Στα υψηλά 4 ετών το κόστος δανεισμού της Ρώμης

Στα υψηλά 4 ετών το κόστος δανεισμού της Ρώμης

3' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων και πλέον ετών εκτινάχθηκε χθες το κόστος δανεισμού της Ιταλίας μετά τις σκληρές συστάσεις της Κομισιόν προς τη Ρώμη και τις έντονες διαφωνίες της για τον ιταλικό προϋπολογισμό. Πρώτη φορά, άλλωστε, διεφάνη κίνδυνος μετάδοσης της κρίσης στις άλλες οικονομίες της ευρωπαϊκής περιφέρειας, καθώς σημείωσαν άνοδο οι αποδόσεις των ισπανικών, πορτογαλικών και ελληνικών ομολόγων.

Οι αξιωματούχοι της Ευρωζώνης, πάντως, εξακολουθούν να υποστηρίζουν πως το πρόβλημα γύρω από τον ιταλικό προϋπολογισμό δεν στοιχειοθετεί «απειλή ελληνικού τύπου». Δεδομένης, όμως, της αναταραχής στις αγορές ομολόγων, μερίδα αναλυτών εκτιμά πως η ΕΚΤ μπορεί να αναβάλει την αύξηση των επιτοκίων του ευρώ.

Τα δεκαετή ομόλογα

Οι αποδόσεις των δεκαετών ομολόγων της Ιταλίας έφθασαν χθες στο 3,74%, σημειώνοντας τα υψηλότερα επίπεδά τους από τον Φεβρουάριο του 2014. Το spread των ιταλικών ομολόγων εκτινάχθηκε στις 338 μονάδες βάσης, σημειώνοντας τα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων πεντέμισι ετών.

Την ίδια στιγμή το χρηματιστήριο του Μιλάνου σημείωνε απώλειες 2,2%. Κατέγραψαν, όμως, χθες πρώτη φορά ουσιαστική άνοδο τα ομόλογα των άλλων χωρών της ευρωπαϊκής περιφέρειας, που έως τώρα δεν είχαν επηρεαστεί ουσιαστικά από την ένταση ανάμεσα στη Ρώμη και τις Βρυξέλλες.

Οι αποδόσεις των δεκαετών ομολόγων της Ισπανίας σημείωσαν τα υψηλότερα επίπεδα από τον Μάιο του 2017, καταγράφοντας άνοδο 10 μονάδων βάσης στο 1,83%. Οι αποδόσεις των ομολόγων της Πορτογαλίας παραμένουν κάτω από τα υψηλότερα επίπεδα που έχουν σημειώσει στη διάρκεια του έτους και στα οποία εκτινάχθηκαν όταν άρχισε να εκτυλίσσεται η κρίση της Ιταλίας. Χθες σημείωσαν άνοδο κατά 9 μ.β., φθάνοντας στο 2,11%.

Οπως επισημαίνουν αναλυτές, η Ιταλία είναι η τρίτη σε μέγεθος οικονομία της Ευρωζώνης και αν διολισθήσει σε κρίση μπορεί να προκαλέσει κραδασμούς στις άλλες χώρες-μέλη.

Η κρίση στις σχέσεις της Ρώμης με τις Βρυξέλλες δείχνει να κλιμακώνεται καθώς η επιστολή της Κομισιόν προς τον κυβερνητικό συνασπισμό ήταν σε ιδιαίτερα σκληρούς τόνους, κάτι όχι σύνηθες στην πρακτική της Κομισιόν.

Σημείο τριβής είναι το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2,4% που προβλέπει ο ιταλικός προϋπολογισμός για το 2019. Είναι τριπλάσιο από τον στόχο του 0,8% της προηγούμενης κυβέρνησης.

Σύμφωνα άλλωστε με την Κομισιόν, αυτό το επίπεδο του ελλείμματος δεν θα επιτρέψει στη Ρώμη να μειώσει το δημόσιο χρέος της, που ανέρχεται στο 133% και είναι το υψηλότερο της Ευρωζώνης μετά την Ελλάδα.

Σημειωτέον ότι μερίδα αναλυτών εκτιμά πως η άνοδος των αποδόσεων των ιταλικών ομολόγων θα συνεχισθεί και μπορεί να ασκήσει πιέσεις στο ευρώ.

Κατά της κυβέρνησης οι Ιταλοί βιομήχανοι

Δριμύ κατηγορώ κατά του κυβερνητικού συνασπισμού της Ιταλίας εξαπέλυσε, χθες, ο Κάρλο Μπονόμι, επικεφαλής της Assolombarda, ένωσης βιομηχάνων της Λομβαρδίας και άλλων περιφερειών της βόρειας Ιταλίας. Σύμφωνα με την ιταλική οικονομική εφημερίδα il Sole 24 Ore, οι επικρίσεις του αφορούν τις θέσεις της κυβέρνησης σε θέματα όπως η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, το «πάγωμα» έργων υποδομής όπως ο αγωγός ΤΑΡ και η σιδηροδρομική γραμμή που θα συνέδεαν τη Γένοβα με το Μιλάνο αλλά και η μερική επανεθνικοποίηση της Alitalia. Σε ομιλία του στο Μιλάνο, ο κ. Μπονόμι κατηγόρησε την κυβέρνηση «που κλείνει τα καταστήματα την Κυριακή και την ίδια στιγμή υποστηρίζει ότι υπερασπίζεται τις ιταλικές οικογένειες» ότι «παραβιάζει τα δικαιώματα εκατομμυρίων καταναλωτών», ότι με την πολιτική της πλήττει τόσο την απασχόληση όσο και την κατανάλωση και ότι δεν ενδιαφέρεται για οικογένειες των οποίων όλα τα μέλη εργάζονται και θα ήθελαν να έχουν τη δυνατότητα να ψωνίσουν τις Κυριακές.

Αναφερόμενος στις αντιρρήσεις που έχει προβάλει η κυβέρνηση σε μεγάλα έργα υποδομής, κάλεσε τον πρωθυπουργό Τζουζέπε Κόντε «να μιλήσει τη γλώσσα του μέλλοντος και όχι του παρελθόντος». Ιδιαίτερα επιθετικός κατά του κυβερνητικού συνασπισμού ήταν, όμως, όταν καταφέρθηκε εναντίον του σχεδίου της κυβέρνησης να εξαγοράσει το 15% της Alitalia από κοινού με ανεξάρτητο επενδυτή και άλλες κρατικές εταιρείες όπως οι κρατικοί σιδηρόδρομοι της Ιταλίας. «Αν δεν έχουμε τη δυνατότητα να συντηρήσουμε, δικαιολογημένα, ένα κρατικό αεροπλάνο όπως το πρωθυπουργικό αεροσκάφος, πώς έχουμε τη δυνατότητα να συντηρήσουμε έναν κρατικό αερομεταφορέα;» αναρωτήθηκε ρητορικά ο κ. Μπονόμι. Πρότεινε, μάλιστα, τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος επί του ακανθώδους θέματος της Alitalia για να αποφανθούν οι Ιταλοί «αν θέλουν ακόμη να πληρώνουν φόρους για την Alitalia».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή