ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΗΠΑ: στους ομοσπονδιακούς η ασφάλεια των αεροδρομίων

Η χαλαρότητα στα μέτρα ασφαλείας των αμερικανικών αερομεταφορών έπαιξε ρόλο στην καταστροφή της 11ης Σεπτεμβρίου. Αμέσως μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις, η Γερουσία ψήφισε νομοσχέδιο που προβλέπει ότι όλο το προσωπικό ασφαλείας των αεροδρομίων θα αποτελείται από ομοσπονδιακούς υπαλλήλους. Μερίδα, όμως, Ρεπουμπλικανών που έχει την υποστήριξη του προέδρου, Τζορτζ Μπους, εναντιώνεται στην εφαρμογή του.

Προφανώς, μόνον οι ομοσπονδιακές Αρχές μπορούν να επιβάλουν και να χρηματοδοτήσουν ενιαίες προδιαγραφές ασφάλειας που να αποτρέψουν την περικοπή κόστους για λόγους ανταγωνισμού μεταξύ αερομεταφορέων και αεροδρομίων. Ανακύπτουν δύο ερωτήματα: 1ον. Ποιο τμήμα της ομοσπονδιακής κυβέρνησης θα επιφορτισθεί με το εν λόγω έργο; Και 2ον, είναι, όντως, αναγκαίο να είναι ομοσπονδιακοί υπάλληλοι όλοι όσοι θα συμμετάχουν σ’ αυτό;

Το έργο πρέπει να ανατεθεί στο υπουργείο Δικαιοσύνης εφ’ όσον τα αναγκαία συστήματα για τον εντοπισμό των υπόπτων για τρομοκρατία φέρνουν την ασφάλεια των αεροδρομίων πλησιέστερα στην αστυνόμευση. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να απομακρυνθεί από οποιαδήποτε διαδικασία ελέγχου όπως εκείνη των αποσκευών. Οι ιδιωτικές εταιρείες επιδιώκουν τη μείωση του κόστους, άρα και της εκπαίδευσης και της επιτήρησης. Ο κίνδυνος αυτός μπορεί, πάντως, να περιορισθεί με τη θέσπιση αυστηρών κανονισμών και την απειλή αντικατάστασης των ανεπαρκών εταιρειών ασφαλείας. Οπως, άλλωστε, επισημαίνει ο κ. Μπους, αν το προσωπικό ασφαλείας αποτελείται μόνον από ομοσπονδιακούς υπαλλήλους και αποδειχθούν ανεπαρκείς, υπάρχει κίνδυνος να είναι δύσκολη η αντικατάστασή τους.

Ομως, η σχέση μεταξύ της οικογενείας Ford και των διευθυντών της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι κάτι το ασύνηθες. Ο προ πολλού διάλογος αναφορικά με τον τρόπο της διοικήσεως του κ. Νασέρ δεν εστρέφετο σε θέματα της αρμοδιότητός του αλλά σε θέματα προστριβών που είχε με την οικογένεια Ford. Και η αποχώρησή του θεωρείται ότι είναι αποτέλεσμα καιρίου πλήγματος της οικογενείας Ford εναντίον του διευθύνοντος συμβούλου, του Τζακ Νασέρ.