Κανάλι ελπίδας για την Αίγυπτο η νέα διώρυγα του Σουέζ

Κανάλι ελπίδας για την Αίγυπτο η νέα διώρυγα του Σουέζ

2' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ακολουθώντας τη μεγάλη παράδοση των φαραωνικών έργων, ο πρόεδρος της Αιγύπτου, Αντέλ Φατάχ αλ Σίσι, εγκαινίασε την Πέμπτη τη φιλόδοξη επέκταση της διώρυγας του Σουέζ. Στόχος της επέκτασης είναι να αυξήσει την κίνηση των πλοίων και τα έσοδα, να δημιουργήσει ένα βιομηχανικό κέντρο και να υποστηρίξει την κυβέρνησή του δύο χρόνια αφότου ανέτρεψε ο στρατός τον προκάτοχό του.

Η νέα διώρυγα του Σουέζ, όπως ονομάστηκε το έργο, περιλαμβάνει μια υδάτινη δίοδο μήκους 35 χιλιομέτρων, η οποία βρίσκεται παράλληλα με την αρχική διώρυγα, που κατασκευάστηκε από τον Γάλλο Φερντινάντ ντε Λεσέπ και εγκαινιάστηκε το 1869. Η νέα διώρυγα επιτρέπει την κίνηση των πλοίων προς δύο κατευθύνσεις σε τμήμα της διώρυγας που συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα. Επίσης περιλαμβάνει την εκβάθυνση και διαπλάτυνση της παλιάς διώρυγας.

Το νέο έργο ολοκληρώθηκε σε μόλις ένα χρόνο αντί για πέντε που προβλεπόταν αρχικά. Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 8 δισ. δολαρίων, επέβλεψε ο στρατός και έρχεται σε έντονη αντίθεση όσον αφορά την ταχύτητα και αποδοτικότητα κατασκευής με άλλα αιγυπτιακά μεγάλα δημόσια έργα, τα οποία είτε έχουν βαλτώσει στο σχεδιαστήριο, είτε είναι πολύ πίσω από το χρονοδιάγραμμα, είτε έχουν μπλεχτεί στη γραφειοκρατία. Το νέο έργο αποτελεί πηγή υπερηφάνειας σε μια χώρα της οποίας η πληγωμένη οικονομία δυσκολεύεται να θρέψει 82 εκατομμύρια Αιγύπτιους και η οποία οικονομία έχει δεχτεί πολλαπλά πλήγματα εξαιτίας της πολιτικής αστάθειας και κακοδιαχείρισης που επικρατεί μετά την ανατροπή του δικτάτορα Χόσνι Μουμπάρακ το 2011.

Ο κ. Σίσι εκμεταλλεύεται για προπαγανδιστικούς λόγους τα εγκαίνια της νέας διώρυγας. Η Πέμπτη κηρύχτηκε ημέρα αργίας και το Κάιρο στολίστηκε με πανό που έγραφαν: «Το δώρο της Αιγύπτου στον κόσμο». Ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ, ο οποίος πρόσφατα πούλησε μαχητικά Ραφάλ στην Αίγυπτο στο πλαίσιο του διπλωματικού – στρατιωτικού ανοίγματος προς τους σουνίτες της Μέσης Ανατολής, ήταν ο τιμώμενος ξένος ηγέτης, κάτι που φέρνει στον νου την παρουσία της αυτοκράτειρας Ευγενίας, συζύγου του Ναπολέοντος ΙΙΙ, στα πρώτα εγκαίνια. Παραμένει αναπάντητο το ερώτημα κατά πόσο υπάρχει επαρκής ζήτηση στη ναυτιλία ώστε να επιτευχθεί ο φιλόδοξος στόχος διπλασιασμού της κυκλοφορίας στη διώρυγα και επίτευξης εσόδων ύψους 5,3 δισ. δολαρίων τον χρόνο σήμερα και πάνω από 13 δισ. το 2023. Εξίσου αναπάντητο είναι το ερώτημα κατά πόσο εταιρείες του ιδιωτικού τομέα θα προτιμήσουν τη βιομηχανική ζώνη που έχει σχεδιαστεί κατά μήκος της διώρυγας και αν η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας θα πλησιάσει το ένα εκατομμύριο που υποσχέθηκε ο κ. Σίσι.

Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η Maersk και η CMA, είναι ενθουσιασμένες από το έργο, ωστόσο δεν σχεδιάζουν να αυξήσουν τη διέλευση των πλοίων τους από τη διώρυγα το 2015. Υπάρχει ανταγωνισμός από τη διευρυμένη διώρυγα του Παναμά και άλλων καναλιών στην Κεντρική Αμερική. Και με την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, το παγκόσμιο εμπόριο αναπτύσσεται με πολύ χαμηλότερο ρυθμό από αυτόν που έχουν υπολογίσει οι Αιγύπτιοι ώστε να πετύχουν τον στόχο των εσόδων από τη διώρυγα του Σουέζ. Αλλα μεγάλα δημόσια έργα που θα μπορούσαν να βελτιώσουν πιο άμεσα τη ζωή των Αιγυπτίων, όπως το «Νέο Κάιρο», εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις. Ο κ. Σίσι είχε μια ημέρα δόξας και η Αίγυπτος μια στιγμή εθνικής υπερηφάνειας, ωστόσο οι μακροπρόθεσμες προοπτικές είναι λιγότερο ενθαρρυντικές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή