Αγορές, επενδυτές ανησυχούν για επιβράδυνση στην Ευρωζώνη

Αγορές, επενδυτές ανησυχούν για επιβράδυνση στην Ευρωζώνη

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η απογοητευτική επιβράδυνση της οικονομίας στην Ευρωζώνη το τρίτο τρίμηνο με τον χαμηλότερο ρυθμό τετραετίας –λόγω εμπορικού πολέμου, στασιμότητας της ιταλικής οικονομίας, δυσμενών εξελίξεων στην αυτοκινητοβιομηχανία και εποχικών παραγόντων– ανησυχεί τις διεθνείς κεφαλαιαγορές, τις επιχειρήσεις και τους επενδυτές. Παρά ταύτα ο Μάριο Ντράγκι, ο πρόεδρος της ΕΚΤ, δηλώνει σχετικά ψύχραιμος. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του στη συνέντευξη Τύπου στη Φρανκφούρτη, στα μέσα της εβδομάδας, «η ευρωπαϊκή οικονομία βηματίζει λιγότερο ζωηρά από ό,τι προηγουμένως, αλλά δεν κινδυνεύει να περιπέσει σε ύφεση». Απλώς επιστρέφει σε πιο κανονικούς ρυθμούς, αφότου είχε αναπτυχθεί δυναμικά κατά 2,4% το 2017.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Ιούλιο, η Ευρωζώνη θα εμφανίσει φέτος αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,1% και κατά 2% το 2019. Το τρίτο τρίμηνο, συγκεκριμένα, η οικονομία αναπτύχθηκε μόλις 0,2%, δηλαδή στο ήμισυ από ό,τι το δεύτερο τρίμηνο και από ό,τι είχαν προβλέψει αναλυτές. Ο δείκτης του οικονομικού κλίματος της Ευρωζώνης τον Οκτώβριο εξασθένησε για δέκατο μήνα διαδοχικά. «Εάν εξετάσει κανείς την κατάσταση της οικονομίας της Ευρωζώνης, θα διαπιστώσει πως έχει πιο αργό ρυθμό. Πέρυσι είχε ξεπεράσει τα επίπεδα δυνητικής ανάπτυξης, ενώ εφέτος η εικόνα αλλάζει, διότι δημιουργεί ζητήματα ο εμπορικός πόλεμος», παρατηρεί ο Μπράιαν Τζουλιάνο, αντιπρόεδρος του βραχίονα διαχείρισης παγίων εσόδων του επενδυτικού οίκου Brandywine Global. Συν τοις άλλοις, σε ορισμένες χώρες της Ευρωζώνης, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία, η εμπιστοσύνη μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων έχει αποδυναμωθεί.

Ορισμένοι αναλυτές αποδίδουν την εξέλιξη αυτή στη μηδενική ανάπτυξη της Ιταλίας, τα επίχειρα του αμερικανικού προστατευτισμού. Αλλοι επικαλούνται παράγοντες με παροδικό χαρακτήρα, όπως μεταξύ άλλων οι απεργίες στις αερομεταφορές ή η κακοκαιρία. Επιπλέον, αναφέρουν τις επιπτώσεις ειδικά στη γερμανική οικονομία από τις νέες δοκιμές για τις εκπομπές ρύπων στα αυτοκίνητα, καθώς και την ελάττωση πωλήσεων γερμανικών οχημάτων στην Κίνα. Η αυστηρότερη διαδικασία εκπομπών ρύπων προκάλεσε σημαντική μείωση στην παραγωγή οχημάτων από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Σύμφωνα με το ερευνητικό ινστιτούτο IfW στη Γερμανία, ενδεχομένως η οικονομία της χώρας να συρρικνώθηκε κατά σχεδόν 0,3% το τρίτο τρίμηνο, αν και το τέταρτο τρίμηνο θα υπάρξει εκ νέου ενίσχυσή της. Πάντως, σύμφωνα με τον αναλυτή Μπόλος Κορόνι του «Ρόιτερς», ακόμα και αν δεν ανακάμψει η οικονομία της Ευρωζώνης από την επίδοση του γ΄ τριμήνου, δεν υπάρχουν λόγοι να ανακαλέσει η ΕΚΤ την απόφασή της για λήξη της ποσοτικής χαλάρωσης τον Δεκέμβριο. Για να έκανε κάτι τέτοιο, θα έπρεπε η οικονομία να αποδυναμωνόταν κάτω από τα επίπεδα δυνητικής ανάπτυξης του 1,5%. Αυτό θα σήμαινε υποχώρηση της απασχόλησης και των πληθωριστικών πιέσεων λόγω μισθών. Ενδεχομένως, παρατηρεί εν κατακλείδι ο κ. Κορόνι, η ασθενική ανάπτυξη της Ευρωζώνης να επηρέαζε την ΕΚΤ ως προς τον σχεδιασμό της για αύξηση επιτοκίων κάποια στιγμή το τελευταίο τρίμηνο του 2019, αλλά αυτό απέχει ακόμη πολύ χρονικά, ώστε να το σκέπτονται οι αξιωματούχοι της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή