H συμφωνία με την Etihad «απογείωσε» την Air Serbia

H συμφωνία με την Etihad «απογείωσε» την Air Serbia

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τον Ιανουάριο του 2009 η Etihad, ο αερομεταφορέας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, φιγουράρισε για λίγο μεταξύ των διεκδικητών της Ολυμπιακής Αεροπορίας, σε ένα διαγωνισμό αποκρατικοποίησης που κατέληξε σε φιάσκο. Η Etihad, όπως νωρίτερα η Qatar Airways, αποσύρθηκε από τον διαγωνισμό. Πολλά ειπώθηκαν τότε για το εάν πράγματι η Etihad ενδιαφερόταν για τον ελληνικό αερομεταφορέα, αλλά είναι ιστορία. Από τότε έχουν απομείνει μόνο το σήμα της Ολυμπιακής στη διασταύρωση των λεωφόρων Βουλιαγμένης και Αλίμου και ο κ. Ησυχος (αρχισυνδικαλιστής τότε της εταιρείας και αναπληρωτής υπουργός Αμυνας σήμερα). Οσο για την Etihad, αυτή βρήκε σύμμαχο για να εισέλθει στα Βαλκάνια εξαγοράζοντας, τον Οκτώβριο του 2013, το 49% της πάλαι ποτέ κρατικής εταιρείας της Γιουγκοσλαβίας, JAT, η οποία μετονομάστηκε σε Air Serbia και απέφυγε την τύχη της δικής μας Ολυμπιακής.

«Τα Βαλκάνια ως σταυροδρόμι του κόσμου έχουν μια τεράστια ευκαιρία. Οι δυνατότητες του τουρισμού στην περιοχή είναι μεγάλες κι εμείς θα είμαστε πολύ καλά πλασαρισμένοι για να το εκμεταλλευτούμε», είχε πει τότε ο Τζέιμς Χόγκαν, διευθύνων σύμβουλος της Etihad, ο οποίος πριν αναλάβει την εταιρεία των Εμιράτων είχε «απογειώσει» την Qatar Airways. Δύο χρόνια μετά, η Air Serbia δείχνει να έχει αποφύγει την τύχη της δικής μας Ολυμπιακής και της ουγγρικής Malev, ενώ πρόλαβε την κροατική Croatia Airlines, τη σλοβενική Adria Airways και τη Montenegro Airlines που αναζητούν στρατηγικό επενδυτή, για να ξεφύγουν από τις ζημίες, τα συσσωρευμένα χρέη και την αναπόφευκτη συρρίκνωση. Ωστόσο, καθώς η Air Serbia αναπτύσσεται ταχέως, είναι ένα ερωτηματικό εάν υπάρχει χώρος για ένα δεύτερο μεγάλο αερομεταφορέα στη σχετικά μικρή αγορά των Βαλκανίων, ακόμη και αν υπάρχει σταθερή αύξηση της τουριστικής κίνησης στην περιοχή.

Η Air Serbia έχει επιστρέψει στην κερδοφορία και το πρώτο τρίμηνο του 2015 ανακοίνωσε αύξηση εσόδων κατά 44% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014, επιβατών κατά 26% και μεταφοράς εμπορευμάτων κατά 61%. Απασχολεί 2.300 εργαζομένους για ένα σύγχρονο στόλο 16 αεροσκαφών (8 Airbus A319, 2 Airbus A320, 3 ATR 72-200 και 3 ATR 72-500). Εχει επίσης μία εταιρεία τσάρτερ, την Aviolet, με τρία αεροσκάφη Boeing B737-300.

Εξυπηρετεί 40 προορισμούς στην Ευρώπη, τη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή από το Βελιγράδι αλλά και δεκάδες άλλους σε όλο τον κόσμο (Αμερική, Ασία, Αυστραλία) μέσω πτήσεων κοινού κωδικού με την Etihad και άλλες αεροπορικές εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται. Από την Ελλάδα πετάει από Αθήνα και Θεσσαλονίκη όλο τον χρόνο, ενώ στη διάρκεια της θερινής περιόδου αύξησε τις πτήσεις της, συνδέοντας καθημερινά με δύο πτήσεις την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη με το Βελιγράδι, και από εκεί με ανταποκρίσεις την υπόλοιπη Ευρώπη και τους άλλους προορισμούς που εξυπηρετεί.

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση του Ζάγκρεμπ έχει ξεκινήσει μία ακόμη προσπάθεια αποκρατικοποίησης της Croatia Airlines με στόχο την επιλογή στρατηγικού επενδυτή τον Οκτώβριο. Μια προηγούμενη προσπάθεια για πώληση του 49%, το 2013, δεν είχε αποτέλεσμα, παρά το ενδιαφέρον που φέρεται να είχαν μεγάλοι αερομεταφορείς όπως η China Southern Airlines, η Etihad και η Turkish Airlines. Εν τω μεταξύ, το μερίδιο αγοράς της Croatia στην ίδια τη χώρα συρρικνώνεται σταθερά, από 58% το 2004 σε μόλις 25% το 2014.

Στη Σλοβενία, η ζημιογόνος Adria Airways πέρασε στην κυριότητα του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων με στόχο να προχωρήσει η πώληση της εταιρείας, η οποία «πάγωσε» λόγω των εκλογών του Ιουλίου του 2014.

Αντίστοιχα, ο εθνικός αερομεταφορέας του Μαυροβουνίου περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του 2015, αλλά με δεδομένη την πρόθεση της κυβέρνησης της Ποντγκόριτσα να διατηρήσει τον έλεγχο της εταιρείας, είναι αμφίβολο εάν θα υπάρξει ενδιαφέρον.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή