ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαριά η σκιά των σκανδάλων για Volkswagen – Deutsche Bank

varia-i-skia-ton-skandalon-gia-volkswagen-amp-8211-deutsche-bank-2117427

Το 2015 ήταν μια δύσκολη χρονιά για δύο από τα σπουδαιότερα οικονομικά σύμβολα της Γερμανίας: τη Volkswagen και την Deutsche Bank. Οι δύο όμιλοι προσπαθούν να αποτινάξουν τη «ρετσινιά» των σκανδάλων. Τον Ιανουάριο του 2015, ο Μάρτιν Βίντερκορν δήλωνε από το Ντιτρόιτ ότι η Volkswagen θα κινηθεί και πάλι πολύ δυναμικά στις ΗΠΑ. Εννέα μήνες αργότερα, η καριέρα του ως επικεφαλής της Volkswagen είχε τελειώσει και η φήμη της γερμανικής εταιρείας είχε φθάσει στο ναδίρ, μετά μια είδηση που κατά σύμπτωση προερχόταν από τις ΗΠΑ.

Η χρονιά πάντως είχε ξεκινήσει καλά για τον Μάρτιν Βίντερκορν. Κανένας άλλος μάνατζερ δεν κέρδιζε άλλωστε τόσο πολλά χρήματα – γύρω στα 15 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Και κανείς άλλος δεν διοικούσε ένα τόσο πολυπληθές προσωπικό: 600.000 συνεργάτες σε όλο τον κόσμο. Το πρώτο εξάμηνο του 2015, η Volkswagen κατάφερε μάλιστα για πρώτη φορά να ξεπεράσει την ιαπωνική Toyota. H περηφάνια του Μάρτιν Βίντερκορν δεν περιγραφόταν όταν, στις 14 Σεπτεμβρίου, μίλησε στη Διεθνή Εκθεση Αυτοκινήτου στη Φρανκφούρτη: «Οι επιχειρήσεις μας δεν πουλάνε μόνο αυτοκίνητα και τεχνολογία. Εκπροσωπούν μια στάση ζωής, πραγματικές και διαχρονικές αξίες».

Τέσσερις ημέρες αργότερα οι αμερικανικές αρχές προστασίας του περιβάλλοντος απειλούσαν τη γερμανική εταιρεία με χρηματικά πρόστιμα δισεκατομμυρίων εξαιτίας παραποιημένων τιμών σε κινητήρες ντίζελ. Στην αρχή έγινε λόγος για 500.000 αυτοκίνητα στις ΗΠΑ και αργότερα για έντεκα εκατομμύρια σε ολόκληρο τον κόσμο. Στις 23 Σεπτεμβρίου ο Μάρτιν Βίντερκορν παραιτήθηκε. Ο επικεφαλής της Porsche, Ματίας Μίλερ, τον διαδέχτηκε.

Εν τω μεταξύ, έχει γίνει γνωστό ότι η παραποίηση των ρύπων δεν αφορά μόνο ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα αλλά και βενζινοκίνητα, καθώς και άλλες μάρκες όπως Audi, Seat, Skoda και Porsche. Σε πολλές χώρες γίνονται έρευνες, οι πελάτες προσφεύγουν στα δικαστήρια, σε εκατομμύρια αυτοκίνητα θα πρέπει να γίνουν αλλαγές.

Οι οικονομικές ζημίες είναι τεράστιες, ακόμα μεγαλύτερη όμως είναι η βλάβη που έχει υποστεί η εικόνα της επιχείρησης. Ο Ματίας Μίλερ κάνει λόγο πάντως τώρα για μια νέα αρχή: «Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να διαχειριστούμε την κατάσταση. Αλλά δεν θα επιτρέψουμε η κρίση να μας παραλύσει. Αντίθετα, τη χρησιμοποιούμε σαν καταλύτη για μία αλλαγή που η Volkswagen χρειάζεται».

Η Deutsche Bank

Η Deutsche Bank ταλανίζεται εδώ και χρόνια από σκάνδαλα.

Το πόσο δύσκολο είναι να αποκαταστήσει κανείς τη φήμη, το γνωρίζει πολύ καλά και η Deutsche Bank. Εδώ και τρία χρόνια το μεγαλύτερο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα της Γερμανίας πάλευε «για μια αλλαγή κουλτούρας», όπως έλεγε. Ηθελε να πάρει αποστάσεις από επικίνδυνα βραχυπρόθεσμα κερδοσκοπικά παιχνίδια.

Το πρώτο εξάμηνο, όμως, του 2015 δεν φαινόταν καμία τέτοια αλλαγή. Αντίθετα, πάλευε με τα φαντάσματα του παρελθόντος. Τον περασμένο Μάρτιο απέτυχε σε ένα τεστ αντοχής της αμερικανικής κεντρικής τράπεζας.

Πρόστιμα και προσφυγές

Τον περασμένο Απρίλιο, η Deutsche Bank έπρεπε να πληρώσει ένα χρηματικό πρόστιμο-ρεκόρ ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων εξαιτίας χειραγώγησης επιτοκίων. Επίσης τον περασμένο Απρίλιο ο τότε συνδιευθύνων σύμβουλος της Deutsche Bank, Γιούργκεν Φίτσεν, κάθισε στο εδώλιο του κατηγορουμένου μαζί με άλλα υψηλόβαθμα στελέχη για απάτη κατά τη διαδικασία πτώχευσης του ομίλου Kirch. H δίκη δεν έχει τελειώσει και οι κατηγορούμενοι αρνούνται τις κατηγορίες, ωστόσο οι φωτογραφίες από την αίθουσα του δικαστηρίου δεν είναι ιδιαίτερα κολακευτικές για τη γερμανική τράπεζα. Το νέο πρόσωπο της Deutsche Bank είναι ο Βρετανός Τζον Κράιαν, ο οποίος ανέλαβε τα καθήκοντα του διευθύνοντος συμβούλου τον περασμένο Ιούνιο. Το έργο που έχει αναλάβει είναι εξαιρετικά δύσκολο, δεδομένου ότι η τράπεζα κατέγραψε ζημίες ύψους 6,2 δισεκατομμυρίων ευρώ το τρίτο τρίμηνο του έτους. Και όσο για τους στόχους του στο μέλλον, λέει: «Οι στόχοι μας μπορεί να μην είναι τόσο εντυπωσιακοί όσο στο παρελθόν, ωστόσο θα είναι βιώσιμοι και θα αποφέρουν κέρδη στην Deutsche Bank».