ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Κίνα αναβιώνει τον Δρόμο του Μεταξιού με επένδυση 40 δισ. δολ. στις μεταφορές

i-kina-anavionei-ton-dromo-toy-metaxioy-me-ependysi-40-dis-dol-stis-metafores-2053767

Την αναβίωση του Δρόμου του Μεταξιού, ενός δικτύου θαλάσσιων και χερσαίων υποδομών για μεταφορές, μέσα από τις οποίες περνούσαν άλλοτε τα αγαθά από την Κίνα μέχρι τη Μεσόγειο και την Αφρική, σχεδιάζει η Κίνα με τη δημιουργία επενδυτικού ταμείου 40 δισ. δολαρίων για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων έργων. Το ταμείο, τη δημιουργία του οποίου ανακοίνωσε το Σαββατοκύριακο ο Κινέζος πρόεδρος, Σι Τζινπίνγκ, θα δημιουργήσει ένα δίκτυο που θα συνδέει λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηδρομικούς σταθμούς και πόλεις της Κεντρικής και της Νότιας Ασίας αλλά και την Ασία με τις άλλες ηπείρους. Στόχος του Πεκίνου είναι η επέκταση του εμπορίου της Κίνας και του ελέγχου της στις θαλάσσιες μεταφορές και ενδεχομένως ο κατευνασμός των φόβων που εκφράζουν ασιατικές χώρες για την πιθανότητα να εντείνει την επιθετικότητά της η δεύτερη οικονομία στον κόσμο βασιζόμενη στην αυξανόμενη οικονομική της ισχύ.

Ο Κινέζος πρόεδρος έχει, άλλωστε, αναφερθεί από πέρυσι στο όραμα της Κίνας να δημιουργήσει την «Οικονομική Ζώνη του Δρόμου του Μεταξιού» και το Σαββατοκύριακο ανακοίνωσε τη δημιουργία του ταμείου ενώπιον ομολόγων του από χώρες της Ασίας στο περιθώριο της ετήσιας συνόδου κορυφής της Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας Ειρηνικού (APEC) στο Πεκίνο. Οπως τόνισε, το ταμείο θα επενδύει σε υποδομές, στην άντληση πόρων αλλά και στη βιομηχανική και οικονομική συνεργασία, καθώς στόχος του είναι να διαρρήξει τα εμπόδια στη σύνδεση μεταξύ των χωρών της Ασίας. Ως εκ τούτου, θα είναι «ανοικτό» σε ξένους επενδυτές από την Ασία και πέραν αυτής, που θα είναι «ευπρόσδεκτοι» αν ενδιαφέρονται να λάβουν «ενεργά» μέρος στο σχέδιο. Ο Κινέζος πρόεδρος δεν διευκρίνισε πώς ακριβώς θα λειτουργεί το ταμείο, πότε θα αρχίσει να δραστηριοποιείται ούτε πού θα έχει την έδρα του αν και μάλλον θα βρίσκεται στην επικράτεια του ασιατικού οικονομικού γίγαντα.

Τα ευρύτερα σχέδια της Κίνας προβλέπουν, επίσης, συμφωνία ελεύθερου εμπορίου των χωρών Ασίας και Ειρηνικού και τη δημιουργία της Ασιατικής Επενδυτικής Τράπεζας υποδομών, που με κεφάλαια ύψους 50 δισ. δολαρίων θα συνεισφέρει στη χρηματοδότηση κατασκευών στην περιοχή. Την ίδρυση της εν λόγω τράπεζας συμφώνησαν και υπέγραψαν τον περασμένο μήνα Ινδία, Βιετνάμ, Σιγκαπούρη και Ταϊλάνδη. Οι ΗΠΑ διαφώνησαν με τη δημιουργία της εν λόγω τράπεζας που αποτελεί δυνητικό ανταγωνιστή της Παγκόσμιας Τράπεζας και της Ασιατικής Τράπεζας Ανάπτυξης.

Σε ομιλία του που απηύθυνε την Κυριακή προς στελέχη επιχειρήσεων, ο κ. Σι τόνισε πως τα σχέδια της Κίνας θα τονώσουν την ανάπτυξη και θα βελτιώσουν τις υποδομές στην ευρύτερη περιοχή Ασίας και Ειρηνικού, διευκολύνοντας την υλοποίηση ενός ονείρου αναβάθμισής της. Η ομιλία του ήταν, άλλωστε, αυτή που έδωσε σε δημοσιογράφους και αναλυτές την εντύπωση ότι το Πεκίνο επιχειρεί να εμφανισθεί ως μια ειρηνική δύναμη ανάπτυξης που δεν απειλεί τις γειτονικές του χώρες. Οπως τόνισε ο κ. Σι, «με την άνοδο της συνολικής ισχύος της, η Κίνα έχει τη δυνατότητα και τη θέληση να παρέχει περισσότερα δημόσια αγαθά στην περιοχή και στον κόσμο όλο». Η Κίνα έχει, άλλωστε, χορηγήσει μεγάλα δάνεια σε χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας και της Αφρικής για να εμφανισθεί ως καλοπροαίρετη ισχυρή χώρα που ενδιαφέρεται να βοηθήσει τους άλλους να αποδράσουν από τη φτώχεια, όπως η ίδια τις τελευταίες τρεις δεκαετίες.

Ορισμένοι πολιτικοί και οικονομικοί αναλυτές παρομοιάζουν τις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες της Κίνας με το Σχέδιο Μάρσαλ, με το οποίο συνεισέφεραν οι ΗΠΑ στην ανοικοδόμηση της κατεστραμμένης Ευρώπης μετά το 1945. Δεν λείπουν, πάντως, εκείνοι που το θεωρούν σύγχρονο ανάλογο του συστήματος με το οποίο η Κίνα κυριάρχησε στην Ανατολική Ασία το μεγαλύτερο μέρος των τελευταίων δύο χιλιετιών. Σε ό,τι αφορά την ετήσια σύνοδο των χωρών APEC, επικεντρώνεται πάντα στο εμπόριο και τις επενδύσεις ανάμεσα στις 21 χώρες-μέλη της.