ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ά κατοικία: Τα 3 ανοικτά μέτωπα στις διαπραγματεύσεις με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς

a-katoikia-ta-3-anoikta-metopa-stis-diapragmateyseis-me-toys-eyropaikoys-thesmoys-2307036

Προσέγγιση με τις θέσεις τους διαπιστώνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί στην τροπολογία για την προστασία της πρώτης κατοικίας, που κατατέθηκε προχθές το βράδυ στη Βουλή.

Ωστόσο επισημαίνουν ότι εξακολουθούν να υπάρχουν διαφορές σε ορισμένα σημαντικά θέματα, τα οποία αναμένεται να τεθούν στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων τις επόμενες ημέρες. Ηδη, χθες πραγματοποιήθηκαν τηλεδιασκέψεις σε τεχνικό επίπεδο και αυτές αναμένεται να συνεχιστούν, με στόχο να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή προσέγγιση έως το Eurogroup της 5ης Απριλίου στο Βουκουρέστι.

Σύμφωνα με πηγές στην Ευρώπη και στην Αθήνα, οι διαφωνίες των θεσμών και κυρίως της ΕΚΤ, η οποία έχει τον πρώτο λόγο στο εν λόγω νομοθέτημα, εντοπίζονται κυρίως στα εξής τρία σημεία:

1. Στο θέμα των επιχειρηματικών δανείων, που καλύπτονται με προσημείωση της πρώτης κατοικίας του επιχειρηματία. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί δεν ήθελαν καμία προστασία της πρώτης κατοικίας σε τέτοιου είδους δάνεια. Η κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια συμβιβασμού, κατέβασε το όριο της αντικειμενικής αξίας της προστατευόμενης κατοικίας για τα επιχειρηματικά δάνεια στις 175.000 ευρώ, έναντι 250.000 ευρώ που ισχύει για τα στεγαστικά δάνεια. Οι πηγές εκτιμούν ότι ο τελικός συμβιβασμός μπορεί να επέλθει σε ακόμη χαμηλότερο επίπεδο, στις 130.000 ευρώ, καθώς θεωρείται μάλλον απίθανο να καταργήσει τελείως η κυβέρνηση την προστασία της α΄ κατοικίας για τη συγκεκριμένη κατηγορία δανειοληπτών.

2. Στα περιθώρια προστασίας που εξακολουθούν, σύμφωνα με τους θεσμούς, να υπάρχουν για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, μέσω της δυνατότητας που τους δίνεται να προσφεύγουν στα δικαστήρια σε περίπτωση που δεν βρεθεί λύση μέσω της νέας πλατφόρμας. Συγκεκριμένα, η τροπολογία που κατατέθηκε προχθές προβλέπει ότι αν η αίτηση απορριφθεί από την πλατφόρμα ή ο δανειολήπτης δεν συναινέσει στη ρύθμιση που θα του προτείνει η τράπεζα, μπορεί να προσφύγει στα δικαστήρια (ειρηνοδικείο), όπως γίνεται σήμερα με τον νόμο Κατσέλη, αν και η αίτησή του θα αξιολογείται με τα κριτήρια της νέας ρύθμισης. Η ρύθμιση που κατατέθηκε προχθές προβλέπει, σε περίπτωση που ο δανειολήπτης κριθεί μη επιλέξιμος, να πληρώνει το 5% της οφειλής για την οποία ζήτησε ρύθμιση, καθώς επίσης και μια σειρά από άλλες ασφαλιστικές δικλίδες για να περιοριστούν οι πιθανότητες αξιοποίησής της από στρατηγικούς κακοπληρωτές (π.χ. ακύρωση της ρύθμισης, σε περίπτωση παροχής ψευδών στοιχείων ή σε περίπτωση μη καταβολής της δόσης). Η διάταξη εξακολουθεί να μην ικανοποιεί τους θεσμούς, που είχαν προτείνει να συνεχίζει να πληρώνει ο δανειολήπτης μηνιαία δόση ίση με το 30% της τελευταίας δόσης του, έως την εκδίκαση της υπόθεσης.

3. Στη λεγόμενη διακοπή του πτωχευτικού δικαίου, που επέρχεται έναντι τρίτων πιστωτών, σε περίπτωση αναστολής της εκτέλεσης του πλειστηριασμού από την τράπεζα. Πρόκειται για το άρθρο 11 της τροπολογίας που προβλέπει προσωρινή προστασία με αναστολή εκτέλεσης κάθε πλειστηριασμού, η οποία ισχύει έναντι του συνόλου των πιστωτών του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, σε περίπτωση που ο οφειλέτης έχει κριθεί επιλέξιμος κατά τον προέλεγχο. Οι θεσμοί θεωρούν ότι ένας τρίτος πιστωτής, όπως για παράδειγμα ένας προμηθευτής, θα πρέπει να είναι σε θέση να εισπράττει κάποια δόση.

Βεβαίως, οι πηγές των θεσμών αναγνωρίζουν ότι η τροπολογία που κατατέθηκε προχθές είναι πολύ διαφορετική από το αρχικό σχέδιο και αυτό θεωρείται θετικό βήμα. Εκφράζεται η προσδοκία ότι και στις υπόλοιπες εκκρεμότητες θα βρεθεί κοινός τόπος, έτσι ώστε να επιτευχθεί συμφωνία και να εγκρίνει την εκταμίευση της δόσης του 1 δισ. ευρώ το Eurogroup της 5ης Απριλίου.