ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο φόβος του Brexit περιορίζει τις πωλήσεις Ι.Χ. στη Βρετανία

o-fovos-toy-brexit-periorizei-tis-poliseis-i-ch-sti-vretania-2245470

H αβεβαιότητα για τις εξελίξεις όσον αφορά τη συμφωνία μεταξύ Βρετανίας και Ευρωπαϊκής Ενωσης συνέτεινε στην έντονα μειωμένη ζήτηση αυτοκινήτων στην ίδια τη Βρετανία και επηρέασε τις πωλήσεις τους σε ευρωπαϊκή κλίμακα. Το πρώτο τρίμηνο του 2018 ενισχύθηκαν μόλις κατά 0,6%, ενώ ειδικά τον Μάρτιο μειώθηκαν δραστικά κατά 5,2%. Η επίδοση του διαστήματος Ιανουαρίου – Μαρτίου ήταν και η πιο ασθενική της τελευταίας πενταετίας. Τα σχετικά στοιχεία έδωσε στη δημοσιότητα η Ενωση Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA). Στις μεγαλύτερες αγορές της Γερμανίας, της Βρετανίας και της Ιταλίας παρατηρήθηκε και η σημαντικότερη πτώση πωλήσεων τον Μάρτιο και αυτό «φανερώνει ότι η δυναμική των καταναλωτών αρχίζει και εξασθενεί», όπως εκτιμά η ACEA.

Μειωμένες πωλήσεις είχαν οι οκτώ στις δέκα δημοφιλέστερες εταιρείες ανάμεσα στους Ευρωπαίους καταναλωτές, όπως οι Ford, Fiat Chrysler Automobiles, BMW, Nissan κ.λπ. Τον Μάρτιο οι πωλήσεις της Nissan ελαττώθηκαν κατά 16,3%, της Ford κατά 14,6% και κατά 8% της Fiat Chrysler Automobiles. Εν τω μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί ότι η δραστικότερη κάμψη στην αγορά αυτοκινήτου παρατηρήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου οι πωλήσεις συνολικά στη χώρα ελαττώθηκαν κατά 12% και κατά 16% για τον Μάρτιο και μόνον. Εως έναν βαθμό η κατάσταση αυτή αποδίδεται στις ακραίες καιρικές συνθήκες, διαρκούντος του χειμώνα, καθώς και στην αύξηση της φορολογίας στην αυτοκίνηση.

Ο νέος φόρος τέθηκε σε ισχύ από πέρυσι τον Απρίλιο, εξ ου και πέρυσι τον Μάρτιο είχαν σπεύσει πολλοί καταναλωτές να αγοράσουν αυτοκίνητο φθηνότερα. Ωστόσο, ο μεγαλύτερος βραχνάς παραμένει πάντα η επόμενη μέρα της εξόδου της Βρετανίας από τους κόλπους της Ε.Ε. Αυτό επισημαίνει ο Iαν Πλάμερ, διευθυντής στον ιστότοπο αξιολόγησης νέων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων Auto Trader. Το ότι ακόμα δεν έχει υπάρξει συμφωνία για το ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί για να αποχωρήσει η Βρετανία από την Ε.Ε. αποτρέπει τις εταιρείες από το να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους ή να κάνουν νέες προσλήψεις. «Η αβεβαιότητα κλονίζει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.

Ο πληθωρισμός έχει ανέλθει και επηρεάζει δυσμενώς τα εισοδήματά τους. H στερλίνα έχει υποχωρήσει ως προς τα άλλα νομίσματα και καθιστά τα εισαγόμενα αυτοκίνητα ακριβότερα», επισημαίνει ο κ. Πλάμερ. Τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο στη Βρετανία οι καταναλωτικές δαπάνες υποχώρησαν και η οικονομία επιβραδύνθηκε. Στη γερμανική αγορά, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στη Γηραιά Ηπειρο, διαφαίνεται μία κάμψη, ενώ υπάρχει κίνδυνος να περιπέσει σε ύφεση η οικονομία. Τα σχετικά ανέφεραν έγκριτα ερευνητικά ινστιτούτα στη χώρα. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο η Ενωση Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών είχε προβλέψει επιβράδυνση στον ρυθμό αύξησης των πωλήσεων οχημάτων στην Ευρώπη.

Σε ανάλογη εκτίμηση, τέλος, είχε προβεί και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου της Peugeot Citroen, Κάρλος Ταβάρες, o oποίος είχε δηλώσει ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία με τους αυστηρότερους όρους στις εκπομπές διοξειδίων του άνθρακα, σε συνδυασμό με το Brexit, θα αποδυναμώσει την ανάκαμψη στην αγορά αυτοκινήτου.