ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτρα για την τόνωση ιδιωτικών επενδύσεων λαμβάνει το Πεκίνο

metra-gia-tin-tonosi-idiotikon-ependyseon-lamvanei-to-pekino-2132469

Η Κίνα θα λάβει μέτρα για να ανακόψει την επιβράδυνση που καταγράφει στις επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα, που μεταξύ άλλων θα προβλέπουν τη χαλάρωση των κανόνων για την πρόσβαση των ιδιωτικών εταιρειών στην αγορά. Την πρωτοβουλία ανακοίνωσε χθες το Πεκίνο, καθώς έχουν προηγηθεί τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του έτους που φέρουν τις επενδύσεις να επιβραδύνονται σημαντικά. Ειδικότερα, οι επενδύσεις των ιδιωτικών επιχειρήσεων σημείωσαν αύξηση κατά 5,7% το πρώτο τρίμηνο του έτους, όταν την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου χρόνου η αύξηση των επενδύσεων έφτανε στο 10,1%.

Αμεσα η δράση

«Οι ιδιωτικές επενδύσεις αποτελούν σημαντική δύναμη που στηρίζει και σταθεροποιεί την ανάπτυξη, προσαρμόζει τις δομές της οικονομίας και προωθεί τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης», τόνισε σε σχετική ανακοίνωση το Πεκίνο, έπειτα από τακτική συνάντηση εργασίας. Στην ίδια ανακοίνωση, η κινεζική ηγεσία υπογραμμίζει την πρόθεσή της «να λάβει σημαντικά μέτρα που θα προωθήσουν τις αντίστοιχες πολιτικές, θα χαλαρώσουν περαιτέρω την πρόσβαση των επενδυτών στην αγορά και θα δημιουργήσουν ευνοϊκό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις, ώστε να επιτευχθεί βελτίωση των ιδιωτικών επενδύσεων». Οπως τόνισε, έχει ήδη αποφασίσει να αποστείλει επιθεωρητές στις διάφορες επαρχίες της αχανούς ασιατικής χώρας, ώστε να ελέγξουν κατά πόσον εφαρμόζονται σωστά οι πολιτικές που έχει υιοθετήσει προσφάτως και οι οποίες στοχεύουν στην τόνωση των επενδύσεων με κοινωνικό όφελος.

Παράλληλα, το Πεκίνο ανακοίνωσε ότι προτίθεται να ανοίξει την κινεζική αγορά αεροδιαστημικής και χαμηλών πτήσεων, χωρίς ωστόσο να αναφερθεί σε λεπτομέρειες. Είχε προηγηθεί το 2013 η απόφαση των κινεζικών αρχών να απλουστεύσουν τις διαδικασίες για τη χορήγηση άδειας πτήσεων. Ωστόσο, η κινεζική αγορά ελικοπτέρων και μικρών αεροσκαφών παραμένει περιορισμένη, καθώς η στρατιωτική αεροπορία της χώρας ελέγχει την εναέρια κίνηση σε χαμηλό ύψος. Σημειωτέον ότι στην προσπάθειά του να τονώσει τις επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα, το Πεκίνο έχει τους τελευταίους μήνες μειώσει στο 25% από το 30% το ύψος του μετοχικού κεφαλαίου που απαιτεί να έχουν εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων, λιμένων, μεταφορών και κοινής ωφελείας για να προχωρήσουν σε επενδύσεις.

Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες διαχείρισης σιδηροδρομικών δικτύων, αυτοκινητοδρόμων και αστικών σιδηροδρόμων το απαιτούμενο ύψος μετοχικού κεφαλαίου έχει περιορισθεί στο 20% από το 25%. Εχει, αντιθέτως, διατηρήσει αμετάβλητο το ύψος του απαιτούμενου μετοχικού κεφαλαίου από 30% έως 40% για τους κλάδους με πλεονασματική παραγωγή, όπως οι βιομηχανίες χάλυβα, τσιμέντου, αλουμινίου κ.λπ. Εχει, άλλωστε, δημιουργήσει από τον Σεπτέμβριο επενδυτικό ταμείο με αρχικά κεφάλαια ύψους 60 δισ. γουάν, ποσό αντίστοιχο των 8 δισ. ευρώ, για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Προσέλκυση ξένων

Παράλληλα, όμως, από την αρχή του έτους έχει υιοθετήσει σειρά μέτρων για να προσελκύσει ξένους επενδυτές και ειδικότερα για την τόνωση της αγοράς μετοχών και ομολόγων. Από τον Φεβρουάριο έχει αυξήσει το ύψος των κεφαλαίων που μπορούν να τοποθετούν οι ξένοι θεσμικοί επενδυτές σε μετοχές και ομόλογα και έχει απλουστεύσει τους κανόνες για τη χορήγηση των σχετικών αδειών.

Ρίχνουν τιμές για να αυξήσουν πωλήσεις

Η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας έχει εξωθήσει τις κινεζικές βιομηχανίες χάλυβα να πωλούν σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές για να εξασφαλίσουν παραγγελίες από το εξωτερικό. Ορισμένα κινεζικά χαλυβουργεία προσφέρουν τιμές κατά 20% κάτω των αντίστοιχων τιμών στη Βρετανία και πλήττουν τους ανταγωνιστές τους. Στο μεταξύ, η Κίνα ζητεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, στον οποίο προσχώρησε το 2001, να της αναγνωρίσει το καθεστώς της ελεύθερης αγοράς. Στην Κίνα, όμως, το κράτος διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην παραγωγή χορηγώντας επιδοτήσεις, υπαγορεύοντας επενδύσεις ή ακόμη και επιλέγοντας ποιες βιομηχανίες θα κλείσουν. Το αποτέλεσμα της στάσης αυτής είναι η πλεονασματική παραγωγή πολλών κλάδων. Η Κίνα αντιπροσωπεύει αυτή τη στιγμή το 50% της παγκόσμιας παραγωγής χάλυβα, το 55% της παραγωγής αλουμινίου και το 60% του τσιμέντου, όταν η εγχώρια ζήτηση έχει υποχωρήσει.