ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Εκλεβε» στις εκπομπές ρύπων επί 25 χρόνια η Mitsubishi

27s23mits1

O ιαπωνικός όμιλος της Mitsubishi παραδέχθηκε χθες ότι παραπλανούσε από το 1991, δηλαδή επί 25 συναπτά έτη, τις ιαπωνικές αρχές ως προς τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων του, ενώ λίγες ημέρες πριν είχε δηλώσει πως η όλη διαδικασία είχε ξεκινήσει από το 2002. Ειδικότερα, διευκρίνισε ότι όλα αυτά τα χρόνια χρησιμοποιούσε μεθόδους μέτρησης της εξοικονόμησης καυσίμων οι οποίες δεν εναρμονίζονταν με τις προβλεπόμενες από το αντίστοιχο ρυθμιστικό πλαίσιο στην Ιαπωνία. Οι εσφαλμένες μετρήσεις αφορούν τουλάχιστον 4 μοντέλα και 600.000 οχήματα. Τις αποκαλύψεις για το σκάνδαλο έκανε η ανταγωνίστρια Nissan, για την οποία η Μitsubishi κατασκεύαζε δύο από τα προαναφερθέντα τέσσερα μοντέλα. «Δεν έχουμε την πλήρη εικόνα αυτή τη στιγμή, πολλά πράγματα παραμένουν ακόμα άγνωστα και οι έρευνες συνεχίζονται», δήλωσε ο πρόεδρος της αυτοκινητοβιομηχανίας της Mitsubishi, Τετσούρο Αϊκάουα.

Το 1991 είχε διαφοροποιηθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο της Ιαπωνίας ώστε να γίνονται μετρήσεις οι οποίες να αποτυπώνουν ακριβέστερα τις συνθήκες οδήγησης στις πόλεις με τις συχνές στάσεις και επανεκκινήσεις. Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Mitsubishi, Ριούγκο Νακάο, ανέφερε πως η εταιρεία θα έπρεπε τότε να είχε τροποποιήσει και τους δικούς της κανόνες και να τους προσαρμόσει στα δεδομένα της τελευταίας 25ετίας, αλλά δεν το έπραξε. «Εξ ου και θα συστήσουμε ανεξάρτητη επιτροπή, η οποία και θα διερευνήσει την υπόθεση», προσέθεσε ο κ. Νακάο.

Εν τω μεταξύ, η ίδια η εταιρεία έθετε ολοένα και νέους, αυστηρότερους στόχους για τις εκπομπές, όπως παρατηρεί σήμερα η διοίκηση της Mitsubishi. Ενδεχομένως δημιουργούσαν πιεστικές συνθήκες.

Υπό το πρίσμα αυτό πιθανώς οι εργαζόμενοι της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία είναι η έκτη μεγαλύτερη της Ιαπωνίας, να έδιναν στις αρμόδιες αρχές παραπλανητικά στοιχεία για την εξοικονόμηση βενζίνης και να εμφανίζονταν λιγότεροι ρύποι από την πραγματικότητα. Σύμφωνα με την ιαπωνική νομοθεσία, όσοι κατέχουν αυτοκίνητο με χαμηλές εκπομπές ρύπων δικαιούνται φοροαπαλλαγές.

Απώλειες

Αφ’ ης στιγμής αποκαλύφθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η χειραγώγηση των στοιχείων των εκπομπών, η Mitsubishi απώλεσε περί τα 3,9 δισ. δολάρια, δηλαδή το ήμισυ της χρηματιστηριακής της αξίας. Πέραν αυτής της απώλειας ίσως να επίκεινται και άλλες, σχετικές με αποζημιώσεις και πρόστιμα. Αν και η Mitsubishi έχει δηλώσει ότι στα οχήματά της τα οποία διέθεσε στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών ακολουθούσε τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, ωστόσο οι αρμόδιες αρχές αυτοκινητιστικής ασφάλειας στη χώρα ζητούν περισσότερες πληροφορίες για το θέμα. Από τη δική τους πλευρά οι ιαπωνικές αρχές έκαναν έφοδο σε μία από τις εγκαταστάσεις έρευνας και ανάπτυξης της Mitsubishi.

Η επιτροπή ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, η οποία διεξάγει έρευνα για το σκάνδαλο, θα αποφανθεί σε τρεις μήνες. Το δε υπουργείο Μεταφορών έχει συστήσει ομάδα κρούσης, η οποία και θα εξετάσει το πώς άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας υποβάλλουν τα στοιχεία για την εξοικονόμηση καυσίμου στα αυτοκίνητά τους. Το τελευταίο κρούσμα φέρνει στη μνήμη παλαιότερη υπόθεση της Μitsubishi, η οποία το 2000 είχε παραδεχθεί ότι συγκάλυπτε προβλήματα στα οχήματά της, όπως ζητήματα με τα φρένα και το ντεπόζιτο βενζίνης, τα οποία χρονολογούνταν ακόμα και από τη δεκαετία του 1970. Τότε είχε ανακαλέσει αναδρομικά πέραν του ενός εκατομμυρίου αυτοκίνητα.