Χάνει έδαφος η αμερικανική βιομηχανία ρομποτικής

Χάνει έδαφος η αμερικανική βιομηχανία ρομποτικής

2' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Από την Ευρώπη και την Ιαπωνία εισάγουν οι ΗΠΑ τα περισσότερα ρομπότ που χρησιμοποιούν οι βιομηχανίες τους, αυξάνοντας θεαματικά την παραγωγικότητά τους. Η αμερικανική βιομηχανία στον τομέα της ρομποτικής έχει χάσει έδαφος και μερίδιο αγοράς τόσο στην παγκόσμια όσο και στην εγχώρια αγορά. Σύμφωνα με το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου, οι ΗΠΑ εμφάνισαν έλλειμμα 4,1 δισ. δολαρίων από το διμερές εμπόριο ειδών ρομποτικής με την Ιαπωνία, την Ε.Ε. και την Ελβετία, οι οποίες προπορεύονται στον κλάδο.

Πρόκειται για εμπορικό έλλειμμα διπλάσιο από εκείνο του 2003. Εχει μειωθεί από τα 7 δισ. δολάρια στα οποία έφτασε το αντίστοιχο έλλειμμα το 2001 και η αιτία ήταν η επέκταση των ξένων βιομηχανιών εντός των ΗΠΑ και όχι η ανάκαμψη των αμερικανικών βιομηχανιών ρομποτικής. Σύμφωνα, άλλωστε, με στοιχεία του γερμανικού ομίλου βιομηχανικού εξοπλισμού VDMA, οι αμερικανικές επιχειρήσεις βλέπουν να μειώνεται το μερίδιο αγοράς τους και στο εσωτερικό των ΗΠΑ.

Το 1995 κάλυπταν το 81% της εγχώριας ζήτησης για βιομηχανικό εξοπλισμό. Το 2015, όμως, έχουν περιοριστεί στο 63%. Οπως σχολιάζει σχετικό ρεπορτάζ της αμερικανικής εφημερίδας Wall Street Journal, το εμπορικό έλλειμμα στον συγκεκριμένο κλάδο θέτει ενώπιον διλήμματος τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος θέλει να ενισχύσει την αμερικανική βιομηχανία και να περιορίσει τις εισαγωγές.

Εχει επικρίνει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, κλιματιστικών και αγροτικών μηχανημάτων, επειδή μετέφεραν μονάδες παραγωγής τους στο εξωτερικό. Το πρόβλημα είναι, όμως, ότι αν ενισχυθεί ο μεταποιητικός τομέας των ΗΠΑ, οι εταιρείες του κλάδου θα εισάγουν περισσότερα μηχανήματα από το εξωτερικό, επειδή δεν έχουν πολλές επιλογές. Σχετική έκθεση που ετοίμασε η ομάδα επιστημονικών συμβούλων του προέδρου Ομπάμα το 2012, κατέληγε στο συμπέρασμα ότι η «πικρή αλήθεια» είναι πως οι ΗΠΑ έχουν μείνει πίσω συγκριτικά με άλλες πλούσιες χώρες σε ό,τι αφορά την καινοτομία στη μεταποίηση.

Η Κίνα, εν τω μεταξύ, επιδιώκει να απεξαρτηθεί από τα φθηνά εργατικά χέρια και να ανταγωνιστεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Η στρατηγική του «Made in China 2025» στοχεύει στην κυριαρχία της στον κλάδο της καινοτόμου μεταποίησης, εν μέρει μέσω επιθετικών εξαγορών ξένων επιχειρήσεων, όπως ήταν η εξαγορά της γερμανικής εταιρείας ρομποτικής Kuka από τον κινεζικό όμιλο Midea.

Οι ΗΠΑ κυριαρχούσαν στην ανεπτυγμένη και καινοτόμο μεταποίηση όλη τη δεκαετία του 1970, όταν η πρωτοπορία ήταν τα μηχανικά εργαλεία. Το Ντιτρόιτ ήταν τότε η εμπροσθοφυλακή του κλάδου. Το πρώτο βιομηχανικό ρομπότ του κόσμου ήταν το Unimate, που κατασκευάστηκε στο Κονέκτικατ και εγκαταστάθηκε το 1961 στη μονάδα της General Motors στο Τρέντον. Τη δεκαετία του 1970, οι GM και Ford Motor δοκίμασαν διάφορα ρομπότ, ενώ το 1982 δημιούργησαν κοινοπραξία στον κλάδο η GM με τη Fanuc. Τη δεκαετία του 1980, η αμερικανική μεταποίηση σημείωσε πτώση. Σχεδόν επτά στις 10 αμερικανικές βιομηχανίες μηχανικών εργαλείων έκλεισαν εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης, του ισχυρού δολαρίου και των στρατηγικών λαθών. Και η παρακμή συνεχίζεται. Σήμερα οι ΗΠΑ έχουν πλεόνασμα «ευέλικτων προϊόντων μεταποίησης» αλλά εξάγουν κυρίως εξαρτήματα και απλά μηχανήματα ως επί το πλείστον στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή