Σε μαζικές ανακλήσεις των 11 εκατομμυρίων οχημάτων της με το «πειραγμένο» λογισμικό θα προχωρήσει η Volkswagen, προκειμένου αφενός να το αντικαταστήσει, αφετέρου να μπορέσει να αποκαταστήσει, όσο το δυνατόν, τη βαρύτατα τρωθείσα αξιοπιστία της. «Μπροστά μας έχουμε ένα πολύ δύσκολο δρόμο να οδεύσουμε και πάρα πολύ σκληρή δουλειά», δήλωσε σε κεκλεισμένων των θυρών συνεδρίαση 1.000 υψηλόβαθμων διευθυντών ο νέος επικεφαλής της Volkswagen, Ματίας Μίλερ. «Θα κάνουμε πρόοδο, αλλά βήμα βήμα και θα υπάρξουν και οπισθοδρομήσεις». Eπιπροσθέτως, ανέφερε πως θα δοθεί μεγαλύτερη αυτονομία στην κομβική μονάδα της Volkswagen, η οποία έχει να αντιμετωπίσει τα χρόνια υψηλά πάγια κόστη και τα περιορισμένα περιθώρια κέρδους, ώστε να καταστεί πιο ευέλικτη.
Ο κ. Μίλερ αντικατέστησε τον παραιτηθέντα Μάρτιν Βίντερκορν. Ο κ. Βίντερκορν αποχώρησε εξαιτίας του σκανδάλου εξαπάτησης των διεθνών αρχών με τη χρήση έξυπνου λογισμικού στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα της Volkswagen, ούτως ώστε να παραποιούν τις εκπομπές ρύπων στη διάρκεια των ελέγχων. Μέχρι στιγμής το σκάνδαλο αποκαλύφθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά αφορά και την ευρωπαϊκή αγορά και τα επιμέρους σήματα Audi και Skoda του ομίλου της Volkswagen. Συν τοις άλλοις, η VW εξετάζει εάν φέρουν το «πειραγμένο» λογισμικό και 32.000 μοντέλα της που πουλήθηκαν στο Μεξικό.
Οχήματα με «πειραγμένο» πετρελαιοκινητήρα και λογισμικό αρχίζουν να αποσύρονται από τις αγορές της Ελβετίας, της Ιταλίας, της Ολλανδίας και του Βελγίου, ενώ οι εισαγγελικές αρχές στη Σουηδία εξετάζουν το ενδεχόμενο να ξεκινήσουν έρευνα για πιθανή περίπτωση διαφθοράς και στην Ισπανία κατατέθηκε αγωγή εις βάρος της εταιρείας. Οσον αφορά, τώρα, τα αυτοκίνητα τα οποία έχουν ήδη πωληθεί, η Volkswagen δεσμεύεται να ενημερώσει τους καταναλωτές για το πώς θα κινηθούν, ώστε να υπάρξει επιδιόρθωσή τους. Η αποκατάσταση του λογισμικού θα κοστίσει στον γερμανικό όμιλο περί τα 6,5 δισ. δολάρια, όπως εκτιμούν αναλυτές του κλάδου. Ωστόσο δεν είναι γνωστό πώς μετέπειτα θα επηρεαστούν η εκπομπή ρύπων και η κατανάλωση καυσίμων. Σημειώνεται ότι η Volkswagen πωλεί στην ευρωπαϊκή αγορά το 40% των μοντέλων της.
Ουγγαρία
Στο σύνολο των 11 εκατομμυρίων πετρελαιοκινητήρων με το «έξυπνο» λογισμικό, το οποίο αντιλαμβάνεται πότε υπόκειται το όχημα σε έλεγχο και μετριάζει τους εκπεμπόμενους ρύπους, τα περίπου 2 εκατομμύρια κατασκευάστηκαν στην Ουγγαρία. Συγκεκριμένα, κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιο της Audi εκεί, εξ ου και έχει θορυβηθεί η κυβέρνηση της χώρας. Τα σχετικά δήλωσε ο Ούγγρος υπουργός Οικονομικών, Μιχάλι Βάργκα, ο οποίος προσέθεσε ότι η κυβέρνησή του βρίσκεται σε συζητήσεις με την Audi και τη Mercedes, επειδή η τελευταία διαθέτει και αυτή μεγάλο εργοστάσιο στην Ουγγαρία. Η κυβέρνηση της χώρας ανησυχεί για ενδεχόμενες επιπτώσεις από το σκάνδαλο στην ουγγρική οικονομία.
Ο όμιλος της Volkswagen, ο οποίος είναι και ο μεγαλύτερος στη Γηραιά Ηπειρο, με το να χειραγωγεί τη μέθοδο μέτρησης των ρυπογόνων αερίων, εξασφάλιζε πιο οικονομικά γι’ αυτήν «καθαρά» πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Η πετρελαιοκίνηση είναι δημοφιλής στην Ευρώπη και με τη μέθοδο αυτή μπορούσε να κρατά χαμηλά τα έξοδα των κινητήρων. Αντίστοιχα ευελπιστούσε να αυξήσει τις πωλήσεις των μοντέλων αυτών και στις ΗΠΑ, όπου η πετρελαιοκίνηση δεν είναι τόσο διαδεδομένη και οι προδιαγραφές αυστηρότερες των ευρωπαϊκών. Ο αντίκτυπος του σκανδάλου της Volkswagen είναι ακόμη αδύνατον να εκτιμηθεί, πόσο μάλλον για την ίδια τη Γερμανία. Η συγκεκριμένη αυτοκινητοβιομηχανία ανέκαθεν προβαλλόταν ως πρότυπο, ενώ ο κλάδος στη χώρα απασχολεί περί τις 750.000 άτομα. Αντιστοιχεί στο ένα πέμπτο των εξαγωγών της σε ποσοστό αλλά σε αξία είναι η μεγαλύτερη πηγή εσόδων.
Στην Ισπανία, το υπουργείο Μεταφορών δήλωσε πως το τοπικό εργοστάσιο της Volkswagen συμφώνησε να επιστρέψει επιδοτήσεις για την αγορά αυτοκινήτων, τα οποία φαίνεται να έχουν παραβιάσει τις περιβαλλοντικές ρυθμίσεις.