Τζεφ Μπέζος: Ο ταλαντούχος επιχειρηματίας που άλλαξε τον τρόπο που ζούμε

Τζεφ Μπέζος: Ο ταλαντούχος επιχειρηματίας που άλλαξε τον τρόπο που ζούμε

3' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ακριβώς πριν από είκοσι χρόνια η Amazon είχε εισέλθει στο χρηματιστήριο. Οι επικριτές του κ. Τζεφ Μπέζος, ιδρυτή της εταιρείας, έχουν περάσει μεγάλο μέρος των δύο προηγούμενων δεκαετιών αμφισβητώντας και εξυβρίζοντάς τον. Ξέρετε κάτι, όμως; Εδώ είμαστε, είκοσι χρόνια αργότερα, και ο κ. Μπέζος μπορεί βάσιμα να ισχυριστεί ότι άλλαξε τον τρόπο που ζούμε. Αλλαξε τον τρόπο που ψωνίζουμε. Αλλαξε τον τρόπο που χρησιμοποιούν οι εταιρείες τους υπολογιστές, μεταφέροντας μεγάλο μέρος των πληροφοριών και συστημάτων τους στο υπολογιστικό νέφος (σ.σ. αποθήκευση πληροφοριών στο Διαδίκτυο και πρόσβαση σε αυτές). Αλλαξε ακόμη και τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε με τους υπολογιστές μέσω φωνής. Στην πορεία αγόρασε και έσωσε τη Washington Post και μέσω της εταιρείας αεροδιαστημικής Blue Origin επένδυσε δισ. δολάρια στον αγώνα του Διαστήματος, όπου αν πετύχει θα αλλάξει τον κόσμο πολύ δραστικότερα από τη δωρεάν παράδοση της παραγγελίας σας την επόμενη ημέρα. Ακόμη και ο Γουόρεν Μπάφετ ήταν επιφυλακτικός στην αρχή. «Ημουν υπερβολικά χαζός και δεν είχα συνειδητοποιήσει τι επρόκειτο να συμβεί», παραδέχθηκε τον περασμένο μήνα ο κ. Μπάφετ. Χαρακτήρισε το έργο του κ. Μπέζος ως «αξιομνημόνευτο επιχειρηματικό επίτευγμα», λέγοντας πως «ένα άτομο οικοδόμησε μια εξαιρετική οικονομική μηχανή σε δύο αρκετά διαφορετικές βιομηχανίες σχεδόν ταυτόχρονα, από το μηδέν, με ανταγωνιστές που είχαν πολλά κεφάλαια».

Σήμερα, η κεφαλαιοποίηση της Amazon ανέρχεται σε 464 δισ. δολ., διπλάσια από την κεφαλαιοποίηση της Walmart. Αν είχατε επενδύσει 10.000 δολάρια κατά την είσοδο της Amazon στο χρηματιστήριο, σήμερα θα είχατε σχεδόν 5 εκατ. δολ. Ισως το εκπληκτικότερο που κατόρθωσε ο κ. Μπέζος ήταν να βρει επενδυτές που να είναι πρόθυμοι να τον εμπιστευθούν ακόμη και όταν η Amazon εμφάνιζε ζημίες τη μία μετά την άλλη. Βέβαια, οι επενδυτές δεν ήταν πάντοτε ικανοποιημένοι από τον κ. Μπέζος. «Τιμωρούσαν» συχνά τη μετοχή της Amazon, κάνοντας την εταιρεία να φαντάζει μια ριψοκίνδυνη επένδυση. Ομως, αρκετά συχνά ο κ. Μπέζος θα εξέπληττε τους επενδυτές εμφανίζοντας κέρδη, σαν να τους έλεγε, «ναι μπορούμε να βγάζουμε χρήματα όποτε θέλουμε, αν δεν θέλουμε να επενδύουμε στο μέλλον». Οι περισσότεροι διευθύνοντες σύμβουλοι ανησυχούν για τα αποτελέσματα του επόμενου τριμήνου, όμως ο κ. Μπέζος ανησυχεί για το τι θα συμβεί χρόνια από σήμερα. Πρόκειται για ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που θα μπορούσε να αποδειχτεί χρήσιμο για πολλούς διευθύνοντες συμβούλους. Προς τιμήν του κ. Μπέζος, ήταν ανέκαθεν ειλικρινής σχετικά με τις φιλοδοξίες του και τη μακροπρόθεσμη προσέγγιση που ακολουθούσε. «Επειδή δίνουμε έμφαση στα μακροπρόθεσμα σχέδια, ίσως να λάβουμε αποφάσεις και να σταθμίσουμε τα πράγματα διαφορετικά από άλλες εταιρείες» ανέφερε το 1997 στην πρώτη επιστολή του προς τους μετόχους της Amazon. «Δεν είμαστε τόσο θρασείς ώστε να υποστηρίξουμε πως αυτή είναι η “ορθή” επενδυτική φιλοσοφία, ωστόσο αυτή είναι η δική μας και θα γινόμασταν ασυνεπείς αν δεν ήμασταν σαφείς ως προς την προσέγγισή μας». Ολα αυτά δεν σημαίνουν πως είναι τέλειος ο κ. Μπέζος. Κάθε άλλο. Εχει αποτύχει επανειλημμένως – θυμάστε την προσπάθεια να μπει στα κινητά τηλέφωνα; Ομως έχει πετύχει σε τέτοιο βαθμό ώστε να καλύπτει τις αποτυχίες του.

Στην πορεία είναι πιθανό πως θα αποτύχει ξανά, κάτι που όπως λέει αποδέχεται. Ως συγγραφέας θα έπρεπε να μισώ τον κ. Μπέζος. Εχει πιέσει τους εκδότες περιορίζοντας το περιθώριο κέρδους τους και έχει πρακτικά εξαφανίσει τα παραδοσιακά βιβλιοπωλεία. Ομως, αν υιοθετήσει κάποιος αυτή την άποψη, τότε μάλλον έχει παρεξηγήσει πώς είναι η καινοτομία. Αναστατώνει βιομηχανίες – δείτε τη σφαγή στις επιχειρήσεις λιανικών πωλήσεων που έχουν βρεθεί με απαρχαιωμένο επιχειρηματικό μοντέλο απέναντι στην Amazon και τις άλλες εταιρείες που προσπαθούν να τη μιμηθούν. «Δεν συνέβη η Amazon στα βιβλιοπωλεία», εξηγούσε ο κ. Μπέζος το 2013, υπερασπιζόμενος τον ρόλο που είχε διαδραματίσει. «Αυτό που συνέβη στα βιβλιοπωλεία ήταν (η έλευση) του μέλλοντος». Τώρα το μέλλον έρχεται ακόμη και στα σούπερ μάρκετ, τον επόμενο τομέα που επιχειρεί να κατακτήσει ο κ. Μπέζος. Και είναι απολύτως σαφές πως το μέλλον συμβαίνει και στον τρόπο που μεταχειρίζονται οι εταιρείες τους υπολογιστές τους. Ο κ. Μπέζος είναι διάσημος για το χαμόγελό του, δείτε το στο YouTube. Εχει κάθε λόγο να είναι σήμερα χαμογελαστός.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή