ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι Αυστραλοί πρώτοι στη δημιουργικότητα

oi-aystraloi-protoi-sti-dimioyrgikotita-2106129

Την 54η θέση μεταξύ 139 χωρών καταλαμβάνει η Ελλάδα στην κατάταξη του Martin Prosperity Institute για το 2015 με θέμα τη δημιουργικότητα των χωρών, όπως αυτή προκύπτει από ένα συνδυασμό κριτηρίων σχετικών με την οικονομική ανάπτυξη αλλά και την αξιοποίηση των ανθρώπινων δυνατοτήτων. Με πρώτη την Αυστραλία και δεύτερες τις ΗΠΑ, οι πιο δημιουργικές χώρες έχουν επιλεγεί βάσει τριών κριτηρίων: τις επιδόσεις της εκάστοτε χώρας στην τεχνολογία, τα ταλέντα των πολιτών της αλλά και την ανεκτικότητά της, καθώς αποτελεί προϋπόθεση για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της τεχνολογίας και των ταλέντων.

Παραγωγικότητα

Το κριτήριο της τεχνολογίας, που όπως τονίζουν οι συντάκτες της έκθεσης αυξάνει την παραγωγικότητα, παράγει πλούτο και οδηγεί σε ανανέωση του συστήματος, προκύπτει αφενός από μια μέτρηση των δαπανών που αφιερώνει μια χώρα στην έρευνα και την καινοτομία και αφετέρου από τον αριθμό των αδειών ευρεσιτεχνίας ανά κάτοικο. Την πρώτη θέση στην τεχνολογία καταλαμβάνει η Νότια Κορέα και ακολουθούν η Ιαπωνία, το Ισραήλ και οι ΗΠΑ, ενώ στις πρώτες 10 ανήκουν επίσης η Φινλανδία, η Γερμανία και η Δανία. Ως προς την τεχνολογία η χώρα μας βρίσκεται στην 39η θέση, κάτω από την Ουγγαρία, τη Γεωργία και την Ιορδανία αλλά πάνω από τη Βενεζουέλα, την Αργεντινή και τη Σαουδική Αραβία. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάλυση του δεύτερου κριτηρίου, του ταλέντου, που υπολογίζεται στη μελέτη του Martin Prosperity Institute βάσει της «δημιουργικής τάξης», δηλαδή του ποσοστού του πληθυσμού της που εντρυφεί στις επιστήμες, στην τεχνολογία, στις τέχνες και στον πολιτισμό, στις επιχειρήσεις και στα επαγγέλματα.

Σχετίζεται, όμως, παράλληλα με τα επίπεδα εκπαίδευσης του πληθυσμού και το ποσοστό των πολιτών που έχει ολοκληρώσει τριτοβάθμια εκπαίδευση στην οποία εκτός από τα πανεπιστήμια η έρευνα συμπεριλαμβάνει τα κολέγια, τα κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης και κάθε είδους εκπαίδευση μετά το λύκειο. Ως προς το κριτήριο του ταλέντου προηγείται η Αυστραλία και την ακολουθεί η Ισλανδία, ενώ οι ΗΠΑ και η Φινλανδία καταλαμβάνουν από κοινού την τρίτη θέση. Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, όμως, αφορά τη Νότια Κορέα, που εμφανίζει το 100% των κατοίκων της να έχει τουλάχιστον εγγραφεί σε κάποιου είδους σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ως προς το ταλέντο η Ελλάδα κατατάσσεται στη 43η θέση κάτω από χώρες όπως η Γουατεμάλα, η Βουλγαρία και οι Βερμούδες, αλλά παραδόξως πάνω από το Λουξεμβούργο, που καταλαμβάνει την πρώτη θέση ως προς τη δημιουργικότητα των πολιτών του αλλά την 85η ως προς τα επίπεδα εκπαίδευσης. Ειδικότερα, το 54% του πληθυσμού του Λουξεμβούργου συγκαταλέγεται στη λεγόμενη «δημιουργική τάξη» και το ακολουθούν οι Βερμούδες με αντίστοιχο ποσοστό το 48% του πληθυσμού, η Σιγκαπούρη και η Ελβετία με 47% του πληθυσμού. Παράλληλα η Σλοβενία καταλαμβάνει την όγδοη θέση ως προς τη γενικότερη μέτρηση του ταλέντου και προηγείται σημαντικά της Ολλανδίας, της Νορβηγίας, αλλά και της Ρωσίας που βρίσκεται στη 15η θέση.

Ανάπτυξη

Το Martin Prosperity Institute τονίζει πως η ανεκτικότητα αποτελεί παράγοντα της οικονομικής ανάπτυξης καθώς διασφαλίζει τις συνθήκες για την καινοτομία στην τεχνολογία και για την προσέλκυση των ταλέντων. Εκπονεί, έτσι, τον σχετικό δείκτη βάσει δύο μετρήσεων, της δεκτικότητας που επιδεικνύει μια χώρα στις εθνικές και θρησκευτικές μειονότητες και την ανοχή αδιακρίτως σεξουαλικού προσανατολισμού.

Την πρώτη θέση ως προς την ανεκτικότητα καταλαμβάνει, έτσι, ο Καναδάς και ακολουθούν η Ισλανδία, η Νέα Ζηλανδία και η Αυστραλία, ενώ στις πρώτες 10 χώρες συγκαταλέγονται η Ιρλανδία, η Νορβηγία και η Ουρουγουάη. Ως προς την ανεκτικότητά της, η Ελλάδα βρίσκεται στην 101η θέση, μετά το Καζαχστάν, το Αζερμπαϊτζάν και την Κίνα, αλλά πάνω από την Πολωνία, τη Λιθουανία και την Ουκρανία.