ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Νάρκη» για την επόμενη κυβέρνηση ο ΟΑΣΘ

narki-gia-tin-epomeni-kyvernisi-o-oasth-2319389

Μια τεράστια «νάρκη» στην επόμενη αφήνει η απερχόμενη κυβέρνηση. Πρόκειται για τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), τον οποίο, αφού αποφάσισε το 2017 να κρατικοποιήσει, τώρα αφήνει ακυβέρνητο σκάφος.

Η δήλωση του αρμόδιου υπουργού Υποδομών & Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη –ότι η δημιουργία της νέας εταιρείας Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης (ΑΣΥΘ) Α.Ε. (που θα διαδεχθεί τον ΟΑΣΘ) «επαφίεται» στη νέα κυβέρνηση, παρά την ψήφιση του σχετικού νόμου (4482/2017)– ήταν η σταγόνα που ξεχείλησε το ποτήρι των κατοίκων της συμπρωτεύουσας. Εργαζόμενοι, φορείς και κόμματα έκαναν λόγο για ωμό εκβιασμό Σπίρτζη που στόχο έχει να εκβιάσει τις συνειδήσεις των εργαζομένων στην επιχείρηση αλλά και των πολιτών της πόλης. Στο θέμα παρενέβη ακόμη και η ΓΣΕΕ, η οποία σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «είναι αδιανόητο να μην ενεργοποιούνται οι διαδικασίες για τη δημιουργία της ΑΣΥΘ, σχήμα που διαδέχεται τον ΟΑΣΘ, με νόμο μάλιστα που έχει ήδη ψηφιστεί και είχε χρονοδιάγραμμα εφαρμογής το τέλος του 2018, και τώρα έξι μήνες μετά, ενόψει εκλογών, ο αρμόδιος υπουργός να θέτει εκβιαστικά διλήμματα».

Πάντως, παρά τον όποιο εκβιαστικό χαρακτήρα είχε η δήλωση του υπουργού, ο τελευταίος φαίνεται ότι μετέτρεψε την ανάγκη σε δήθεν… δημοκρατική ευαισθησία. Ο νόμος που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2017 προέβλεπε τη μεταβίβαση του έργου και των περιουσιακών στοιχείων του παλιού ΟΑΣΘ στη νέα ΑΣΥΘ μέχρι 3 Δεκεμβρίου 2019. Πριν ωστόσο συμβεί αυτό, θα έπρεπε να αποτιμηθεί η αξία του ΟΑΣΘ και ο τελευταίος να τεθεί σε εκκαθάριση. Προς την κατεύθυνση αυτή θα προσλαμβανόταν σύμβουλος που θα αναλάμβανε το σχετικό έργο.

Παρόλο όμως που ο νόμος 4482/2017 ορίζει τον άμεσο διο-ρισμό συμβούλου που θα αναλάβει το έργο της χρηματοοικονομικής αποτίμησης του ΟΑΣΘ, εντούτοις η διαδικασία αυτή ξεκίνησε μόλις τον περασμένο Ιανουάριο. Και μέχρι τα μέσα Απριλίου η σχετική σύμβαση δεν είχε υπογραφεί.

Θεωρητικά, βάσει του νόμου, ο σύμβουλος θα είχε περιθώριο έξι μηνών να εκπονήσει τη μελέτη χρηματοοικονομικής αποτίμησης του ΟΑΣΘ προκειμένου να μεταβιβαστεί η περιουσία του στην ΑΣΥΘ. Ο σκοπός της συγκεκριμένης μελέτης ήταν, πριν μεταβιβαστούν τα περιουσιακά στοιχεία του παλιού ΟΑΣΘ, να αποζημιωθούν οι ιδιώτες μέτοχοι του οργανισμού για την αναπόσβεστη αξία της περιουσίας που κρατικοποιήθηκε. Τώρα πλέον θεωρείται απίθανο η συγκεκριμένη διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον ερχόμενο Δεκέμβριο.

Ετσι η νέα κυβέρνηση θα παραλάβει έναν ΟΑΣΘ σε πλήρη αποσύνθεση, με αποδεκατισμένο στόλο οχημάτων, κακής ποιότητας παρεχόμενες υπηρεσίες, κακοδιοίκηση κ.λπ., για τον οποίο στη συνέχεια θα πρέπει να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά. Δηλαδή είτε να συνεχίσει το έργο της κρατικοποίησης που ξεκίνησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και άφησε ανολοκλήρωτο, διαθέτοντας εκατοντάδες εκατ. ευρώ, είτε να ακολουθήσει τον δρόμο της πλήρους ιδιωτικοποίησης της επιχείρησης, που θα σημάνει αύξηση του αντιτίμου του εισιτηρίου.

Αναφορικά με την κακοδιοίκηση του ΟΑΣΘ, ήδη τα τοπικά μέσα κάνουν λόγο για αδιαφανείς διαδικασίες εκποίησης σκραπ. Επιπλέον, παράγοντες κοντά στην εταιρεία κάνουν λόγο για απουσία δημοσίευσης οικονομικών στοιχείων για περίπου δύο χρόνια. Η διορισμένη διοίκηση δημοσίευσε τελευταία φορά στοιχεία για το α’ εξάμηνο του 2017, πριν δηλαδή από την κρατικοποίησή της, και έκτοτε δεν δημοσίευσε κανέναν ισολογισμό π.χ. για τη χρήση του 2017, το α΄ εξάμηνο του 2018 κ.ο.κ.

Στο μεταξύ, οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ συνεχίζουν τις νομικές ενέργειες κατά του ελληνικού Δημοσίου. Μετά την απόρριψη της προσφυγής τους από το ΣτΕ για τυπικούς λόγους, η υπόθεση έχει μεταφερθεί στα διοικητικά δικαστήρια, από όπου το ελληνικό Δημόσιο φυγομαχεί. Η δικάσιμος που είχε οριστείς στις αρχές Μαΐου, με αίτημα του ελληνικού Δημοσίου, αναβλήθηκε για το τέλος του  φθινοπώρου. Οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ είναι αποφασισμένοι, αν δεν δικαιωθούν στη χώρα μας, να προσφύγουν ακόμη και στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.