Μάχη μεταξύ των σούπερ μάρκετ για την κυριαρχία στην αγορά

Μάχη μεταξύ των σούπερ μάρκετ για την κυριαρχία στην αγορά

3' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε τέσσερα επίπεδα εκδηλώνονται τα επενδυτικά προγράμματα των σούπερ μάρκετ, επενδύσεις οι οποίες στοχεύουν όχι μόνο στη βελτίωση του τζίρου, αλλά και στην αύξηση των περιθωρίων κέρδους, τα οποία τα τελευταία χρόνια βαίνουν διαρκώς μειούμενα. Διαφοροποίηση στο προϊόν και στην αγοραστική εμπειρία, ηλεκτρονικό εμπόριο, νέα καταστήματα και κέντρα διανομής εμπορευμάτων και αποθηκών, καθώς και προωθητικές ενέργειες, είναι οι βασικοί άξονες των επενδύσεων που υλοποιούν οι αλυσίδες. Η περιορισμένη αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και η αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς στην κατεύθυνση του λεγόμενου «value for money» δημιουργούν στον κλάδο την ανάγκη όχι μόνο για σημαντικές επενδύσεις, αλλά κυρίως για «έξυπνες» επενδύσεις.

Το 2018 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ υπολογίζεται ότι διαμορφώθηκε συνολικά σε περίπου 9,36 δισ. ευρώ, αυξημένος βεβαίως κατά περίπου 2,7% σε σύγκριση με το 2017, απέχει όμως πολύ ακόμη από το επίπεδο των 11 δισ. ευρώ που διαμορφώνονταν οι πωλήσεις το 2008, πριν δηλαδή η ελληνική οικονομία εισέλθει για τα καλά σε τροχιά ύφεσης.

Τα διαθέσιμα στοιχεία που υπάρχουν για το τρέχον έτος, και αφορούν το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου (προέρχονται από την εταιρεία ερευνών αγοράς IRI), δείχνουν ενίσχυση των πωλήσεων σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018 κατά 2,9%. Μετά την πτώση που παρατηρήθηκε τον Μάιο, με την αξία των πωλήσεων να υποχωρεί κατά 2,3%, καταγράφεται ανοδική τάση, έστω και διστακτική (1,1% τον Ιούνιο, 0,9% τον Ιούλιο και 1,3% τον Αύγουστο), με τους παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι αυτή συνεχίζεται και να προσδοκούν ότι το έτος θα κλείσει με αύξηση τζίρου κοντά στο 3%.

Σε αυτό το πλαίσιο και με τον κλάδο για πρώτη φορά φέτος –τουλάχιστον μέχρι αυτή την ώρα–, ύστερα από μία τετραετία μεγάλων ανακατατάξεων στο εσωτερικό του, να μη χαρακτηρίζεται από μεγάλες εξαγορές και λουκέτα, η μάχη της επικράτησης δίνεται μέσα από τις επενδύσεις.

Η εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» (ΕΥΣ), που από το 2017 κρατάει τα σκήπτρα στον κλάδο, αποτέλεσμα της δραστικής διεύρυνσης του δικτύου που «κληρονόμησε» από τη «Μαρινόπουλος», μετά την πτώχευση της τελευταίας, βρίσκεται ακόμη –έστω και στα τελευταία στάδια αυτής– στη διαδικασία αποκατάστασης της λειτουργίας των καταστημάτων.

Συγκεκριμένα, εντός του τρέχοντος έτους, αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα ανακαινίσεων του δικτύου καταστημάτων της πρώην «Μαρινόπουλος». Στη διάρκεια του οκταμήνου Ιανουαρίου – Αυγούστου 2019 ανακαινίστηκαν συνολικά 72 καταστήματα και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι ανακαινίσεις ακόμη 43 καταστημάτων.

