Υψηλότερες εκπτώσεις στα πρόστιμα για τα αυθαίρετα

Υψηλότερες εκπτώσεις στα πρόστιμα για τα αυθαίρετα

3' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πρόκριμα ευρύτερων αλλαγών στην περιβαλλοντική, πολεοδομική και χωροταξική νομοθεσία είναι οι σημειακές τροποποιήσεις που περιλαμβάνονται στο «αναπτυξιακό» πολυνομοσχέδιο. Ανάμεσα σε αυτές, δίνεται «λευκή κάρτα» στις στρατηγικές επενδύσεις οι οποίες ουσιαστικά θα μπορούν να χωροθετηθούν οπουδήποτε, κατά παρέκκλιση από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς στη δόμηση. Ωστόσο ορισμένες διατάξεις, όπως η δεσμευτικότητα του «ψηφιακού χάρτη» των γεωχωρικών δεδομένων του κράτους, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν ζητήματα νομιμότητας.

Μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου (που δόθηκε προχθές το βράδυ σε δημόσια διαβούλευση) προβλέπει τα εξής:

– Διευρύνεται περαιτέρω η a la carte πολεοδομία: για την πραγματοποίηση στρατηγικών επενδύσεων (υπάρχουν κάποια κριτήρια που δίνουν αυτό τον χαρακτηρισμό) επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τους όρους και περιορισμούς της δόμησης σε μια περιοχή, με την επίκληση «υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος». Το μόνο που χρειάζεται είναι η αιτιολόγηση από τον φορέα της επένδυσης της αναγκαιότητας υπερπήδησης της νομοθεσίας. Η νομοθεσία ήδη παρέχει αυτή τη δυνατότητα μέσα από ειδικού τύπου σχέδια όπως τα ειδικά χωρικά σχέδια ανάπτυξης στρατηγικών επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) και ειδικά χωρικά σχέδια κ.α. που λειτουργούν ως πολεοδομική «ομπρέλα» τροποποιώντας τον υφιστάμενο σχεδιασμό. Το πλεονέκτημα αυτής είναι ότι οδηγεί στην ταχεία επίλυση πολεοδομικών και χωροταξικών ζητημάτων. Το βασικό της μειονέκτημα είναι ότι δημιουργεί αδειοδοτήσεις δύο ταχυτήτων (φέροντας σε σαφώς δυσμενέστερη θέση όσους -επενδυτές ή πολίτες- έχουν υποχρεωθεί να τηρήσουν τους γενικούς κανόνες που ισχύουν σε μια περιοχή) και στην πράξη αποδυναμώνει τον πολεοδομικό σχεδιασμό μιας περιοχής.

– Μετατρέπεται σε πειθαρχικό παράπτωμα η καθυστέρηση (από τις περιφερειακές ή άλλες υπηρεσίες) στην αποστολή εγκρίσεων, εισηγήσεων ή γνωμοδοτήσεων που απαιτούνται για μια στρατηγική επένδυση.

– Δημιουργείται μια ψηφιακή πλατφόρμα που ονομάζεται «ψηφιακός χάρτης» με τον σκοπό της καλύτερης ενημέρωσης πολιτών και επενδυτών για τα ισχύοντα σε μια περιοχή. Τέτοια δεδομένα είναι οι όροι δόμησης, οι χρήσεις γης, στα σχέδια πόλης, οι οικοδομικές γραμμές, τα όρια των γεωτεμαχίων, τα όρια δασικών εκτάσεων, προστατευόμενων περιοχών, αρχαιολογικών χώρων, αιγιαλών και τα ειδικά σχέδια χωροθέτησης παραγωγικών δραστηριοτήτων. Τη βάση αυτή θα μπορεί να τηρεί νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικός φορέας (πιθανότερα ο πιο κατάλληλος είναι η Ελληνικό Κτηματολόγιο, που ήδη διαθέτει το μεγαλύτερο μέρος των δεδομένων αυτών). Οι υπηρεσίες που διαθέτουν γεωχωρικά δεδομένα θα είναι υποχρεωμένες να τα αποστέλλουν σε όποιον τηρεί τον χάρτη. Ωστόσο είναι προφανέστατα προβληματική η πρόβλεψη ότι δεν θα επιτρέπεται στο Δημόσιο να αρνηθεί την αδειοδότηση οποιασδήποτε επενδυτικής ή κατασκευαστικής δραστηριότητας  αν δεν έχει καταχωρήσει τα σχετικά γεωχωρικά δεδομένα στο χάρτη, καθώς μια ψηφιακή πλατφόρμα… αποκτά μεγαλύτερη ισχύ από τους ίδιους τους όρους ή περιορισμούς που έχει θέσει το κράτος (δηλαδή από νόμους, διατάγματα και αποφάσεις).

– Δημιουργείται εθνικό μητρώο υποδομών για όλα τα κτίρια και τις υποδομές του δημόσιου τομέα. Ευτυχώς η μη δήλωση των υποδομών… δεν θα συνεπάγεται την κατεδάφισή τους. Στόχος είναι η καλύτερη συντήρηση των υποδομών και η διαλεύκανση του ιδιοκτησιακού τους καθεστώτος, ζητήματα που το τελευταίο διάστημα έχουν αναδειχθεί ως ιδιαίτερα σοβαρά.

– Επιτρέπεται σε εγκαταστάσεις μεταποιητικών δραστηριοτήτων να εκσυγχρονίζονται ακόμα και αν στο μεταξύ έχει μεταβληθεί το καθεστώς χρήσεων γης και δεν προβλέπεται πια η αντίστοιχη χρήση. Έτσι καταργείται στην πράξη η δυνατότητα απομάκρυνσης αναλόγων επιχειρήσεων από μια περιοχή.

– Αυξάνεται από 20% σε 30% η έκπτωση στο πρόστιμο νομιμοποίησης αυθαιρέτων εφόσον αυτό καταβληθεί εφάπαξ και από 10% σε 20% εφόσον καταβληθεί το 30% (και το υπόλοιπο με δόσεις) αμέσως μετά την πληρωμή του παραβόλου. Οι δύο αυτές ρυθμίσεις ουσιαστικά αποτελούν πρόκριμα για την παράταση ισχύος του νόμου για τα αυθαίρετα, η ισχύς του οποίου λήγει στις 8 Νοεμβρίου.

– Η δυνατότητα αδειοδότησης έργων κατηγορίας Α2, που ανήκει σήμερα στον συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μεταφέρεται στον προϊστάμενο της αρμόδιας γενικής διεύθυνσης.

– Κατά την τροποποίηση της απόφασης περιβαλλοντικών όρων (για τον εκσυγχρονισμό ή την επέκταση) μιας δραστηριότητας, ο φορέας αυτής δεν θα χρειάζεται να υποβάλλει φάκελο τροποποίησης ΑΕΠΟ αλλά θα αρκεί μόνο μια τεχνική περιγραφή των αλλαγών.

– Αν κατά την κατασκευή ενός έργου ΣΔΙΤ βρεθούν αρχαιότητες, και η αρχαιολογική υπηρεσία δεν υποδείξει μέσα σε δύο μήνες πώς θα συνεχιστούν οι εργασίες και θα προστατευθούν οι αρχαιότητες, τότε αυτόματα η αρμοδιότητα περιέρχεται στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Ωστόσο το σχήμα που εκτελεί το ΣΔΙΤ δεν μπορεί να ζητήσει αποζημίωση για καθυστερήσεις από αρχαία παρά μόνο αφού περάσουν 3 μήνες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή