ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανώμαλη προσγείωση για το σούπερ τζάμπο A380

21s16air

Ηταν πριν από δύο χρόνια, όταν ο διευθύνων σύμβουλος της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής της Airbus, Τζον Λίχι, με την ευκαιρία της Διεθνούς Αεροπορικής Εκθεσης στο Ντουμπάι είχε συνάψει συμβόλαιο με την τοπική αεροπορική εταιρεία Emirates για 50 σούπερ τζάμπο Α380. Τότε, με την παραγγελία αυτή, η Airbus είχε εξασφαλίσει την πρωτοκαθεδρία έναντι της Boeing και του μοντέλου της Βοeing 777X. Οι ευκαιρίες να επαναληφθεί κάτι αντίστοιχο περιορίζονται δραστικά για τον ευρωπαϊκό όμιλο, δεδομένου ότι έχουν απομείνει λιγότερο από δύο μήνες για να λήξει το τρέχον έτος, ενώ παρατηρείται απώλεια πελατών του. Η παραγωγή του Α380 μειώνεται από μήνα σε μήνα. Η διέξοδος της Airbus θα ήταν, αν όχι να επαναλάβει μία συμφωνία όπως η προηγούμενη, αν μη τι άλλο, να πωλήσει το σούπερ τζάμπο σε μικρότερους αερομεταφορείς, όπως είναι οι Saudi Arabian Airlines και Royal Air Maroc. «Eάν όντως εξασφαλίσουν νέες παραγγελίες, δεν θα είναι πολλές, ίσως δυο με τρεις εδώ κι εκεί» επισημαίνει ο Γιαν Δερόκλης, αναλυτής της Odd Securities στο Παρίσι.

Μία ακόμα πηγή προβληματισμού ήταν και οι δηλώσεις του ίδιου του Τζον Λίχι τον Ιούνιο στη Διεθνή Αεροπορική Εκθεση του Παρισιούότι επιδιώκει να έχει 25 νέες παραγγελίες του Α380 μέχρι την εκπνοή του 2015. Με τα υπάρχοντα δεδομένα αυτή η δέσμευση φαίνεται τουλάχιστον ανεδαφική, αν και χονδρικά αυτός ο αριθμός των παραγγελιών είναι αναγκαίος για να εξασφαλίσει τα επίπεδα παραγωγής στο άμεσο μέλλον.

Ωστόσο, θα πρέπει να αναφερθεί πως ακόμα και οι μεγάλοι αερομεταφορείς ποτέ δεν θεώρησαν το Α380, το πολυδιαφημισμένο διώροφο σούπερ τζάμπο, ως βασική επιλογή του στόλου τους. Η Αirbus, από την πλευρά της πάλι, δεν επιθυμεί να αποσύρει το συγκεκριμένο μοντέλο. Την ίδια ώρα η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική εταιρεία χάνει πελάτες. Η ιαπωνική Skymark Airlines που είχε παραγγείλει έξι αεροσκάφη κήρυξε πτώχευση, ενώ ο μαλαισιανός αερομεταφορέας της Μalaysian Airlines επιθυμεί να αποσύρει τα δύο από τα έξι σούπερ τζάμπο, που έχει παραγγείλει. Αμφιβολίες για τη λειτουργικότητα του Α380 έχουν διατυπώσει και εδραιωμένες παίκτριες της αγοράς αερομεταφορών, όπως είναι οι Air France και Virgin Atlantic Airways.