ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Σόιμπλε ζητεί επίμονα να μετατραπεί ο ESM σε ένα είδος ΔΝΤ

o-soimple-zitei-epimona-na-metatrapei-o-esm-se-ena-eidos-dnt-2156564

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε επανέλαβε την αμφιλεγόμενη πρότασή του να μετατραπεί ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) σε ένα είδος ΔΝΤ που θα αναλάβει την αυστηρή επιτήρηση των ευρωπαϊκών δημοσιονομικών κανόνων. Ο κ. Σόιμπλε κατηγορεί επί χρόνια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία θεσμικά έχει το καθήκον να ελέγχει και να περιφρουρεί την εφαρμογή των ευρωπαϊκών συνθηκών και κανόνων, ότι είναι υπερβολικά επιεικής απέναντι σε κράτη-μέλη όπως η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γαλλία.

«Ο ESM δεν θα κρίνει τα προσχέδια προϋπολογισμού από πολιτική άποψη, θα τα κρίνει εφαρμόζοντας αυστηρά τους κανόνες», επανέλαβε ο κ. Σόιμπλε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Stuttgarter Zeitung. Προσέθεσε ότι σκέφτεται με ποιον τρόπο θα μπορούσε ο ESM να «αναπτυχθεί σταδιακά προς αυτήν την κατεύθυνση». Μια δημοσιονομική ένωση χωρίς κοινή δημοσιονομική και οικονομική πολιτική είναι «ατελής», η Ευρωζώνη «μπορεί να λειτουργήσει μόνο αν έχει συγκεκριμένους κανόνες και τους τηρεί. Αυτό δεν είναι γερμανική εμμονή, αλλά αποτέλεσμα του σχεδιασμού και της ιδιαιτερότητας της νομισματικής ένωσης», υποστήριξε ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών.

Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας είναι το ταμείο διάσωσης της Ευρωζώνης, που ιδρύθηκε το 2012 στο απόγειο της κρίσης δημοσίου χρέους της Ευρωζώνης. Το διοικητικό του συμβούλιο απαρτίζεται από τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης. Το σημαντικό έργο επιτήρησης της εφαρμογής των ευρωπαϊκών συνθηκών και κανόνων επιτελείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τις εξουσίες που της έχουν παραχωρήσει τα κράτη-μέλη. Τα τελευταία χρόνια τα κράτη-μέλη έχουν παραχωρήσει στην Κομισιόν και άλλες εξουσίες σχετικά με τον έλεγχο των προϋπολογισμών και των δημοσίων οικονομικών τους. Για παράδειγμα, η Κομισιόν ελέγχει κάθε χρόνο τα προσχέδια προϋπολογισμού των κρατών-μελών και μπορεί να απαιτήσει αλλαγές αν κρίνει ότι παραβιάζονται οι κανόνες περί μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος και του δημοσίου χρέους.

Η Κομισιόν έχει δεχθεί έντονες επικρίσεις από αρκετούς πολιτικούς για τις τρεις χρονικές παρατάσεις που έχει παραχωρήσει στη Γαλλία τα τελευταία χρόνια, ώστε η τελευταία να μειώσει το δημοσιονομικό της έλλειμμα κάτω από το 3% του ΑΕΠ. Επικρίσεις από τον κ. Σόιμπλε και άλλους πολιτικούς έχει δεχθεί η Κομισιόν και γιατί δεν ανάγκασε το 2015 – 2016 την Ιταλία και την Ισπανία να μειώσουν ακόμη περισσότερο το έλλειμμα και το χρέος τους. Ωστόσο, ο κ. Σόιμπλε έχει παραλείψει να επικρίνει την Κομισιόν για μη εφαρμογή του κανόνα περί υπερβολικών οικονομικών ανισορροπιών σε σχέση με το υπερβολικό πλεόνασμα που εμφανίζει η Γερμανία στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες, θεωρείται δυνητικά επικίνδυνη ανισορροπία μια χώρα να εμφανίζει πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών πάνω από το 6% του ΑΕΠ για περισσότερο από τρία χρόνια. Κανονικά, η Κομισιόν έπρεπε να έχει ξεκινήσει έρευνα για το ζήτημα και να απαιτήσει από τη Γερμανία να μειώσει το πλεόνασμά της, που είχε ανέλθει στο 7,2% το 2012, στο 6,7% το 2013, στο 7,8% το 2014 και στο 8,8% το 2015. Για το 2016 το οικονομικό ινστιτούτο Ifo του Μονάχου προβλέπει ότι το πλεόνασμα θα φτάσει το 8,9%. Οι Βρυξέλλες, η Ουάσιγκτον και το ΔΝΤ έχουν καλέσει πολλάκις το Βερολίνο να μειώσει το πλεόνασμά του, εξηγώντας ότι τα γερμανικά πλεονάσματα είναι σε μεγάλο βαθμό τα ελλείμματα των εταίρων του.