Ο όμιλος, ο οποίος διαθέτει σήμερα έξι κέντρα logistics (στην Ελευσίνα, στα Σπάτα, στα Οινόφυτα, στην Οινόη, στον Δρυμό Θεσσαλονίκης και στο Ηράκλειο Κρήτης), εξετάζει τη δημιουργία ενός νέου, πιο σύγχρονου και λειτουργικού. Το ύψος των επενδύσεων του ομίλου το 2018 ανήλθε σε 59 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος, αλλά και το 2020, αναμένεται να διαμορφωθεί σε επίπεδα κατά 50% χαμηλότερα.

Η εφαρμογή καινοτομιών τόσο για τις αγορές από τα φυσικά καταστήματα όσο και για τις αγορές από το ηλεκτρονικό της κατάστημα βρίσκεται στο επίκεντρο των επενδύσεων της «ΑΒ Βασιλόπουλος». Εχοντας απολέσει σημαντικό έδαφος από το 2017 κι έπειτα, λόγω ακριβώς της ανόδου της ΕΥΣ, η εταιρεία, θυγατρική του ολλανδικού ομίλου Ahold Delhaize, θα επιχειρήσει να προσελκύσει τον καταναλωτή μέσω νέων κατηγοριών προϊόντων και κυρίως μέσω της βελτίωσης της αγοραστικής εμπειρίας. Στα καταστήματα θα δημιουργηθούν ειδικοί χώροι όπου θα διατίθενται βιολογικά προϊόντα, προϊόντα για vegans κ.ά., και φυτικά καλλυντικά, άλλοι χώροι με τυριά από όλο τον κόσμο, juice bar, όπου οι καταναλωτές θα μπορούν να απολαμβάνουν φυσικούς χυμούς, αλλά και γωνιές για επιτόπια κατανάλωση έτοιμων γευμάτων. Σε μια προσπάθεια αφενός να προσελκύσει και να διατηρήσει πελάτες και αφετέρου να μειώσει το κόστος που έχουν οι μαζικές προωθητικές ενέργειες, κόστος σε τζίρο και σε περιθώριο κέρδους, η αλυσίδα ήδη εφαρμόζει μέσω της νέας κάρτας πιστότητας πρόγραμμα προσωποποιημένων προσφορών.

Από την ανάλυση των δεδομένων της κάρτας προκύπτουν πληροφορίες για τις καταναλωτικές συνήθειες του κάθε πελάτη και η αλυσίδα προχωρεί έτσι σε στοχευμένες προσφορές, προσφέροντας επιπλέον επιβράβευση. Το επενδυτικό πρόγραμμα της «ΑΒ Βασιλόπουλος» διαμορφώνεται ετησίως τα τελευταία χρόνια σε περίπου 70 εκατ. ευρώ.

Η Lidl Ελλάς, η οποία βρίσκεται στην 3η θέση με το μερίδιό της να ξεπερνά το 15%, πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 120 εκατ. ευρώ στην τρέχουσα χρήση, επενδύσεις οι οποίες αφορούν νέα καταστήματα, στην επέκταση και στον εκσυγχρονισμό των κέντρων logistics, αλλά και στην ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων φούρνου (bake off). Το επενδυτικό της πλάνο για την επόμενη χρήση αναμένεται να διαμορφωθεί σε αντίστοιχα επίπεδα με το φετινό.

Επενδύσεις ύψους 40 εκατ. ευρώ υλοποιεί και η Metro AEBE για νέα καταστήματα, ανακαινίσεις, αλλά και για επέκταση των κέντρων logistics.

Η «Μασούτης», μετά την εξαγορά της «Προμηθευτική» το 2018, έχει προτεραιότητα της εδραίωση της παρουσίας της στην Αττική και την επανάκτηση των μεριδίων που έχασε τα δύο προηγούμενα χρόνια στη Βόρεια Ελλάδα. Την ίδια ώρα δεν έχει σταματήσει να αναζητεί στην Αττική τα κατάλληλα ακίνητα για την ίδρυση επιπλέον καταστημάτων, πέραν αυτών που υπήρχαν  στο δίκτυο της εταιρείας «Προμηθευτική».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή