Οι πρώτες παρεμβάσεις του Μακρόν θυμίζουν οικονομικό προστατευτισμό

Οι πρώτες παρεμβάσεις του Μακρόν θυμίζουν οικονομικό προστατευτισμό

2' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μία από τις πρώτες σημαντικές αποφάσεις του Εμανουέλ Μακρόν ήταν να υποσχεθεί να εξετάσει την προσπάθεια εξαγοράς των γαλλικών ναυπηγείων STX France από Ιταλούς ανταγωνιστές. «Είμαστε βιομηχανική δύναμη», είχε πει στους συγκεντρωμένους εργάτες των ναυπηγείων που μόλις είχαν ολοκληρώσει τη ναυπήγηση του μεγαλύτερου κρουαζιερόπλοιου του κόσμου το 2017, του Meraviglia, «πρέπει να εγγυηθούμε τη διατήρηση θέσεων εργασίας». Σήμερα η γαλλική κυβέρνηση, λίγες ημέρες αφότου σταμάτησε τη συμφωνία εξαγοράς και εθνικοποίησε τα ναυπηγία, προσπαθεί να κατευνάσει την οργή της Ρώμης. Ο κ. Μακρόν είχε διεξαγάγει προεκλογικό αγώνα υποσχόμενος να καταστήσει τη Γαλλία φιλικότερη προς τις επιχειρήσεις, να προσελκύσει ξένες επενδύσεις και να απλουστεύει το κανονιστικό πλαίσιο. Ωστόσο εμποδίζοντας την εξαγορά των ναυπηγείων STX, σε συνδυασμό με σειρά άλλων ελιγμών που έκανε τις τελευταίες εβδομάδες, προκάλεσε την ανησυχία πως ο κ. Μακρόν ίσως τελικά να ακολουθήσει την παράδοση και να υιοθετήσει μέτρα προστατευτισμού όπως είχαν κάνει και οι προκάτοχοί του.

Την περασμένη Τρίτη ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών κ. Μπρινό Λεμέρ είχε επισκεφθεί τη Ρώμη όπου και είχε συναντηθεί με τους Ιταλούς υπουργούς Οικονομικών και Βιομηχανίας, οι οποίοι είχαν χαρακτηρίσει «ακατανόητη» την απόφαση για το ναυπηγείο και είχαν κατηγορήσει τη Γαλλία πως καταφεύγει σε οικονομικό εθνικισμό. Ο κ. Λεμέρ είπε πως η εθνικοποίηση του ναυπηγείου είναι προσωρινή και πως έχει σκοπό μόνο να κερδηθεί χρόνος ώστε να επιτευχθεί μια συμφωνία καλύτερη για το γαλλικό Δημόσιο, που κατέχει το ένα τρίτο των μετοχών του STX. «Ακόμη και αν είναι προσωρινή, είναι μέρος του γαλλικού τρόπου επιχειρείν» λέει η κ. Φάμκε Κρουμπμιλέρ, επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων OpenCitiz στο Παρίσι. Σειρά Γάλλων προέδρων έχει ανακοινώσει πως η Γαλλία «έχει ανοίξει για τις επιχειρήσεις», ωστόσο στη συνέχεια έχει εμπλακεί σε εταιρικές εξαγορές, ιδιαίτερα όταν εμπλέκεται μια ξένη εταιρεία. Παρά τις διακηρύξεις πως θέλει να καταστήσει πιο φιλελεύθερη τη Γαλλία, ο κ. Μακρόν έχει δείξει πως είναι πρόθυμος να εμπλέξει το κράτος στη βιομηχανική πολιτική. Ως υπουργός Οικονομίας είχε αυξήσει το μερίδιο του κράτους στη Renault, παρά την αντίθετη γνώμη του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας. Είχε επίσης επιβλέψει την ψήφιση νόμων που παραχωρούσαν διπλάσια δικαιώματα ψήφου σε μακροπρόθεσμους επενδυτές, αυξάνοντας τον έλεγχο του γαλλικού κράτους σε εταιρείες όπου είναι μέτοχος. Στη διάρκεια του καλοκαιριού ο κ. Μακρόν απαίτησε οι Renault και Peugeot, όπου το κράτος είναι μέτοχος, να παραγγείλουν ανταλλακτικά ύψους χιλιάδων ευρώ από τη γαλλική εταιρεία GM&S που απειλείται με χρεοκοπία. «Προς το παρόν δεν κολακεύει την εικόνα της Γαλλίας, αλλά δεν νομίζω πως η αποστολή του είναι να ενισχύσει τον ακτιβισμό του κράτους», λέει ο Πατρίκ Αρτούς, επικεφαλής οικονομολόγος της γαλλικής τράπεζας Natixis. «Σε πέντε χρόνια η παρουσία του γαλλικού κράτους θα είναι πολύ πιο περιορισμένη απ’ ό,τι σήμερα», συνεχίζει ο κ. Αρτούς προσθέτοντας πως οι παρεμβάσεις του Μακρόν είναι «πολιτικό μάρκετινγκ».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή