ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χώρισαν οι δρόμοι της Volkswagen με τον Φέρντιναντ Πίεχ

chorisan-oi-dromoi-tis-volkswagen-me-ton-ferntinant-piech-2081083

Ο Φέρντιναντ Πίεχ, τέως πρόεδρος του κολοσσού της Volkswagen (VW), είναι ό,τι ο Στιβ Τζομπς για την Αpple, όπως διατείνονται σε σχετικό άρθρο τους οι Financial Times. Ο πρώτος παραιτήθηκε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, αφού βρέθηκε αντιμέτωπος με τον διευθύνοντα σύμβουλο Μάρτιν Βίντερκορν, το διοικητικό συμβούλιο, τα υπόλοιπα υψηλόβαθμα στελέχη του ομίλου και τους εργαζομένους του. Ο δεύτερος απεβίωσε, αφού σφράγισε διά παντός, με τις ιδέες του και τα προϊόντα που προώθησε στην αγορά, την εταιρεία του και την υψηλή τεχνολογία συνολικά.

Σκαραβαίος

Αναλόγως σημαντική είναι για τη Volkswagen και η σφραγίδα του Φέρντιναντ Πίεχ, o oποίος έχει οργανική σχέση με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Ο παππούς του, Φέρντιναντ Πόρσε, κατασκεύασε προπολεμικά τον περίφημο Σκαραβαίο: ο Χίτλερ τού είχε αναθέσει να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο για τον λαό. Ο κ. Πίεχ ανέλαβε το 1993 ως διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, ο οποίος ήταν ζημιογόνος και μη παραγωγικός, και τον ανέδειξε σε παγκόσμιο ηγέτη. Το 2002 έγινε πρόεδρος, ενώ καθ’ όλη τη διάρκεια της 20ετούς θητείας του εμπλούτιζε τη «συλλογή» του σε ποικίλα εμπορικά σήματα (Αudi, Porsche, Seat, Bentley, Skoda, Lamborghini, Bugatti κ.ά.), με τελευταίο αυτό των φορτηγών Scania.

Σε εκείνον αποδίδεται η κατασκευή της περίφημης Porsche 917, του μοντέλου Audi Quattro, των αυτοκινήτων της Bugatti, καθώς και η χρήση αλουμινίου στο σώμα των οχημάτων. Οραματίστηκε έναν παγκοσμίου βεληνεκούς όμιλο, ο οποίος θα κατασκευάζει κάθε είδους όχημα, από μοτοσικλέτες μέχρι πολυτελή αυτοκίνητα και φορτηγά 40 τόνων, ενώ θα δίνει έμφαση στον ολοένα και μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων. Το 2014 οι πωλήσεις της VW διπλασιάστηκαν, ενώ τα κέρδη της τριπλασιάστηκαν.

Ωστόσο, αν κάποιος υπέθετε ότι με αυτά τα δεδομένα οι αγορές και οι αναλυτές θα δυσαρεστούνταν από την αποχώρηση του Φέρντιναντ Πίεχ, θα έσφαλε. Η τιμή της μετοχής της VW μετά τη δημοσιοποίηση της παραίτησής του ενισχύθηκε. Σχεδόν 80% των επενδυτών της εταιρείας προσβλέπει σε αποδέσμευση των δυνατοτήτων κερδοφορίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, βελτίωση της απόδοσής της στη διεθνή αγορά και εγκατάλειψη των σχεδίων για περαιτέρω εξαγορές. Ας σημειωθεί πως τελευταία βλέψη του Πίεχ ήταν να αγοράσει την Alfa Romeo από τη Fiat.

