτων της οικονομικής σχολής του Harvard που επέλεξαν να εργασθούν στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας αυξήθηκε από το 12% το 2012 στο 18% το 2013, ενώ ο αριθμός των φοιτητών που αποφάσισαν να επιδιώξουν μια σταδιοδρομία στον χρηματοπιστωτικό τομέα υποχώρησε από το 35% στο 27%. Η έρευνα φέρει την Google, ένα από τα κοσμήματα της Silicon Valley, που προσφάτως γιόρτασε τα δέκατα γενέθλιά της να είναι η πρώτη επιλογή των αποφοίτων. Επικαλείται μάλιστα πρόσφατη δημοσκόπηση της εταιρείας ερευνών Universum Global σύμφωνα με την οποία οι φοιτητές Μηχανολογίας και Οικονομικών μονίμως κατατάσσουν την Google πρώτη μεταξύ των εταιρειών που θα τους ενδιέφερε να εργαστούν.

Προκειμένου να την ανταγωνιστούν, οι μεγαλύτερες τράπεζες όπως η Goldman Sachs, προσφέρουν διαρκώς μεγαλύτερο πρώτο μισθό και μπόνους για τους καινούργιους υπαλλήλους τους. Αλλοι κλάδοι όπως εκείνοι της μεταποίησης και των μεταφορών προσπαθούν παράλληλα να βρουν τρόπους να προσελκύσουν νέους υπαλλήλους ιδιαιτέρως τώρα που έχουν όλο και μεγαλύτερη σημασία οι νέες δεξιότητες αλλά και η συνεργασία σε ένα πιο ενοποιημένο, ψηφιακό και ταχύτατα κινούμενο κόσμο.

H υπεραξία των νέων

Η έρευνα του Fortune προεξοφλεί πως όσο αλλάζει η αγορά και οι ραγδαία εξελισσόμενες τεχνολογίες μετασχηματίζουν τον κόσμο των επιχειρήσεων, θα μείνουν πίσω όσες επιχειρήσεις δεν έχουν πλήρως ενημερωμένο και προσαρμοσμένο στις νέες δεξιότητες προσωπικό. Γι’ αυτό και έχει μεγαλύτερη σημασία από ποτέ σε ποιο βαθμό είναι σε θέση να προσελκύουν και να διατηρούν υπαλλήλους νεότερων ηλικιών. «Οσες επιχειρήσεις είναι σε θέση να προσλάβουν, να αναπτύξουν αλλά και να δώσουν κίνητρα στους καλύτερους θα βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση» σχολιάζει ο Κλαούντιο Φερνάντεζ Αράοζ, σύμβουλος της εταιρείες αναζήτησης στελεχών Egon Zehnder. Και προφανώς για να προσελκύσει κανείς τη νέα γενιά χρειάζονται πολλά. Ενα από τα πράγματα που, σύμφωνα πάντα με το Fortune, απαιτείται για την προσέλκυση και διατήρηση νεότερων υπαλλήλων είναι μια βαθύτερη αλλαγή νοοτροπίας, μια πιο διαφανή ηγετική ομάδα αλλά και μια συστηματική προσπάθεια για να εμφυσήσει η εταιρεία τις αξίες της στους επίδοξους και τους υφιστάμενους υπαλλήλους. Και σε αυτό όπως και στα προγράμματα ενσωμάτωσης και στις μεθόδους επιστράτευσης νέων είναι από αυτά στα οποία τα πηγαίνουν καλά οι επιχειρήσεις της Silicon Valley. Ειρωνεία της τύχης είναι πως όσο κι αν αυξάνεται διαρκώς η ζήτηση για εξειδικευμένα ταλέντα, η ανεργία παραμένει σε σχετικά υψηλά επίπεδα σε όλο το φάσμα της αγοράς εργασίας.Η έλλειψη των κατάλληλων ταλέντων γίνεται πλέον αισθητή και στη Silicon Valley.

Από τα οικονομικά στα κοινωνικά δίκτυα

Οι εκτιμήσεις κατατείνουν στο συμπέρασμα πως την επόμενη δεκαετία η αύξηση της ζήτησης για αποφοίτους πανεπιστημίου θα υπερβεί την αύξηση προσφοράς στο μεγαλύτερο μέρος του ανεπτυγμένου κόσμου.
Είναι ενδεικτικό ότι στην Ινδία οι απόφοιτοι πανεπιστημίου αυξάνονται κατά 2% ετησίως, ενώ στην Αμερική το ποσοστό τους συρρικνώνεται κατά 0,8% κάθε χρόνο. Επιχειρώντας να σκιαγραφήσει το προφίλ του επαγγελματία που προσαρμόζεται καλύτερα στο νέο περιβάλλον, το Fortune παραθέτει την περίπτωση της Γαλλίδας Αουρέλια Σέτον: αποφοίτησε το 2002 από το HEC School of Management, μια από τις πλέον δύσκολες σχολές οικονομικών στο Παρίσι και στη συνέχεια κατευθύνθηκε στη Silicon Valley.

Μετά από μια σύντομη στάση στη βιομηχανία κρασιών, έγινε δεκτή σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα του πανεπιστημίου του Stanford και στη διάρκεια του μεταπτυχιακού αυτού συμμετείχε σε πρόγραμμα εκπαίδευσης γύρω από την προώθηση προϊόντων το οποίο υλοποιούσε η Apple. Η Σέτον, που σήμερα είναι 35 ετών, είχε συναντηθεί τυχαία με τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Στιβ Τζομπς, μέσα στο ασανσέρ στις εγκαταστάσεις της Apple στο Κουπερτίνο. Ηξερε πως είχε μόνον 10 δευτερόλεπτα να πει κάτι προτού βγει ο Τζομπς. Και του είπε: «Εκανα μαθήματα επαγγελματικής κατάρτισης και σύντομα θα πάω στην Κίνα για να εργαστώ στην εκστρατεία για τους Ολυμπιακούς του Πεκίνου» καθώς αυτό είχε συμβεί το 2007. Τότε εκείνος της είπε: «Δεν μπορώ να πιστέψω ότι στέλνουμε στην Κίνα νέους εκπαιδευόμενους». Ανεξάρτητα από το πως ένιωσε ο Τζομπς συνειδητοποιώντας τι ευθύνες ανέθετε η εταιρεία στους εκπαιδευόμενους, στην περίπτωση της Σέτον η εμπειρία ήταν ανεκτίμητη.

Αργότερα έπιασε δουλειά σε μια νέα εταιρεία στον ενεργειακό τομέα επειδή, όπως η ίδια δηλώνει, «η ενέργεια και το περιβάλλον ήταν κάτι στο οποίο πίστευα». Μετά από μερικά χρόνια βρέθηκε στην ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης Linkedin.