Συνεργασία με χώρες της Ανατολικής Ευρώπης επιδιώκει το Πεκίνο

Συνεργασία με χώρες της Ανατολικής Ευρώπης επιδιώκει το Πεκίνο

2' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ίδρυση τράπεζας με τη συμμετοχή της Κίνας και τις χώρες της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης αποτελεί μία από τις προοπτικές τις οποίες εξετάζει το Πεκίνο, όπως δήλωσε ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ. Πέραν του προαναφερθέντος πολυμερούς ιδρύματος, η Κίνα επιδιώκει και τη συγκρότηση κοινού ταμείου με νόμισμα αναφοράς το κινεζικό γουάν. Τα σχετικά ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο της διάσκεψης κορυφής που φιλοξενείται στην πόλη Σουχζού της Κίνας και στην οποία έχουν προσκληθεί να συμμετάσχουν ηγέτες και αξιωματούχοι 16 χωρών της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης. Τέτοιου είδους συνάντηση μεταξύ Κίνας και Ευρώπης οργανώνεται για τέταρτη φορά – η πρώτη διεξήχθη στη Βαρσοβία τον Απρίλιο του 2012. Ευκαιρίας δοθείσης, ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ υπογράμμισε πως η Κίνα αναμένεται να επιτύχει τον στόχο της για έναν αναπτυξιακό ρυθμό της τάξεως του 7%. Επιπλέον, τόνισε ότι η κινεζική οικονομία υφίσταται προσαρμογές, προκειμένου να διατηρήσει έναν εύλογο ρυθμό ανάπτυξης σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Επωφελείς συνεργασίες

Ανοίγοντας τις εργασίες της διάσκεψης, ο Κινέζος πρωθυπουργός τόνισε χθες πως το εμπόριο με τις 16 χώρες της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης ανέρχεται σε 60 δισ. δολάρια. Οι δε εξαγωγές τους κυρίως σε αγροτικά προϊόντα προς την Κίνα αυξήθηκαν 70% από το 2012 και μετά. Επιπλέον, ανήγγειλε μεγάλες επενδύσεις στον αγροτικό κλάδο της Κίνας, παρακινώντας και άλλες χώρες της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης να ενταχθούν στο πλαίσιο συνεργασίας.

Συγκεκριμένα, χθες αναμενόταν να υπογραφούν συμφωνίες συνεργασίας ύψους 1,5 δισ. δολαρίων μεταξύ Κίνας και Σερβίας. Ο Σέρβος πρωθυπουργός Αλεξάνταρ Βούτσιτς ανέφερε πως η συνεργασία αφορά έργα υποδομής στους τομείς συγκοινωνίας και ενέργειας, όπως ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου Βελιγραδίου-Βουδαπέστης, ο οποίος θα ολοκληρωθεί την προσεχή διετία. Επιπλέον, θα κατασκευαστεί θερμοηλεκτρικός σταθμός που θα χρησιμοποιεί ως καύσιμο απόβλητα, κινεζικές εταιρείες θα συμμετάσχουν στην κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου προς Βουλγαρία και Τουρκία, ενώ θα υπογραφεί και πρωτόκολλο συνεργασίας με τη μεγαλύτερη χαλυβουργία της Σερβίας. Ακόμα, ζωηρό ενδιαφέρον επιδεικνύει το Πεκίνο για τον αγροτικό κλάδο της χώρας, και ο Αλεξάνταρ Βούτσιτς προανήγγειλε επενδύσεις σε αυτόν.

Στην περίπτωση της Πολωνίας, τώρα, υπήρξε ευρεία αντιπροσωπεία στη διάσκεψη κορυφής, με επικεφαλής τον πρόεδρο Αντρέι Ντούντα και στελέχη 80 πολωνικών εταιρειών. Επί του θέματος, αξίζει να αναφερθεί πως η Πολωνία είναι και η μοναδική ανατολικοευρωπαϊκή χώρα συνιδρύτρια της Ασιατικής Επενδυτικής Τράπεζας Υποδομών, και το γεγονός αυτό υποδηλώνει και τους ισχυρούς της δεσμούς με την Κίνα. «Επιδιώκουμε να λειτουργήσουμε ως κόμβος για το κινεζικό εμπόριο προς την Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη, καθώς και ως κέντρο διαμετακομιστικό για το κινεζικό εμπόριο προς τους μεγαλύτερους εταίρους της, τις χώρες της Ε.Ε. συνολικά», δήλωσε ο Σάβομαρ Μάτζμαν, πρόεδρος της Υπηρεσίας Πληροφοριών και Ξένων Επενδύσεων της Πολωνίας. Η χώρα έχει ήδη καταβάλει σημαντικές προσπάθειες να ενισχύσει το σύστημα διαχείρισης προμηθευτικής αλυσίδας για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ της Κίνας, της Πολωνίας και της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αν και η Πολωνία θεωρείται ο τρίτος καλύτερος τόπος διεθνώς για έργα μεταποίησης, δεν έχει προσελκύσει επενδύσεις πάνω από 90 εκατ. δολάρια από την Κίνα, παρότι επιδιώκει να διευρύνει την έκθεσή της στην εν λόγω αγορά.

Ιστορικό

Τον Απρίλιο του 2012, στην πρώτη διάσκεψη κορυφής Κίνας-Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, ο τότε πρωθυπουργός Γουέν Ζιαμπάο είχε ανακοινώσει 12 μέτρα προαγωγής της συνεργασίας, όπως γραμμή πίστωσης 10 δισ. δολαρίων για τη χρηματοδότηση έργων στην Ευρώπη, με έμφαση σε υποδομές, πράσινη οικονομία και υψηλή τεχνολογία. Το 2013 ακολούθησε η δεύτερη διάσκεψη στο Βουκουρέστι με τις κατευθυντήριες γραμμές πολυμερούς συνεργασίας. Τέλος, το 80% των 38 έργων τα οποία εντάχθηκαν στις κατευθυντήριες γραμμές έχουν ήδη ξεκινήσει να κατασκευάζονται ή έχουν τεθεί σε λειτουργία.

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή