ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Volkswagen εξοικονόμησε μόλις 4,3 δισ. ευρώ από την απάτη

i-volkswagen-exoikonomise-molis-4-3-dis-eyro-apo-tin-apati-2103970

Η απάτη με τα τεστ εκπομπών καυσαερίων αφήνει τη Volkswagen έκθετη σε ποινικές διώξεις, πιθανώς τεράστια πρόστιμα και με μια κρίση εταιρικής διακυβέρνησης. Θα σκεφτόταν κανείς ότι αυτή η κακή συμπεριφορά είχε αποφέρει στην εταιρεία μεγάλα κέρδη. Οχι. Κάνοντας τσιγκουνιές στην τεχνολογία εκπομπής καυσαερίων μεταξύ του 2009 και του 2014 πιθανότατα εξοικονόμησε στη VW το πενιχρό ποσό των 4,3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με υπολογισμούς του Breakingviews, ποσό που είναι σημαντικά μικρότερο από το κόστος ανάκλησης των οχημάτων.

Περίπου 10,8 εκατομμύρια οχήματα με κινητήρες ντίζελ εμπλέκονται στο σκάνδαλο εξαπάτησης των Αρχών σχετικά με τις εκπομπές καυσαερίων, που ήρθε στο φως της δημοσιότητας στις 18 Σεπτεμβρίου. Εξ αυτών 2,1 εκατομμύρια οχήματα ήταν Audi, τα οποία απέφεραν, κατά μέσο όρο, 3.200 ευρώ λειτουργικό κέρδος ανά όχημα στην υπό εξέταση εξαετία. Τα υπόλοιπα οχήματα προήλθαν από μάρκες που κατασκευάζουν φθηνότερα αυτοκίνητα και των οποίων το λειτουργικό κέρδος ήταν, κατά μέσο όρο, 576 ευρώ ανά όχημα, λειτουργικό κέρδος που ποικίλλει από περίπου 1.000 ευρώ για κάθε όχημα της VW μέχρι ζημιά για τα οχήματα της Seat. Αθροίστε τα ποσά και το συνολικό λειτουργικό κέρδος ανέρχεται σε 12,1 δισ. ευρώ, ή στο 30% του συνολικού λειτουργικού κέρδους της VW (εξαιρουμένων των ελαφρών φορτηγών) στη διάρκεια των έξι ετών.

Ο εξοπλισμός αυτών των αυτοκινήτων ώστε να περνούν τα αμερικανικά τεστ εκπομπής καυσαερίων θα είχε κάποιο κόστος. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζονται σε μία από τις δύο διαθέσιμες βασικές τεχνολογικές λύσεις ώστε να μειώνουν τις εκπομπές διοξειδίων του αζώτου, σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές (ICCT). Η συμμόρφωση με τα αυστηρά αμερικανικά πρότυπα περί εκπομπών πιθανότατα σημαίνει ότι η VW θα έπρεπε να χρησιμοποιήσει και τις δύο διαθέσιμες τεχνολογίες, όπως κάνει η BMW στις ΗΠΑ. Στην περίπτωση που χρησιμοποιούσε αυτή την πιο προηγμένη τεχνολογία το κόστος κατασκευής κάθε αυτοκινήτου θα αυξανόταν κατά περίπου 400 ευρώ ανά όχημα, σύμφωνα με στοιχεία του ICCT.

Υπολογίστε αυτό το κόστος για τα 10,8 εκατ. οχήματα που η VW λέει ότι εμπλέκονται στο σκάνδαλο των εκπομπών καυσαερίων και θα ανακαλύψετε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν εξοικονόμησε περισσότερα από 4,3 δισ. ευρώ στη διάρκεια έξι ετών παραμελώντας να κάνει τα οχήματα ντίζελ της πιο καθαρά. Αν έπρεπε να εφοδιαστούν με την επιπλέον τεχνολογία μόνο τα 482 χιλιάδες οχήματα που πουλήθηκαν στις ΗΠΑ, δεδομένου ότι είναι υψηλότερες οι επιτρεπόμενες εκπομπές διοξειδίου του αζώτου στην Ευρώπη, τα τεστ λιγότερο αυστηρά και τα πρόστιμα χαμηλότερα, το ποσό που εξοικονομήθηκε είναι μικρότερο από 200 εκατομμύρια ευρώ.

Από τότε που αποκαλύφθηκαν τα αδικήματα της VW έχει κατακρημνιστεί η μετοχή της εταιρείας, αφαιρώντας σχεδόν 29 δισ. ευρώ από την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας. Για να το θέσουμε απλά, οι μέτοχοι έχασαν περισσότερα από 140 ευρώ σε κεφαλαιοποίηση για κάθε ένα ευρώ που εξοικονόμησε η VW κάνοντας παρατυπίες με τις μηχανές ντίζελ στις ΗΠΑ. Δύσκολα μπορεί να σκεφτεί κανείς καλύτερο παράδειγμα για το ότι η απάτη δεν αποδίδει.