ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με ξένη σημαία το 87% των γερμανικών πλοίων

me-xeni-simaia-to-87-ton-germanikon-ploion-2167990

Από τα 2.700 πλοία που ανήκουν σε γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες, μόνο τα 339 ταξιδεύουν με γερμανική σημαία, δηλαδή μόλις το 12,56% του συνολικού στόλου.

Γιατί τόσο λίγα εμπορικά πλοία ταξιδεύουν με τη γερμανική σημαία; Γιατί είναι η πιο φθηνή λύση, απαντά ο Κλάους Χάραλντ Χόλοχερ, ειδικός σε θέματα ναυτιλίας, σύμφωνα με εκτενές δημοσίευμα της Deutsche Welle. Οπως αναφέρουν οι συντάκτες του δημοσιεύματος, Μπρίτα Σούλτενγιανς και Δήμητρα Κυρανούδη, η σημαία υποδεικνύει το νομικό σύστημα στο οποίο υπάγεται κάθε πλοίο. Εάν ένα πλοίο έχει γερμανική σημαία, υπόκειται στους κανόνες του γερμανικού εργατικού δικαίου, ενώ αν πλέει με τη σημαία των Φιλιππίνων υπόκειται στους κανόνες που ισχύουν εκεί. «Η σημαία καθορίζει την υπαγωγή στο νομικό καθεστώς. Μια ναυτιλιακή εταιρεία με την αλλαγή σημαίας μπορεί να εξοικονομήσει τεράστια χρηματικά ποσά».

Πόσο εύκολο είναι όμως για ένα πλοίο να αλλάξει σημαία; Πολύ εύκολο. Ενας ιδιοκτήτης μπορεί εξαρχής να δηλώσει το πλοίο με ξένη σημαία π.χ. με τη σημαία της Μάλτας ή των νήσων Αντίγκουα και Μπαρμπούντα. Ωστόσο, για το πλήρωμα των γερμανικών πλοίων με ξένη σημαία, μια τέτοια επιλογή είναι μάλλον επιζήμια, δεδομένου ότι οι ναυτικοί και μηχανικοί που εργάζονται σε αυτό εξαιρούνται από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του γερμανικού εργατικού δικαίου. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η μη χρήση της γερμανικής σημαίας βλάπτει και τη χώρα σε επίπεδο διεθνούς εκπροσώπησης στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (IMO), την υπηρεσία του ΟΗΕ που εξειδικεύεται στη ρύθμιση θεμάτων διεθνούς ναυσιπλοΐας. Οσο λιγότερα είναι τα πλοία με γερμανική σημαία, τόσο μειώνονται οι θέσεις εκπροσώπησης στον διεθνή οργανισμό και κατ’ επέκταση η δυνατότητα επηρεασμού των αποφάσεων.

Σύμφωνα με την Deutsche Welle, ειδικοί από τον χώρο της ναυτιλίας καταβάλλουν προσπάθειες για να αλλάξουν αυτή την τάση, διοργανώνοντας ημερίδες και σεμινάρια με στόχο να καταστήσουν ξανά ελκυστική τη γερμανική σημαία. Μια τέτοια πρωτοβουλία ανήκει στο Ανώτατο Τεχνολογικό Ιδρυμα Ελσφλεθ στο Ολντενμπουργκ.

Ωστόσο, η εξαγγελία των ευνοϊκών μέτρων δεν φαίνεται να έχει κάνει στο μεταξύ πιο ελκυστική την ιδέα της γερμανικής σημαίας, ενώ όπως επισημαίνει ο Χόλοχερ, πολλοί Γερμανοί εφοπλιστές δεν έχουν ενημερωθεί για τις εξελίξεις.