ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Ναυάγιο» μεταξύ Καναδά και βελγικής Βαλονίας για CETA

nayagio-metaxy-kanada-kai-velgikis-valonias-gia-ceta-2156941

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ – ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. H αποχώρηση της Καναδής υπουργού Εμπορίου Κ. Φρίλαντ το απόγευμα της Παρασκευής από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την εμπορική συμφωνία Καναδά – Ε.Ε. (CETA) με τον περιφερειακό κυβερνήτη της Βαλονίας, που είναι και ο μόνος που βάζει βέτο σε μία συμφωνία που θέλουν και τα 28 κράτη – μέλη, δημιουργεί ανησυχία στις Βρυξέλλες παρά τις διαβεβαιώσεις της Κομισιόν ότι αυτό δεν είναι το τέλος της συμφωνίας. 

«Ο Καναδάς έχει εργαστεί, και εγώ προσωπικά έχω δουλέψει πολύ σκληρά, αλλά τώρα είναι προφανές ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι ανίκανη να καταλήξει σε συμφωνία, ακόμη και με μια χώρα με ευρωπαϊκές αξίες όπως ο Καναδάς», δήλωσε η κ. Φρίλαντ. 

Για να υπάρχει τόση δυσκολία στο να κλείσει η εμπορική συμφωνία με τον Καναδά, η οποία είναι η πρώτη εκτενής εμπορική συμφωνία που έχει καταφέρει μετά από εφτά χρόνια διαπραγματεύσεων η Ε.Ε. με μία από τις μεγαλύτερες οικονομίες, το ερώτημα είναι πόσο μεγάλες θα είναι οι δυσκολίες που θα ακολουθήσουν στις ιδιαίτερα περίπλοκες διαπραγματεύσεις που θα ακολουθήσουν για την αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ. 

«Παραμένω ανήσυχος», δήλωσε μετά την λήξη της Συνόδου ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Ν. Τουσκ , «και για το μέλλον μίας καλής εμπορικής συμφωνίας με ένα κοντινό μας εταίρο όπως τον Καναδά αλλά και για την υστεροφημία της Ευρώπης».

Η Βελγική ομοσπονδιακή κυβέρνηση υποστηρίζει την συμφωνία όπως και τα υπόλοιπα 27 κράτη μέλη, ωστόσο, για να πάρει το «πράσινο φως», χρειάζεται την σύμφωνη γνώμη και των περιφερειακών κοινοβουλίων του Βελγίου. Οι Βαλόνοι βουλευτές έχουν εκφράσει τις αμφιβολίες τους για τις επιπτώσεις που θα έχει η συμφωνία σε δημόσιες υπηρεσίες, εργατικά και περιβαλλοντικά πρότυπα. Η βασική ανησυχία που εκφράζουν όμως είναι η εξωδικαστική διαδικασία που θα ακολουθείται για την επίλυση διαφωνών που θα δώσει πολύ μεγάλες εξουσίες σε πολυεθνικές εταιρείες, όπως υποστηρίζουν.