ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χαλυβουργοί κατά Κάμερον για έλλειψη στρατηγικής στον κλάδο

Χαλυβουργοί κατά Κάμερον για έλλειψη στρατηγικής στον κλάδο

Οξύνεται η ένταση ανάμεσα στη βιομηχανία χάλυβα της Βρετανίας και στην κυβέρνηση Κάμερον, καθώς παραμένει αβέβαιο το μέλλον της βρετανικής θυγατρικής της Tata Steel και μαζί της χιλιάδες θέσεις εργασίας. Ενώ η κυβέρνηση επιμένει πως κάνει τα πάντα για να βρεθεί βιώσιμη λύση για τη χαλυβουργία, και συγκεκριμένα να διασφαλίσει την πώλησή της, ηγετικά στελέχη του κλάδου την κατηγορούν για πλήρη έλλειψη βιομηχανικής στρατηγικής και προνοητικότητας. Στο μεταξύ, ο Βρετανός υπουργός Επιχειρήσεων Σαγίντ Τζαβίντ μεταβαίνει στην Ινδία, όπου θα έχει επαφές με την ηγεσία της πολυεθνικής μητρικής της Tata και με υποψήφιους αγοραστές, βαλλόμενος, όμως, από ομαδικές επικρίσεις της βιομηχανίας χάλυβα.

Ενώ ο χρόνος μετράει αντίστροφα για τη βρετανική θυγατρική της Tata μετά την απόφαση της μητρικής της να την πουλήσει, ο Λούις Σαντζ, διευθύνων σύμβουλος της χαλυβουργίας Celsa UK, επισήμανε σε συνέντευξή του ότι ο βρετανικός βραχίονας της εταιρείας του πληρώνει στη Βρετανία τα διπλάσια από όσα πληρώνει στη Γαλλία ή στην Ισπανία για ηλεκτρικό ρεύμα. Επέκρινε, μάλιστα, την κυβέρνηση Κάμερον ότι αντιδρά μόνον όταν έρχεται αντιμέτωπη με σοβαρές συνέπειες και δεν μεριμνά να λάβει εγκαίρως προληπτικά μέτρα. «Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες είδαν το πρόβλημα του χάλυβα εγκαίρως και έλαβαν τα μέτρα τους εκ των προτέρων», τόνισε αναφερόμενος στα δεινά που αντιμετωπίζει ο κλάδος και τα οποία οδηγούν πολλά χαλυβουργεία σε μαρασμό και κλείσιμο εξαιτίας του υψηλού λειτουργικού κόστους, του θηριώδους ανταγωνισμού από την Κίνα αλλά και της μειωμένης παγκόσμιας ζήτησης.

Είναι ενδεικτική η περίπτωση της Tata, που προς το παρόν απασχολεί 15.000 υπαλλήλους στη Βρετανία. Πολύ πριν δημοσιοποιήσει την απόφασή της να την πουλήσει, η μητρική της στην Ινδία ανακοίνωσε στις αρχές του έτους ότι σχεδιάζει να καταργήσει 1.050 θέσεις εργασίας, πέραν των 1.200 που περιέκοψε τον Οκτώβριο και των 720 απολύσεων που είχαν προηγηθεί από το καλοκαίρι του περασμένου έτους. Παρήγορη προς τους υπαλλήλους της Tata, που αγωνιούν για τις θέσεις εργασίας τους, ήταν η δήλωση του Σαντζίβ Γκούπτα, υποψήφιου αγοραστή της Tata και ιδιοκτήτη της εταιρείας Liberty House, ότι η εταιρεία του δεν πρόκειται να αναλάβει τη βρετανική Tata Steel παρά μόνον αν εξακριβώσει ότι δεν θα χρειαστεί να προχωρήσει σε «μαζικές απολύσεις». Ομως, η εξαγορά κάθε άλλο παρά βέβαιη είναι, καθώς έχει κοινοποιηθεί πως η βρετανική Tata χάνει 2,5 εκατ. στερλίνες την ημέρα, ποσό αντίστοιχο των 3,1 εκατ. ευρώ. Ο ίδιος ο Γκούπτα παραδέχεται, άλλωστε, πως η υπόθεση είναι περίπλοκη.