ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το Α321neo «προσγειώνει» την Airbus

30_big

Πλήγμα δέχθηκε πρόσφατα ο ευρωπαϊκός αεροναυπηγικός όμιλος της Airbus, αναφορικά με την ανανεωμένη σειρά των τζετ Α320, Α319 και Α321. Αφορμή στάθηκε ένα μικρό ατύχημα κατά τη δοκιμαστική πτήση στο Περπινιάν της Γαλλίας, όταν στην προσγείωση του Α321neo το ουραίο τμήμα του προσέκρουσε στο έδαφος.

Επιπλέον, η βασική πελάτισσα της Airbus, η αεροπορική εταιρεία του Κατάρ, η Qatar Airways, δήλωσε ότι θα αρνηθεί να παραλάβει τα πενήντα παραγγελθέντα αεροσκάφη της εν λόγω σειράς, εκτός εάν οι κινητήρες τους επιδιορθωθούν πλήρως. Ο επικεφαλής του καταριανού αερομεταφορέα Ακμπάρ αλ Μπέικερ δήλωσε στην ίδια έκθεση ότι θα απαιτήσει αποζημίωση. Ο ίδιος αρνήθηκε να παραλάβει τη βασική γραμμή των Α320neo με κινητήρες Pratt & Whitney, οι οποίοι παρουσιάζουν προβλήματα ψύξης. Η πρόσκρουση του Α321neo, της νεότερης εκδοχής του Α320, σημαίνει πως το ένα από τα πέντε δοκιμαστικά αεροσκάφη θα τεθεί εκτός μάχης και δεν θα λάβει μέρος στις πτήσεις των επόμενων εβδομάδων. Τα σχετικά είχε αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Airbus Φαμπρίς Μπρεζιέ, στο πλαίσιο της Αεροπορικής Εκθεσης της Σιγκαπούρης. Βέβαια θα πρέπει να αναφερθεί ότι το πρόγραμμα για την ανανέωση των κινητήρων του Α320 αποδείχθηκε επιτυχημένο, προσελκύοντας 4.500 παραγγελίες από την έναρξή του το 2010.

Οι σημερινοί κινητήρες στα τελευταία τζετ της Airbus με τον μονό διάδρομο, που αποτελούν νεότερες εκδοχές των αρχικών Α319, Α320 και Α321, επαγγέλλονται εξοικονόμηση καυσίμου σε ποσοστό 12%. Επιπλέον, έχουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, επειδή προωθήθηκαν στην αγορά, πριν κάνει ανάλογη κίνηση με την ανανεωμένη οικογένεια των 737 η αμερικανική αντίπαλος της Airbus, η Boeing. Ο κ. Μπρεζιέ θέλησε να διασκεδάσει τις ανησυχίες από την πρόσκρουση στον αεροδιάδρομο. Τόνισε ότι «αυτά τα πράγματα συμβαίνουν σε δοκιμαστικές πτήσεις, όπου τα πιστοποιημένα όρια του αεροπλάνου υπερσκελίζονται».

Πάντως, τα σχόλια του επικεφαλής της Qatar Airways είναι μάλλον ανησυχητικά για την Airbus. Ο Ακμπάρ αλ Μπέικερ την προειδοποιεί πως δεν θα παραλάβει τα 50 αεροσκάφη της και, όπως ήταν αναμενόμενο, ο κ. Μπρεζιέ τον παρέπεμψε στην Pratt, η οποία κατασκευάζει τους κινητήρες. Η τελευταία δήλωσε ότι η ανώμαλη αποθέρμανση των κινητήρων PW11000G, μετά το πέρας μίας πτήσης, μπορεί να προκαλέσει τριβή και φθορά στα εξαρτήματα. Η διέλευση αέρα, διά μέσου των εξαρτημάτων που υφίστανται την τριβή, για τρία λεπτά μπορεί να τα επαναφέρει στη σωστή θερμοκρασία με μία ελάσσονα αλλαγή σε επίπεδο λογισμικού.