ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το Ιράν αρχίζει να επενδύει στην Ευρώπη

21s22iran1

Την κατασκευή διυλιστηρίου ιρανικών συμφερόντων σε ισπανικό έδαφος, που θα είναι ενδεχομένως και η πρώτη μιας σειράς συμφωνιών της Τεχεράνης με τη Μαδρίτη, συζητούν οι κυβερνήσεις του Ιράν και της Ισπανίας καθώς η Ισλαμική Δημοκρατία επανέρχεται δυναμικά στην παγκόσμια οικονομία αμέσως μετά την άρση των εναντίον της κυρώσεων. Βάσει των σχεδιασμών που εξετάζονται, θα κατασκευαστεί στο λιμάνι της ισπανικής πόλης Αλγκεσίρας στο στενό του Γιβραλτάρ απέναντι από τις ακτές της Βορείου Αφρικής. Εκεί προβλεπόταν να κατασκευαστεί διυλιστήριο της ρωσικής Rosneft προτού ακυρωθεί η συμφωνία, όταν η Ε.Ε. επέβαλε οικονομικές κυρώσεις κατά της Μόσχας. Σύμφωνα με τον Ισπανό υπουργό Εξωτερικών, Χοσέ Μανουέλ Γκαρσία Μαργκάγιο, με την κατασκευή του διυλιστηρίου θα δημιουργηθούν πολλές θέσεις εργασίας σε μια από τις περιοχές της Ισπανίας με την υψηλότερη ανεργία. Τόνισε, επίσης, ότι η συμφωνία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί αλλά «θα έχει την υποστήριξη της Μαδρίτης οπωσδήποτε», καθώς σημαντικό στοιχείο της στρατηγικής της σε ό,τι αφορά το Γιβραλτάρ είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας στην περιοχή. Εξέφρασε, άλλωστε, την εκτίμηση ότι θα ακολουθήσουν πολλές διμερείς συμφωνίες ανάμεσα στις δύο χώρες.

Η Μαδρίτη έχει προωθήσει τον στενότερο διάλογο με την Τεχεράνη τους τελευταίους μήνες και σπεύδει, έτσι, να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που δημιουργεί για την Ευρώπη το ενδιαφέρον του Ιράν για επενδύσεις σε ευρωπαϊκές χώρες. Η άρση των κυρώσεων κατά της Τεχεράνης συνεπάγεται, μεταξύ άλλων, ότι απελευθερώνονται ιρανικά κεφάλαια ύψους τουλάχιστον 50 δισ. δολαρίων τα οποία βρίσκονταν σε ξένες τράπεζες και είχαν «παγώσει» από το 2012.

Η συγκυρία είναι, άλλωστε, ευνοϊκή για την Ε.Ε. που ενδιαφέρεται για τα αποθέματα υδρογονανθράκων του Ιράν, καθώς επιχειρεί να περιορίσει την ενεργειακή της εξάρτηση από τη Ρωσία. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέχρι το 2030 η Ε.Ε. θα μπορεί να εισάγει από το Ιράν 25 με 35 δισ. κυβικά μέτρα φυσικό αέριο ετησίως. Δεδομένης, πάντως, της ανεπάρκειας αγωγών που να μεταφέρουν το ιρανικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη, η μεταφορά του αναμένεται να γίνει υπό τη μορφή του υγροποιημένου φυσικού αερίου και σύμφωνα με ρεπορτάζ της Wall Street θα φτάνει σε τερματικούς σταθμούς σε λιμάνια της Ισπανίας.