ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

O «πονοκέφαλος» των ΕΛΠΕ ενόψει της πώλησης της ΔΕΠΑ

O «πονοκέφαλος» των ΕΛΠΕ ενόψει της πώλησης της ΔΕΠΑ

Σε εκτροχιασμό οδηγείται το χρονοδιάγραμμα ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ λόγω της πολυπλοκότητας του σχεδίου διάσπασης σε Εμπορίας και Υποδομών. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να προηγηθεί τελικά η πώληση του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών έναντι αυτής του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, προκειμένου να υπάρξει χρόνος για να διευθετηθούν κρίσιμα θέματα για την ιδιωτικοποίηση της δραστηριότητας της εμπορίας, που απορρέουν από τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον παράλληλα των ΕΛΠΕ για τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας. Μία τέτοια πρόταση αναμένεται να κατατεθεί και επισήμως από τα ΕΛΠΕ στο ΤΑΙΠΕΔ και στο υπουργείο Ενέργειας πιθανότατα μέσα στην εβδομάδα. Τα ΕΛΠΕ ελέγχουν σήμερα το 35% της ενιαίας ΔΕΠΑ και βλέπουν τη στρατηγική τους στον τομέα του φυσικού αερίου μέσω μιας αυτόνομης παρουσίας και αυτό που θα επιδιώξουν, όπως έχουν κατά καιρούς δηλώσει στελέχη του ομίλου, είναι είτε η αύξηση της συμμετοχής τους στη ΔΕΠΑ είτε η έξοδος από αυτή. «Δεν έχει κανένα νόημα να κρατάς μια συμμετοχή σε εταιρεία όπου δεν έχεις τον έλεγχο» είναι η θέση των ΕΛΠΕ όπως διατυπώνεται από αρμόδια στελέχη. Η αποεπένδυση από τη δραστηριότητα των δικτύων φαίνεται να είναι ειλημμένη απόφαση για τα ΕΛΠΕ και στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η πώληση από κοινού με το Δημόσιο του 35% που κατείχαν στον ΔΕΣΦΑ. Αντιστοίχως, θα κινηθούν και με τη συμμετοχή τους στη ΔΕΠΑ Υποδομών όταν προχωρήσει η πώληση του 14% από το ποσοστό του 65% που ελέγχει το ελληνικό Δημόσιο,  όπως προβλέπει ο νόμος. Αντιθέτως, στο κομμάτι της εμπορίας  θα επιδιώξουν ενίσχυση της παρουσίας τους, αφού πέραν της δυναμικής της αγοράς φυσικού αερίου δημιουργεί και συνέργειες με την αγορά ηλεκτρισμού, στην οποία τα ΕΛΠΕ δραστηριοποιούνται μέσω της  Εlpedison. Αυτό που ωστόσο προβληματίζει τον ίδιο τον όμιλο και αναμένεται να αποτελέσει από την επόμενη εβδομάδα πεδίο προβληματισμού και για το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Ενέργειας, είναι το πώς θα γίνει η έξοδος από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας στην περίπτωση που δεν θα είναι ο αγοραστής που θα προκύψει από τον διαγωνισμό για την πώληση του 50,1%. Τα ΕΛΠΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, αναλύουν και αξιολογούν αυτή την περίοδο διάφορα σενάρια επ΄αυτού προκειμένου να καταλήξουν και να εισηγηθούν στη συνέχεια προτάσεις προς το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση.

Επειδή, ωστόσο, οι όποιες λύσεις απαιτούν χρόνο και προκειμένου να μην υπάρξει γενικότερη καθυστέρηση στο θέμα της ιδιωτικοποίησης και των δεσμεύσεων της χώρας έναντι των πιστωτών, τα ΕΛΠΕ προτείνουν να προηγηθεί η πώληση του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών όπου τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Το ΤΑΙΠΕΔ κάθε άλλο παρά αρνητικά βλέπει την πρόταση, καθώς εκτιμά ως εύκολο το εγχείρημα αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. «Πρόκειται για έναν μικρό ΔΕΣΦΑ που λόγω εγγυημένου εσόδου μπορεί να προσελκύσει εύκολα επενδυτές», αναφέρουν στην «Κ» κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ, επισημαίνοντας πάντως ότι απαιτείται αλλαγή νόμου για να αλλάξει ο σχεδιασμός.

Οι αποφάσεις θα ληφθούν πιθανότατα μέσα στην εβδομάδα σε κοινή σύσκεψη των εμπλεκόμενων μερών και αφού συνεκτιμηθούν όλες οι παράμετροι. Επί του παρόντος, πάντως, το ΤΑΙΠΕΔ κινείται με βάση το υφιστάμενο σχέδιο και χρονοδιάγραμμα και ετοιμάζει την προκήρυξη για την πώληση του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας με στόχο να βγει στον αέρα μέσα στις δύο επόμενες εβδομάδες.