ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι νέοι 30 έως 35 ετών προτιμούν να είναι ενοικιαστές, όχι ιδιοκτήτες

oi-neoi-30-eos-35-eton-protimoyn-na-einai-enoikiastes-ochi-idioktites-2165012

Η αλλαγή αξιών, αντιλήψεων, συνηθειών και τρόπου ζωής και όχι τόσο η οικονομική κρίση είναι, κυρίως, οι αιτίες που οι νεότερες γενιές δεν αγοράζουν πλέον ούτε σπίτι αλλά ούτε αυτοκίνητο. Από σχετική έρευνα της ιστοσελίδας με θέματα ψυχολογίας, brightside.me, προκύπτει πως όσοι είναι σήμερα από 30 έως 35 ετών σπανίως αγοράζουν σπίτια και αυτοκίνητα, και γενικώς τίποτα πολύ ακριβό. Στις ΗΠΑ, μάλιστα, αυτή η γενιά χαρακτηρίζεται ως «γενιά των ενοικιαστών».

Γι’ αυτούς η έννοια της επιτυχίας, που άλλοτε ήταν συνυφασμένη με την αγορά κατοικίας και αυτοκινήτου, έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά. Οι νεότερες γενιές δεν επιθυμούν την ευημερία και τη σταθερότητα, αλλά το ευέλικτο ωράριο και την οικονομική ανεξαρτησία, καθώς και την άνεση να μετακινούνται παντού στον κόσμο. Δεν βλέπουν τον λόγο να αγοράσουν αυτοκίνητο, όταν μπορούν να πληρώσουν ταξί, το οποίο είναι σχεδόν σαν προσωπικό αυτοκίνητο και συνοδεύεται από σοφέρ. Και επιπλέον δεν απαιτεί περισσότερα χρήματα από όσα χρειάζονται κανείς για να αγοράσει και να συντηρήσει το δικό του αυτοκίνητο.

Εξάλλου, όταν μπορεί κάποιος να μείνει όπου θέλει, μέσω της Airbnb, γιατί να αγοράσει εξοχικό σπίτι; Δεν χρειάζεται ούτε να πληρώνει πολλά χρήματα για ενοίκια ή για την αγορά ακινήτου σε μια χώρα που του αρέσει να επισκεφθεί και, φυσικά, το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τη δική του χώρα.

Τα επιχειρήματα που επικαλούνται, συνήθως, οι νέοι είναι τα εξής: Πρώτον, δεν ξέρεις πόσο θα μείνεις εκεί όπου ζεις. Δεύτερον, μπορείς να αποπληρώνεις ένα στεγαστικό επί 40 χρόνια ή, απλά, να αποδεχθείς την ιδέα ότι θα πληρώνεις μονίμως το ενοίκιο του σπιτιού σου. Τρίτον, είναι πιθανό να αλλάξεις δουλειά τα επόμενα χρόνια, οπότε, αν μένεις σε νοικιασμένο σπίτι, θα είναι εύκολο να μετακομίσεις κοντά στο γραφείο σου.

Για τους σημερινούς νέους, οι επιτυχημένοι δεν αγοράζουν ακίνητα αλλά τα νοικιάζουν και προτιμούν να επενδύουν σε ταξίδια, σε επικίνδυνα αθλήματα και στην ίδρυση νέων επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με το Forbes, οι νέοι άνθρωποι αλλάζουν δουλειά ανά τρία χρόνια, κατά μέσον όρο. Οπως επισημαίνει ο Τζέιμς Χάμπλιν, αρθρογράφος της Atlantic, την περασμένη δεκαετία οι ψυχολόγοι διαπίστωσαν, έπειτα από πολλές έρευνες, ότι οι άνθρωποι αντλούν πολύ μεγαλύτερη χαρά και ικανοποίηση όταν δαπανούν χρήματα για νέες εμπειρίες και όχι για την αγορά πραγμάτων.

Διαπιστώθηκε, επίσης, ότι η κοινωνική αλληλεπίδραση είναι κρίσιμος παράγοντας για το αν νιώθουν οι άνθρωποι ευτυχισμένοι. Οταν επικοινωνούν και έχουν πολλούς φίλους, νιώθουν καλύτερα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχουν διάθεση να ακούσουν πώς πέρασε κάποιος στην επιχείρηση όπου εργάζεται ή τι κέρδη έχει από τα διαμερίσματα που έχει αγοράσει.

Υπάρχει και ένας ακόμη παράγοντας. Τα πράγματα που μας ανήκουν μάς αναγκάζουν να ανησυχούμε για την κατάστασή τους και για τη συντήρησή τους, ιδιαιτέρα τα πολύ ακριβά. Οποιος αγοράζει αυτοκίνητο, ανακαλύπτει σύντομα πόσο συχνά ακούει τον συναγερμό κάποιου οχήματος κάπου έξω από το σπίτι του. Και είναι, βέβαια, αυτονόητο πως ένα αυτοκίνητο μπορεί να καταστραφεί, όπως το ίδιο μπορεί να πάθει και μια πολύ ακριβή τηλεόραση έπειτα από χρήση μόλις ενός έτους.