Ηλεκτρονικό… λουκέτο σαρώνει τη βρετανική αγορά καταστημάτων

Ηλεκτρονικό… λουκέτο σαρώνει τη βρετανική αγορά καταστημάτων

2' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι διαδικτυακές πωλήσεις και οι συνήθειες των καταναλωτών που αλλάζουν έχουν σοβαρές επιπτώσεις στον εμπορικό κόσμο της Βρετανίας. Παραδοσιακά είδη καταστημάτων όπως καταστήματα ρούχων και παπουτσιών κλείνουν και τη θέση τους παίρνουν όλο και περισσότερα εστιατόρια, μπαρ και καφέ. Στο τέλος της ημέρας, όμως, τα καταστήματα που κλείνουν είναι πολύ περισσότερα απ’ όσα ανοίγουν.

Σύμφωνα με έρευνα της PricewaterhouseCoopers στη διάρκεια του 2014 έκλεισαν 5.839 καταστήματα και άνοιξαν 4.852 νέα. Ουσιαστικά τα εμπορικά καταστήματα μειώθηκαν κατά 987 στη διάρκεια του περασμένου έτους. Ομως μόλις έναν χρόνο νωρίτερα, η καθαρή μείωση καταστημάτων στη Βρετανία ήταν 371 καταστήματα. Η διαφορά είναι πολύ μεγάλη για έναν χρόνο, ιδίως αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2014 ήταν μια καλή χρονιά για τη βρετανική οικονομία η οποία αναπτύχθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό από οποιαδήποτε άλλη μεγάλη ευρωπαϊκή οικονομία. Η μελέτη που διενεργήθηκε στο εμπορικό κέντρο 500 πόλεων στη Βρετανία δείχνει επίσης πώς αλλάζει το λιανικό εμπόριο στη χώρα. Στη διάρκεια του περασμένου έτους τις μεγαλύτερες απώλειες, με 765 «λουκέτα» περισσότερα απ’ ό,τι εγκαίνια καταστημάτων, υπέστησαν τα λεγόμενα παραδοσιακά εμπορικά καταστήματα, όπως αυτά που πουλάνε ρούχα και παπούτσια. Κακή ήταν η χρονιά και για εμπορικά καταστήματα που προσφέρουν υπηρεσίες όπως καταστήματα οπτικών, ταξιδιωτικά γραφεία, κομμωτήρια και γραφεία ευρέσεως εργασίας. Συνολικά αυτού του είδους τα εμπορικά καταστήματα υπέστησαν καθαρή μείωση 457 καταστημάτων. Κερδισμένα αναδείχτηκαν τα εμπορικά καταστήματα όπου διασκεδάζει ο κόσμος. Εστιατόρια, μπαρ και άλλα είδη καταστημάτων που προσφέρουν ψυχαγωγία εξακολούθησαν να ευημερούν με τα καθαρά ανοίγματα καταστημάτων να ανέρχονται σε 223.

Καλή ήταν η περυσινή χρονιά και για καταστήματα όπως καφέ, καταστήματα που πουλάνε είδη καπνιστού και ηλεκτρονικά τσιγάρα, πρακτορεία στοιχημάτων και καταστήματα που πουλάνε προϊόντα με ανώτερη τιμή τη μία λίρα. Τα στοιχεία της εφετινής έκθεσης αποκαλύπτουν τη σκληρή επίδραση που έχουν στον εμπορικό κόσμο, ιδίως σε ορισμένους υποτομείς, αλλαγές στη μακροοικονομική κατάσταση», εξηγεί στο Reuters ο κ. Μάικ Τζάρβις, στέλεχος της PwC που ειδικεύεται στο λιανικό εμπόριο. «Το κανονιστικό πλαίσιο έκλεισε τα καταστήματα που έδιναν δάνεια, η πρόοδος της τεχνολογίας οδήγησε ορισμένες τηλεπικοινωνιακές εταιρείες στο κλείσιμο και το Ιντερνετ εξακολουθεί να πλήττει καταστήματα που πουλάνε ρούχα. Παρά την καλή πορεία της οικονομίας, αυξήθηκε ο καθαρός αριθμός καταστημάτων που έκλεισαν», προσθέτει ο κ. Τζάρβις. Ορισμένες από τις πλέον ηχηρές χρεοκοπίες του 2014 ήταν αυτή της εταιρείας τηλεφωνίας Phones4U, της αλυσίδας ενοικίασης ταινιών Blockbuster, του ενεχυροδανειστηρίου Albemarle & Bond και του καταστήματος πώλησης εσωρούχων La Senza.

Την ίδια στιγμή βελτιώνεται η προοπτική για την κατανάλωση στη Βρετανία, κατανάλωση η οποία συνεισφέρει περίπου τα δύο τρίτα του ΑΕΠ. Για πρώτη φορά από το 2008 οι μισθοί αυξάνονται με ταχύτερο ρυθμό απ’ ό,τι ο πληθωρισμός, στοιχείο που ενισχύσει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών. Ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι η βρετανική οικονομία θα αναπτυχθεί με ρυθμό 2,6% το 2015 και με ρυθμό 2,5% το 2016. Το μεγάλο ερώτημα είναι τι είδους επίδραση θα έχει στο λιανικό εμπόριο η εξάπλωση του Ιντερνετ και οι νέες δυνατότητες πωλήσεων και αγορών που προσφέρει. «Τα εμπορικά μας κέντρα εξακολουθούν να εξελίσσονται.

Κλείνουν παραδοσιακά καταστήματα και καταστήματα παροχής υπηρεσιών και ανοίγουν καταστήματα που προσφέρουν αναψυχή, όπως εστιατόρια, μπαρ κ.τ.λ.» λέει ο κ. Μάθιου Χόπκινσον, διευθυντής της εταιρείας Local Data Company, η οποία διενήργησε την έρευνα για λογαριασμό της PwC. «Η τάση αυτή φαίνεται από το γεγονός ότι η κατηγορία αμερικανικών και βρετανικών εστιατορίων ανήκει στις δέκα ταχύτερα αναπτυσσόμενες κατηγορίες εμπορικών καταστημάτων. Οι αλλαγές θα συνεχιστούν. Ο τομέας που θα πρέπει να προσέξουμε είναι η μάχη μεταξύ των παντοπωλείων και των μανάβικων καθώς τα σουπερμάρκετ, τα εκπτωτικά σουπερμάρκετ και τα καταστήματα της μιας λίρας προσπαθούν να αμυνθούν”.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή