ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καταργούν τη «Μαύρη Παρασκευή»

friday1

Μια μαύρη σελίδα στις καταναλωτικές συνήθειες των Αγγλοσαξόνων αποδεικνύεται η «Μαύρη Παρασκευή», η οποία τοποθετείται μετά τη γιορτή της Ημέρας των Ευχαριστιών και πριν από τα Χριστούγεννα. Η συγκεκριμένη ημέρα στις ΗΠΑ (και πολύ πρόσφατα στη Βρετανία) θεωρείται πως εγκαινιάζει με προσφορές και εκπτώσεις την περίοδο αγορών εν όψει των γιορτών, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει αμαυρωθεί από σοβαρές διενέξεις μεταξύ καταναλωτών. Οι μεγάλοι όμιλοι λιανεμπορίου αποσύρονται από την τρόπον τινά παράδοση αυτή στη Βρετανία, μόλις ελάχιστα χρόνια αφότου την υιοθέτησαν.

Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Asda, θυγατρική της αμερικανικής Wal-Mart, είχε το 2013 εισαγάγει την παράδοση αυτή. Χθες ανακοίνωσε ότι δεν πρόκειται να συμμετάσχει, επικαλούμενη τα φαινόμενα με τις τεράστιες ολονύκτιες ουρές των καταναλωτών, που συνωθούνται και διαπληκτίζονται για μικρό αριθμό τηλεοράσεων επίπεδης οθόνης, λόγου χάριν. Σε αντικατάσταση των πολύ μεγάλων εκπτώσεων της «Μαύρης Παρασκευής», η Asda αποφάσισε να εξασφαλίσει μειωμένες τιμές καθ’ όλη την εορταστική περίοδο. Αξίζει να αναφερθεί πως δεν είναι η μοναδική αλυσίδα πολυκαταστημάτων στη Βρετανία η οποία απέχει από τον «εορτασμό». Πέρυσι, την αντίστοιχη ημέρα σημειώθηκαν διάφορα περιστατικά με καταναλωτές να καβγαδίζουν μεταξύ τους στους διαδρόμους, ενώ οι ιστοσελίδες των αντίστοιχων καταστημάτων σταμάτησαν να λειτουργούν, επειδή η ζήτηση ήταν απροσδόκητα μεγάλη και ανεξέλεγκτη εν τέλει.

Οι αλυσίδες John Lewis και Argos εξέφρασαν δημοσίως τη δυσαρέσκειά τους για τους διαπληκτισμούς, ενώ όμιλοι όπως οι Wal-Mart και Target και οι θυγατρικές τους δήλωσαν ότι θα διατηρήσουν για πιο μακρό διάστημα τις εκπτώσεις τους. Η περυσινή εμπειρία της «Μαύρης Παρασκευής» στη Βρετανία ήταν επιζήμια για τους λιανεμπόρους, επειδή απέτρεψε σε ένα βαθμό τις περαιτέρω αγορές εν όψει Χριστουγέννων. «Οι δαπάνες για τα χριστουγεννιάτικα δώρα επηρεάστηκαν δυσμενώς και φέτος αναμένεται οι όμιλοι να επικεντρωθούν στο να περιορίσουν κάτι τέτοιο, αν και δεν είναι δυνατόν να αγνοήσουν μια ευκαιρία καταναλωτικών αγορών όπως η “Μαύρη Παρασκευή”, τόνισε ο Ρίτσαρντ Περκς, διευθυντής τμήματος ερευνών λιανεμπορίου της Mintel.