Γκάμα

Ο κ. Πίεχ είχε αποκτήσει τα υπερπολυτελή σήματα Bugatti, Bentley και Lamborghini, είχε ενσωματώσει τη Seat, την ισπανική μονάδα της VW που κατασκευάζει ευρείας κατανάλωσης τετράτροχα, ενώ αύξησε και το μερίδιο στην τσεχική θυγατρική, Skoda. Κατά τους αναλυτές, το κάποτε αχώριστο δίδυμο Βίντερκορν – Πίεχ παρέβλεψε σημαντικές δυσλειτουργίες του κολοσσού. Ο κ. Βίντερκορν, σήμερα, όπως αναφέρει στο Reuters η εταιρεία συμβούλων Everscore ISI, σχεδιάζει να περικόψει αρκετά δισ. ευρώ από τις δαπάνες της VW στο ομώνυμο και βασικό της εμπορικό σήμα, καθώς και να αναζωογονήσει τις δραστηριότητές της. «Στη VW απασχολούνται περισσότεροι από 600.000 εργάτες και κατασκευάζουν ελαφρώς λιγότερα αυτοκίνητα από ό,τι οι 350.000 συνάδελφοί τους στην Toyota», αναφέρει ο Φέρντιναντ Ντουντενχέφερ, επικεφαλής του Κέντρου Ερευνών Αυτοκινητοβιομηχανίας του Πανεπιστημίου Ντούιζμπουργκ – Εσεν. «Κι αυτό το πρόβλημα εντοπίζεται στην καρδιά της VW».

H εταιρεία μετατοπίζει το κέντρο βάρους της από τον όγκο των πωλήσεων στην ποιότητα των κερδών, παραμερίζοντας τον επί μακρόν επιδιωκόμενο στόχο της να αναδειχθεί σε κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως με τις υψηλότερες πωλήσεις στον κλάδο. Τώρα θα επικεντρωθεί στο να συνεχίσει να δημιουργεί ρευστό, ώστε να χρηματοδοτεί τις διεθνείς δραστηριότητές της, να αναβαθμίζει τα μοντέλα της και να τα εμπλουτίζει. Ο στόλος της VW απαρτίζεται από 310 μοντέλα και πλέον. Επιπλέον, θετικά λειτουργεί και η σταδιακή ανάκαμψη στις βασικές ευρωπαϊκές αγορές.

Ανελέητη σύγκρουση για την προεδρία

Ο τέως πρόεδρος της VW, Φέρντιναντ Πίεχ, είχε κατηγορήσει τον διευθύνοντα σύμβουλο, Μάρτιν Βίντερκορν, ότι τον παρακολουθούσε και είχε συμφωνήσει με τον εξάδελφό του Βόλφγκανγκ Πόρσε να τον απομακρύνουν από τη θέση του. Στο τελευταίο έκτακτο Δ.Σ., ο κ. Πίεχ βρέθηκε απέναντι σε ένα αρραγές μέτωπο: τον κ. Βίντερκορν, τον κ. Πόρσε, τους εκπροσώπους των εργαζομένων, καθώς και τον πρωθυπουργό του κρατιδίου της Σαξονίας, το οποίο έχει μερίδιο στη Volkswagen. Αναγκάστηκε να παραιτηθεί. Το ίδιο έπραξε και η σύζυγός του Ούρσουλα Πίεχ, την οποία είχε τοποθετήσει στο Δ.Σ. και λέγεται πως την προόριζε να τον διαδεχθεί. Ανεξαρτήτως παραίτησης, ο κ. Πίεχ παραμένει καθοριστικός παράγοντας στον όμιλο της VW, τον οποίο ελέγχει η οικογένεια του, η οικογένεια Πόρσε. Επίσης, διατηρεί σημαντικό μερίδιο 13% στις μετοχές της Porsche. Η 35μελής οικογένεια Πόρσε έχει συμφωνήσει να ψηφίζει στη λήψη αποφάσεων ως ένα σώμα. Εάν διαφωνήσουν με τον Φέρντιναντ Πίεχ στην επιλογή προσώπου για την προεδρία της VW, τότε πρέπει να εξαγοράσουν το μερίδιό του αντί 1,8 δισ. ευρώ για να εφαρμόσουν τη δική τους απόφαση. Την προεδρία διεκδικούν ο κάποτε στενός συνεργάτης του κ. Πίεχ, Μάρτιν Βίντερκορν, και ο ξάδελφός του Βόλφγκανγκ Πόρσε.