Υποστολή της σημαίας

3' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Υπόθεση εθνικής τιμής ή εμπορική λογική; Οπως κι αν έχει, οι σπουδαίοι και τρανοί του Βελγίου αποδείχθηκαν λίγοι μπροστά στις ικεσίες του αερομεταφορέα σε σύγκριση με τους Ελβετούς ομολόγους τους. Η «κληρονομιά» ύψους 200 εκ. ευρώ που συγκεντρώθηκε προς το παρόν για τον προταθέντα «υιό» της χρεοκοπημένης Sabena είναι μόλις κλάσμα του 1,5 δισ. ελβετικών φράγκων (1 δισ. ευρώ) που συγκεντρώθηκε τον περασμένο μήνα για τη σωτηρία ενός εθνικού αερομεταφορέα εκτός της Swissair.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και τα 200 εκ. ευρώ μοιάζουν πολλά. Η Sabena κατόρθωσε να παρουσιάσει κέρδη μόλις δύο φορές στην 78χρονη ιστορία της και δύσκολα βλέπουμε πώς οι 15 επενδυτές είχαν χρόνο να διαμορφώσουν συνεκτικό επιχειρηματικό σχέδιο. Η βιομηχανία παραμένει σε κατάσταση αβεβαιότητας μετά την 11η Σεπτεμβρίου, οι ανταγωνιστές θα κινηθούν τάχιστα να εκμεταλλευθούν τυχόν χάσμα και υπάρχουν κανονιστικά κενά σε ό,τι αφορά την πίστωση 125 εκ. ευρώ που ελπίζει η βελγική κυβέρνηση να μεταφέρει από την Sabena.

Η ανάμιξη τριών κρατικά ελεγχόμενων περιφερειακών επενδυτικών ταμείων στο ύψος των 45 εκ. ευρώ -που δεν προκαλεί έκπληξη από τη στιγμή που διακυβεύονται 12.000 θέσεις εργασίας- κρούει νέους κώδωνες κινδύνου. Τουλάχιστον, όμως, όσοι αναζητούν μια πιο συνεκτική δομή στην ευρωπαϊκή βιομηχανία μπορούν να νιώθουν πιο άνετα. Ενας εθνικός αερομεταφορέας τουλάχιστον επετράπη να χρεοκοπήσει κι ό,τι κι αν προκύψει από αυτό θα είναι μια πολύ πιο «εκλεπτυσμένη» έκδοση της πτωχεύσασας Sabena. Προωθούμενα περισσότερο από το αίσθημα εθνικής τιμής παρά από εμπορική λογική, θα χρειαστούν παρόλα αυτά περισσότερα δρομολόγια στην Ευρώπη. Αυτό θα γίνει. Ομως, αν οι κυβερνήσεις, παρεμποδιζόμενες να παράσχουν κρατική βοήθεια στους εθνικούς αερομεταφορείς τους, διατηρήσουν την τάση που ξεκίνησε στην Ελβετία, αυτή της εξεύρεσης «εκπροσώπων» που θα κάνουν γι’ αυτές τη δουλειά, η διαδικασία θα είναι επώδυνη.

ΒΜW

Μια αυτοκινητοβιομηχανία είδε την τιμή μετοχής της να ανακάμπτει σε σύγκριση με τα επίπεδα προ 11ης Σεπτεμβρίου: η BMW. Ερμηνεύοντας τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου της, βλέπουμε ότι οι τρομοκρατικές επιθέσεις θα μπορούσαν και να μην έχουν συμβεί ποτέ. Οι πωλήσεις και τα κέρδη για το σύνολο του έτους αναμένεται ακόμα να υπερβούν τα επίπεδα ρεκόρ του περασμένου έτους. Η απόδοση των πωλήσεων στον βασικό κλάδο αυτοκινήτων της κατά το τελευταίο τρίμηνο μειώθηκε από 8,6% σε 5,8%, σε ετήσια βάση. Ομως, μεγάλο μέρος της διαφοράς οφείλεται στο κόστος κυκλοφορίας του νέου Mini και της σειράς 7.

Η πλεονεκτική θέση της BMW στην αγορά, το σχετικά νεανικό και ελκυστικό φάσμα προϊόντων και οι ευέλικτες εργασιακές πρακτικές την καθιστούν ανθεκτική σε κάθε οικονομική κάμψη. Ωστόσο, κάποιοι από τους παράγοντες που άσκησαν πιέσεις στα περιθώρια κατά το τρίτο τρίμηνο θα διατηρηθούν και κατά το τέταρτο και το ερχόμενο έτος, όπως θα γίνεται εμφανές το κόστος ανάπτυξης της σειράς 6 και της νέας, χαμηλότερης τιμής σειράς 1. Επιπλέον, το 25% των εσόδων και περίπου το 40% των λειτουργικών κερδών προέρχονται από τις ΗΠΑ -ποσοστά που συγκαταλέγονται στα υψηλότερα μεταξύ των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Η BMW θα πρέπει να συνεχίσει να αυξάνει το μερίδιό της στην αγορά με υγιείς ρυθμούς προκειμένου να αντισταθμίσει τη μειούμενη ζήτηση στις ΗΠΑ.

Νews Corporation

Οι δραστηριότητες της News Corporation διατηρούνται σε καλή φόρμα σ’ αυτές τις δύσκολες εποχές. Οι παρατεταμένες διαπραγματεύσεις για τη Hughes Electronics μπορεί να κατανάλωσαν μεγάλο μέρος του χρόνου της ανώτατης διοίκησης, αλλά οι επιδεινούμενες λειτουργικές επιδόσεις της News Corp δεν είναι χειρότερες απ’ ό,τι παρουσίασαν ανταγωνίστριές της με λιγότερους χρονικούς αντιπερισπασμούς. Πολλά, επίσης, δείχνουν ότι υφίσταται περικοπή κόστους.

Κατά το οικονομικό πρώτο τρίμηνο, οι κινηματογραφικές ταινίες είχαν τις καλύτερες επιδόσεις: ιδιαίτερα ο «Πλανήτης των Πιθήκων» της Fox Entertainment τα πήγε εξαιρετικά καλά σε εισπράξεις. «Μαύρο πρόβατο» υπήρξαν οι διαφημίσεις. Στις ΗΠΑ, η Merrill Lynch προβλέπει τις πρώτες μειώσεις μεριδίου στη διαφημιστική αγορά (κατά 3% φέτος και κατά 1% το ερχόμενο έτος) μετά τη Μεγάλη Υφεση. Παρ’ όλα αυτά, τουλάχιστον οι τηλεοπτικοί σταθμοί στις ΗΠΑ, αυξάνουν το μερίδιό τους στην αγορά.

Η Fox Entertainment, κατά 85% ελεγχόμενη από τη News Corp, παρέχει τις καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης. Προς το παρόν, οι κίνδυνοι για την κερδοφορία βρίσκονται σε πτωτική πορεία. Στο μεταξύ, το πρόβλημα της News Corp, που δεν είναι καινούργιο, είναι ότι τα ενδιαφέροντα περιουσιακά στοιχεία της -η Fox και οι δορυφορικές δραστηριότητες- είναι «δεμένα» με άλλα προβληματικά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή