ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί αυτή η πετρελαϊκή κρίση είναι διαφορετική

Γιατί αυτή η πετρελαϊκή κρίση είναι διαφορετική

Η ιστορία έχει δείξει πως οι πετρελαϊκές κρίσεις έχουν πολύ σοβαρές συνέπειες, από την αλλαγή γεωπολιτικών ισορροπιών μεταξύ Δύσης και Μέσης Ανατολής και την ανάδειξη του κυρίαρχου ρόλου του ΟΠΕΚ το 1973 και το 1979, μέχρι τη συγκρότηση νέων κολοσσών στον κλάδο της ενέργειας (BP με Amoco, Exxon με Mobil και Τexaco με Chevron) λόγω της πτώσης της τιμής του αργού μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση στη νοτιοανατολική Ασία το 1997.

Η τωρινή συνθήκη με την κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου, αρχής γενομένης από το καλοκαίρι του 2014, έχει πολύ μεγάλες συνέπειες, παρατηρούν οι Financial Timeς. Η τιμή του πετρελαίου Brent έχει ανακάμψει το τρέχον έτος, αλλά παραμένει 60% χαμηλότερα αναφορικά με τα ισχύοντα στα μέσα του 2014.

Εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας έχουν απολεσθεί και οι επενδύσεις περιορίστηκαν δραστικά στον κλάδο. Πάντως, μέχρι στιγμής δεν παρατηρείται κινητικότητα στο πεδίο συγχωνεύσεων και εξαγορών ανάλογη με του παρελθόντος, εκτός της εξαγοράς της BG Group από τη Shell. Kυριότερος λόγος είναι πως ο κλάδος είχε ήδη επωμιστεί επαχθή δανεισμό. Μία ακόμα χτυπητή διαφορά με τις προηγούμενες πετρελαϊκές κρίσεις έχει να κάνει με τις αντιδράσεις των καταναλωτών. Αν και η δραστική μείωση της τιμής του πετρελαίου συνέβαλε σε αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος, αυτό δεν μεταφράστηκε αυτόματα σε υψηλότερες δαπάνες συνολικά. Αρκετοί καταναλωτές προτίμησαν να αποταμιεύσουν. Επιπροσθέτως, σε χώρες, που εξάγουν πετρέλαιο, όπως η Ρωσία, η οικονομία τους επλήγη. Σε άλλες αναδυόμενες οικονομίες λόγω ασθενικών νομισμάτων και αύξησης κόστους εισαγωγών, ανήλθε ο πληθωρισμός, εκμηδενίζοντας τα οφέλη του φθηνού πετρελαίου.

Οι κερδισμένοι

Ωστόσο, υπάρχουν κλάδοι, που ωφελήθηκαν, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς με τη μείωση του κόστους της βενζίνης αυξήθηκαν οι πωλήσεις μεγάλων και ενεργοβόρων οχημάτων πολλαπλών χρήσεων (SUV) σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Κίνα. Στην Ευρώπη οι πωλήσεις SUV είχαν αύξηση 24% το 2015. Ευνοημένες είναι και οι αεροπορικές εταιρείες και ειδικά οι αμερικανικές, οι οποίες αποκομίζουν γρηγορότερα τα οφέλη από την πτώση του. Η Delta Airlines, λόγου χάριν, ανακοίνωσε μείωση δαπανών για καύσιμα 44% το 2015, γεγονός, που συνέβαλε στο να εμφανίσει κέρδη-ρεκόρ. Τέλος, στους ζημιωμένους, όπως αναφέρουν οι F.T., συγκαταλέγονται οι μεταποιητικές επιχειρήσεις. Οι ενεργειακοί όμιλοι, που λογίζονται από τους σημαντικότερους πελάτες τους, περιόρισαν σε μεγάλο βαθμό τις κεφαλαιακές τους δαπάνες.