Αποπομπή Γκοσν από Nissan μετά το σκάνδαλο φοροδιαφυγής

Αποπομπή Γκοσν από Nissan μετά το σκάνδαλο φοροδιαφυγής

2' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Kαταιγιστικές είναι οι εξελίξεις στη Nissan, η οποία θα καθαιρέσει από τη θέση του τον πρόεδρό της Κάρλος Γκοσν λόγω της σύλληψής του στο Τόκιο. Ο διεθνούς κύρους χαρισματικός ηγέτης της αυτοκινητοβιομηχανίας φέρεται να εμπλέκεται σε οικονομικές ατασθαλίες. Η μετοχή της Renault χθες υποχώρησε 15% και της Nissan κατά 10%. Σύμφωνα με τον Χιρότο Σαϊκάουα, διευθύνοντα σύμβουλο της Nissan, ο κ. Γκοσν ενδεχομένως να παραβίασε την ιαπωνική νομοθεσία. Υπάρχουν υπόνοιες για εσφαλμένες δηλώσεις, επειδή εμφάνιζε επί σειράν ετών χαμηλότερα ατομικά εισοδήματα από τα πραγματικά, αλλά και για χρήση εταιρικών περιουσιακών στοιχείων για ιδίους σκοπούς.

Ο Χιρότο Σαϊκάουα ανέφερε ακόμη ότι η Nissan διερευνά τα πεπραγμένα τόσο του Κάρλος Γκοσν όσο και του διευθυντικού στελέχους της εταιρείας Γκρεγκ Κέλι, ο οποίος φέρεται να συνεργάστηκε μαζί του. Στη συνεδρίαση του Δ.Σ. της Πέμπτης ο κ. Σαϊκάουα θα προτείνει την απαλλαγή και των δύο από τα καθήκοντά τους. Ο Κάρλος Γκοσν διατελεί, συν τοις άλλοις, και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου και διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής Renault, αλλά και πρόεδρος του Δ.Σ. της Mitsubishi – οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες συγκροτούν τριμερή συμμαχία μαζί με τη Nissan, την οποία δημιούργησε προ 20ετίας ο κ. Γκοσν. Επίσης, ο τελευταίος θεωρείται ο σωτήρας αρχικά της Renault και μετέπειτα της Nissan, η οποία πριν την αναλάβει κινδύνευσε με χρεοκοπία. Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί, επισημαίνοντας ότι παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις. Στη Renault ο μεγαλύτερος μέτοχος είναι το γαλλικό δημόσιο.

Κυρίαρχος

Οπως αναφέρει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, ο Γαλλοβραζιλιάνος Κάρλος Γκοσν δεσπόζει με την πληθωρική παρουσία του στη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία παρά το ότι έχει εκχωρήσει μέρος των αρμοδιοτήτων του. Η γαλλική κυβέρνηση του το ζήτησε, ώστε να προετοιμάσει το σχέδιο διαδοχής του. Κι έτσι αποχώρησε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Nissan πέρυσι, ενώ στη Renault τοποθέτησε ως γενικό διευθυντή τον Τιερί Μπολορέ, ο οποίος ανέλαβε μέρος των αρμοδιοτήτων του. «Στα χέρια του Κάρλος Γκοσν είχε συγκεντρωθεί υπερβολικά πολλή δύναμη και εξουσία», παρατηρεί ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Χιρότο Σαϊκάουα. «Και αν και το θέμα της εταιρικής διακυβέρνησης ήταν σημαντικό, δεν το συζητήσαμε όπως έπρεπε, αφότου ανέλαβε τα ηνία και στη Nissan και τη Renault το 2005». Ο ίδιος ο κ. Σαϊκάουα ως στενότατος συνεργάτης του Κάρλος Γκοσν εξέφρασε την απογοήτευσή του, επειδή με τους παράτυπους οικονομικούς χειρισμούς του πρόδωσε την εμπιστοσύνη τη δική του και πάμπολλων άλλων. Αφορμή για τις αποκαλύψεις ήταν πληροφορίες που έδωσε εργαζόμενος της Nissan.

Αξίζει να αναφερθεί πως ο Κάρλος Γκοσν φέρεται να απέκρυψε επί πενταετία από τις οικονομικές υπηρεσίες της Ιαπωνίας εισοδήματα 5 δισ. γιεν, δηλαδή 44 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με το πρακτορείο Κιόντο. Λογίζεται ως ένας από τους πιο καλοπληρωμένους επικεφαλής στον κλάδο, συγκεντρώνοντας το 2017 συνολικά το ποσόν των 17 εκατ. δολαρίων (6,5 εκατ. δολάρια από τη Nissan, 8,5 εκατ. δολάρια από τη Renault και 2 εκατ. δολάρια από τη Mitsubishi).

Η καθαίρεση Γκοσν από την ηγεσία της Nissan – Renault – Mitsubishi σημειώνεται ενόσω ο κλάδος διάγει περίοδο τεκτονικών αλλαγών. Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε της Fiat Chrysler απεβίωσε προτού δει τη μετάβαση στην εποχή της μαζικής ηλεκτροκίνησης, ενώ ο Κάρλος Γκοσν αποχωρεί από το προσκήνιο λόγω δικής του υπαιτιότητας, καθώς φαίνεται. Ωστόσο, αφήνει πίσω του σημαντική κληρονομιά: το 2017 οι συνολικές πωλήσεις των Nissan – Renault – Mitsubishi έφθασαν τα 10,6 εκατ. οχήματα, σχεδόν όσα πούλησε και η κορυφαία VW. Επιπλέον, ο κ. Γκοσν κινήθηκε πιο γρήγορα από τους ανταγωνιστές στην κατασκευή ευρείας κατανάλωσης ηλεκτρικού οχήματος, του Nissan Leaf, που έχει τις υψηλότερες πωλήσεις στην κατηγορία του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή