ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αέριο στη Νότια Ευρώπη μέσω του Νοrd Stream σχεδιάζει η Gazprom

gaz1

Την τροφοδοσία και χωρών της Κεντρικής και Νότιας Ευρώπης, μέσω του hub του Μπαουμγκάρτεν στην Αυστρία, προβλέπει ο σχεδιασμός της Gazprom για την επέκταση του αγωγού Νοrd Stream.

Την αποκάλυψη έκανε η γενική διευθύντρια της Gazprom Export, Ελενα Μπουρμίστροβα, κατά τη διάρκεια της ομιλίας της στο European Gas Conference. Κάλεσε, δε, τα εμπλεκόμενα μέρη «να καταρρίψουν τη δυσπιστία και τις παρανοήσεις και να παραμείνουν ανοικτοί στον διάλογο – και όχι σε μονολόγους και, ορισμένες φορές, τελεσίγραφα», απαντώντας ουσιαστικά στις αντιδράσεις κρατών-μελών της Ε.Ε. στην υλοποίηση του έργου.

Οι επισημάνσεις για το ρωσικό σχέδιο κατασκευής ενός δεύτερου υποθαλάσσιου αγωγού που θα εκτείνεται κατά μήκος της Βαλτικής Θάλασσας, σε συνεργασία με τις ευρωπαϊκές εταιρείες ΕΟΝ, BASF / Wintershall, Royal Dutch Shell, OMV και Engie, έγιναν με αφορμή την ανακοίνωση των τελικών παραδόσεων ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη το 2015. Σύμφωνα με αυτά, το 2015 οι παραδόσεις της Gazprom Export, που αποτελεί τον εμπορικό βραχίονα της Gazprom στην Ευρώπη (συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας και εξαιρουμένων των χωρών της Βαλτικής), αυξήθηκαν κατά 8,2% σε σχέση με το 2014, φτάνοντας τα 159 δισ. κμ., ποσότητα ελάχιστα χαμηλότερη από τα ποσά-ρεκόρ του 2013 και σημαντικά υψηλότερα από τον μέσο δείκτη των τελευταίων πέντε ετών. Από αυτές, το μεγαλύτερο μέρος, 130 δισ. κμ. αερίου περίπου, διοχετεύθηκαν προς τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, με τη μερίδα του λέοντος να απορροφάται από την αγορά της Γερμανίας, με 45,314 δισ. κμ., και ακολούθως την αγορά της Ιταλίας με 24,418 δισ. κμ. και τη Γαλλία με 9,704 δισ. κμ. αερίου. Η Τουρκία απορρόφησε 27,015 δισ. κμ. αερίου το 2015, ενώ η μικρή αγορά της Ελλάδας μόλις 1,982 δισ. κμ. αερίου. Ποσότητες 28,508 δισ. κμ. αερίου απορρόφησαν οι χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Η κ. Ελενα Μπουρμίστροβα στήριξε την επιχειρηματολογία της για την κατασκευή του Νord Steam 2 στις προβλέψεις για αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη, λόγω διεύρυνσης της χρήσης του σε νέους τομείς, όπως η ναυτιλία, όπου τα πλοία οφείλουν να ανταποκρίνονται σε ιδιαίτερα αυστηρές απαιτήσεις αναφορικά με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά και λόγω διευρυμένης χρήσης αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή και της φθίνουσας παραγωγή αερίου στην Ε.Ε. Η κάλυψη αυτών των αναγκών απαιτεί άμεσα την κατασκευή νέων συστημάτων μεταφοράς, τόνισε η κ. Μπουρμίστροβα και εμφάνισε την επέκταση του Nord Sream ως την καταλληλότερη λύση για τον ασφαλή εφοδιασμό της Ευρώπης.